Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067 |
Resumo: | The master's thesis of the Post-Graduate Program Education Art and Cultural History of the Mackenzie Presbyterian University is part of the Educator's Training for Interdisciplinarity research and research on educational methodologies called active methodologies, specifically Gamification. The action-research proposal is linked to extension projects for teacher training focused on active methodologies, specifically the Gamification methodology, which will be analyzed as a play-educational experience with the objective of enhancing learning and the dialogic relationship between students and teachers in basic education. The objective of gamify the process of teaching and learning, is related to the resignification of the act of teaching of the teacher and of learning of the student. The theoretical basis to justify the proposal of gamification active methodologies are traditional authors such as Vygotsky, Paulo Freire and researchers in the area of games and gamification. During the workshops the processes of teacher training and feedback of their actions with students were documented through journals, filming and analysis. |
id |
UPM_5ef7b9e3c4641bf4f49e05124ccd2055 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25067 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2019-06-27T15:25:55Z2020-05-28T18:11:37Z2020-05-28T18:11:37Z2018-12-18SANTOS, Augusto Calefo dos. Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067The master's thesis of the Post-Graduate Program Education Art and Cultural History of the Mackenzie Presbyterian University is part of the Educator's Training for Interdisciplinarity research and research on educational methodologies called active methodologies, specifically Gamification. The action-research proposal is linked to extension projects for teacher training focused on active methodologies, specifically the Gamification methodology, which will be analyzed as a play-educational experience with the objective of enhancing learning and the dialogic relationship between students and teachers in basic education. The objective of gamify the process of teaching and learning, is related to the resignification of the act of teaching of the teacher and of learning of the student. The theoretical basis to justify the proposal of gamification active methodologies are traditional authors such as Vygotsky, Paulo Freire and researchers in the area of games and gamification. During the workshops the processes of teacher training and feedback of their actions with students were documented through journals, filming and analysis.A dissertação de mestrado do Programa de Pós-Graduação Educação Arte e História da Cultura da Universidade Presbiteriana Mackenzie está inserida na linha de pesquisa Formação do Educador para a Interdisciplinaridade e pesquisa sobre metodologias educacionais denominadas de metodologias ativas, especificamente Gamificação. A proposta de pesquisa-ação está atrelada a projetos de extensão para formação de professores voltado para metodologias ativas, especificamente, a metodologia Gamificação, que será analisada como a experiência lúdico-educacional com o objetivo de potencializar a aprendizagem e a relação dialógica entre alunos e professores na educação básica. O objetivo de gamificar o processo de ensino e aprendizagem, está relacionado à ressignificação do ato de ensinar do professor e de aprender do aluno. A fundamentação teórica para justificar a proposta de metodologias ativas gamificadas são autores tradicionais como Vygotsky, Paulo Freire e pesquisadores na área de games e gamificação. Durante as oficinas foram documentados os processos de formação de professores e feedback de suas ações com alunos por meio de diários, filmagens e análise.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessgamificaçãoformação dialógicalúdico-educacionaldesignCNPQ::CIENCIAS HUMANASGamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisHardagh, Cláudia Coelhohttp://lattes.cnpq.br/4855101093806729Carolei, Paulahttp://lattes.cnpq.br/0778199387503922Almeida, Jane Mary Pereira dehttp://lattes.cnpq.br/8328548533414301http://lattes.cnpq.br/0276221669905609Santos, Augusto Calefo doshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/19171/Augusto%20Calefo%20dos%20Santos.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3945/5/Augusto%20Calefo%20dos%20Santos.pdfgamificationdialogical trainingeducational playdesignreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250672020-05-28 15:11:38.017Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional |
title |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional |
spellingShingle |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional Santos, Augusto Calefo dos gamificação formação dialógica lúdico-educacional design CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional |
title_full |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional |
title_fullStr |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional |
title_full_unstemmed |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional |
title_sort |
Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional |
author |
Santos, Augusto Calefo dos |
author_facet |
Santos, Augusto Calefo dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hardagh, Cláudia Coelho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4855101093806729 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Carolei, Paula |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0778199387503922 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Almeida, Jane Mary Pereira de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8328548533414301 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0276221669905609 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Augusto Calefo dos |
contributor_str_mv |
Hardagh, Cláudia Coelho Carolei, Paula Almeida, Jane Mary Pereira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
gamificação formação dialógica lúdico-educacional design |
topic |
gamificação formação dialógica lúdico-educacional design CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The master's thesis of the Post-Graduate Program Education Art and Cultural History of the Mackenzie Presbyterian University is part of the Educator's Training for Interdisciplinarity research and research on educational methodologies called active methodologies, specifically Gamification. The action-research proposal is linked to extension projects for teacher training focused on active methodologies, specifically the Gamification methodology, which will be analyzed as a play-educational experience with the objective of enhancing learning and the dialogic relationship between students and teachers in basic education. The objective of gamify the process of teaching and learning, is related to the resignification of the act of teaching of the teacher and of learning of the student. The theoretical basis to justify the proposal of gamification active methodologies are traditional authors such as Vygotsky, Paulo Freire and researchers in the area of games and gamification. During the workshops the processes of teacher training and feedback of their actions with students were documented through journals, filming and analysis. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-12-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-06-27T15:25:55Z 2020-05-28T18:11:37Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:11:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Augusto Calefo dos. Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Augusto Calefo dos. Gamificação como estratégia pedagógica: uma experiência lúdico-educacional. 2018. 103 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177245136322560 |