Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Augusto Calefo dos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067
Resumo: The master's thesis of the Post-Graduate Program Education Art and Cultural History of the Mackenzie Presbyterian University is part of the Educator's Training for Interdisciplinarity research and research on educational methodologies called active methodologies, specifically Gamification. The action-research proposal is linked to extension projects for teacher training focused on active methodologies, specifically the Gamification methodology, which will be analyzed as a play-educational experience with the objective of enhancing learning and the dialogic relationship between students and teachers in basic education. The objective of gamify the process of teaching and learning, is related to the resignification of the act of teaching of the teacher and of learning of the student. The theoretical basis to justify the proposal of gamification active methodologies are traditional authors such as Vygotsky, Paulo Freire and researchers in the area of games and gamification. During the workshops the processes of teacher training and feedback of their actions with students were documented through journals, filming and analysis.
id UPM_5ef7b9e3c4641bf4f49e05124ccd2055
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25067
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2019-06-27T15:25:55Z2020-05-28T18:11:37Z2020-05-28T18:11:37Z2018-12-18SANTOS, Augusto Calefo dos. Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067The master's thesis of the Post-Graduate Program Education Art and Cultural History of the Mackenzie Presbyterian University is part of the Educator's Training for Interdisciplinarity research and research on educational methodologies called active methodologies, specifically Gamification. The action-research proposal is linked to extension projects for teacher training focused on active methodologies, specifically the Gamification methodology, which will be analyzed as a play-educational experience with the objective of enhancing learning and the dialogic relationship between students and teachers in basic education. The objective of gamify the process of teaching and learning, is related to the resignification of the act of teaching of the teacher and of learning of the student. The theoretical basis to justify the proposal of gamification active methodologies are traditional authors such as Vygotsky, Paulo Freire and researchers in the area of games and gamification. During the workshops the processes of teacher training and feedback of their actions with students were documented through journals, filming and analysis.A dissertação de mestrado do Programa de Pós-Graduação Educação Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie está inserida na linha de pesquisa Formação do Educador para a Interdisciplinaridade e pesquisa sobre metodologias educacionais denominadas de metodologias ativas, especificamente Gamificação. A proposta de pesquisa-ação está atrelada a projetos de extensão para formação de professores voltado para metodologias ativas, especificamente, a metodologia Gamificação, que será analisada como a experiência lúdico-educacional com o objetivo de potencializar a aprendizagem e a relação dialógica entre alunos e professores na educação básica. O objetivo de gamificar o processo de ensino e aprendizagem, está relacionado à ressignificação do ato de ensinar do professor e de aprender do aluno. A fundamentação teórica para justificar a proposta de metodologias ativas gamificadas são autores tradicionais como Vygotsky, Paulo Freire e pesquisadores na área de games e gamificação. Durante as oficinas foram documentados os processos de formação de professores e feedback de suas ações com alunos por meio de diários, filmagens e análise.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessgamificaçãoformação dialógicalúdico-educacionaldesignCNPQ::CIENCIAS HUMANASGamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisHardagh, Cláudia Coelhohttp://lattes.cnpq.br/4855101093806729Carolei, Paulahttp://lattes.cnpq.br/0778199387503922Almeida, Jane Mary Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/8328548533414301http://lattes.cnpq.br/0276221669905609Santos, Augusto Calefo doshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/19171/Augusto%20Calefo%20dos%20Santos.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3945/5/Augusto%20Calefo%20dos%20Santos.pdfgamificationdialogical trainingeducational playdesignreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250672020-05-28 15:11:38.017Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
title Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
spellingShingle Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
Santos, Augusto Calefo dos
gamificação
formação dialógica
lúdico-educacional
design
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
title_full Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
title_fullStr Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
title_full_unstemmed Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
title_sort Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
author Santos, Augusto Calefo dos
author_facet Santos, Augusto Calefo dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Hardagh, Cláudia Coelho
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4855101093806729
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Carolei, Paula
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0778199387503922
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Almeida, Jane Mary Pereira de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8328548533414301
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0276221669905609
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Augusto Calefo dos
contributor_str_mv Hardagh, Cláudia Coelho
Carolei, Paula
Almeida, Jane Mary Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv gamificação
formação dialógica
lúdico-educacional
design
topic gamificação
formação dialógica
lúdico-educacional
design
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The master's thesis of the Post-Graduate Program Education Art and Cultural History of the Mackenzie Presbyterian University is part of the Educator's Training for Interdisciplinarity research and research on educational methodologies called active methodologies, specifically Gamification. The action-research proposal is linked to extension projects for teacher training focused on active methodologies, specifically the Gamification methodology, which will be analyzed as a play-educational experience with the objective of enhancing learning and the dialogic relationship between students and teachers in basic education. The objective of gamify the process of teaching and learning, is related to the resignification of the act of teaching of the teacher and of learning of the student. The theoretical basis to justify the proposal of gamification active methodologies are traditional authors such as Vygotsky, Paulo Freire and researchers in the area of games and gamification. During the workshops the processes of teacher training and feedback of their actions with students were documented through journals, filming and analysis.
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-12-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2019-06-27T15:25:55Z
2020-05-28T18:11:37Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:11:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANTOS, Augusto Calefo dos. Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067
identifier_str_mv SANTOS, Augusto Calefo dos. Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177245136322560