O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24891 |
Resumo: | This research is an invitation to the act of looking, or, in other words, to an intimate "action" towards such a different organic element called Blood, which can be either represented, or materialistically presented as a significant vehicle in the artwork at different times of Art History. Such evolution of Blood as a sthetic material will be done by analyzing the works of different artists such as: Pietro Lorenzetti, Mathias Grünewald, Annibale Carracci, Caravaggio, Artemisia Gentileschi, Francisco Goya, Pedro Américo, Gustave Moreau Frida Kahlo and Candido Portinari. Hermann Nitsch, Ana Mendieta, Gina Pane, Chris Burden, Artur Barrio, Karin Lambrecht, Marc Quinn, Betina Sor, Vanessa Tiegs e Regina José Galindo are contemporary artists, most of them representative either of the so called Body Art or of other innovative styles born after the Second World War or of Vietnam War or after 1968 movements. Anyway, all of them have blood as a fundamental and meaningful element, and this is what will be focused in this work. |
id |
UPM_5af6ba11c2ae032e2917e5e6177aa28b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24891 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2016-03-15T19:43:48Z2020-05-28T18:11:11Z2010-08-032020-05-28T18:11:11Z2010-03-18http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24891This research is an invitation to the act of looking, or, in other words, to an intimate "action" towards such a different organic element called Blood, which can be either represented, or materialistically presented as a significant vehicle in the artwork at different times of Art History. Such evolution of Blood as a sthetic material will be done by analyzing the works of different artists such as: Pietro Lorenzetti, Mathias Grünewald, Annibale Carracci, Caravaggio, Artemisia Gentileschi, Francisco Goya, Pedro Américo, Gustave Moreau Frida Kahlo and Candido Portinari. Hermann Nitsch, Ana Mendieta, Gina Pane, Chris Burden, Artur Barrio, Karin Lambrecht, Marc Quinn, Betina Sor, Vanessa Tiegs e Regina José Galindo are contemporary artists, most of them representative either of the so called Body Art or of other innovative styles born after the Second World War or of Vietnam War or after 1968 movements. Anyway, all of them have blood as a fundamental and meaningful element, and this is what will be focused in this work.Esta pesquisa é um convite à ação , ao exercício do olhar, a um olhar atento, diferenciado sobre o elemento orgânico sangue , que ora é representado, ora é apresentado e materializado como veículo expressivo na obra de arte, em diferentes momentos da história da Arte. Serão analisadas obras de diferentes artistas, tais como Pietro Lorenzetti, Mathias Grünewald, Annibale Carracci, Michelangelo Merisi, Caravaggio, Artemisia Gentileschi, Francisco Goya, Pedro Américo, Gustave Moreau, Frida Kahlo, Hermann Nitsch, Ana Mendieta, Gina Pane, Chris Burden, Artur Barrio, Karin Lambrecht, Marc Quinn, Betina Sor, Vanessa Tiegs e Regina José Galindo, em trabalhos em que o sangue se faz presente.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaarte contemporâneaaçãosanguecorpo como suporteanalise de pinturamateriais precáriosmateriais perecíveiscampo de açãoperformancesinstalaçõescontemporary artactionbloodbody as a supportanalysis of paintingprecarious materialsperishable materialsfield actionperformancesinstallationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESO sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artísticoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisStori, Norbertohttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020Ambrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989Nardin, Ermelindohttp://lattes.cnpq.br/9409424270662087http://lattes.cnpq.br/7675400893912447Queiroz, Antonio Xavier dehttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4406/Antonio%20Xavier%20de%20Queiroz.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2049/1/Antonio%20Xavier%20de%20Queiroz.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/248912020-05-28 15:11:11.485Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico |
title |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico |
spellingShingle |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico Queiroz, Antonio Xavier de arte contemporânea ação sangue corpo como suporte analise de pintura materiais precários materiais perecíveis campo de ação performances instalações contemporary art action blood body as a support analysis of painting precarious materials perishable materials field action performances installation CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico |
title_full |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico |
title_fullStr |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico |
title_full_unstemmed |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico |
title_sort |
O sangue na obra de arte: como imagem, como meio de expressão e suas implicações no fazer artístico |
author |
Queiroz, Antonio Xavier de |
author_facet |
Queiroz, Antonio Xavier de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Stori, Norberto |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9008340653385020 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6330995631263989 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Nardin, Ermelindo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9409424270662087 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7675400893912447 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Antonio Xavier de |
contributor_str_mv |
Stori, Norberto Ambrogi, Ingrid Hötte Nardin, Ermelindo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte contemporânea ação sangue corpo como suporte analise de pintura materiais precários materiais perecíveis campo de ação performances instalações |
topic |
arte contemporânea ação sangue corpo como suporte analise de pintura materiais precários materiais perecíveis campo de ação performances instalações contemporary art action blood body as a support analysis of painting precarious materials perishable materials field action performances installation CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
contemporary art action blood body as a support analysis of painting precarious materials perishable materials field action performances installation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
This research is an invitation to the act of looking, or, in other words, to an intimate "action" towards such a different organic element called Blood, which can be either represented, or materialistically presented as a significant vehicle in the artwork at different times of Art History. Such evolution of Blood as a sthetic material will be done by analyzing the works of different artists such as: Pietro Lorenzetti, Mathias Grünewald, Annibale Carracci, Caravaggio, Artemisia Gentileschi, Francisco Goya, Pedro Américo, Gustave Moreau Frida Kahlo and Candido Portinari. Hermann Nitsch, Ana Mendieta, Gina Pane, Chris Burden, Artur Barrio, Karin Lambrecht, Marc Quinn, Betina Sor, Vanessa Tiegs e Regina José Galindo are contemporary artists, most of them representative either of the so called Body Art or of other innovative styles born after the Second World War or of Vietnam War or after 1968 movements. Anyway, all of them have blood as a fundamental and meaningful element, and this is what will be focused in this work. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-03 2020-05-28T18:11:11Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:43:48Z 2020-05-28T18:11:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24891 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24891 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177245700456448 |