A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arruda, Gracione Maia Pereira da Costa
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25656
Resumo: João Amos Comenius was one of the greatest Educators and Pedagogues of the 17th century and also of our time. He considered Pedagogy as a conjunction of religious and realistic ideas. The religious part is the purpose of education and the realistic part is the way. The purposes of education are the salvation and the eternal happiness with God. This research intends to present Comenius from the beginning of humanity education childhood that it abridges. The potentiality to learn with rules of graduation, method, rationalism, had contributed to the process of growth. In Comenius, teaching / learning becomes easy and efficacious because it trusts the method, ruled by the order, uniformity of orders, synchronicity of times and graduation of scholar skills the goals will be reached. It s educator s responsibility to teach the youth by his own life experiences, based on several phases and degrees of scholar experience, from the harmony of things and its relation with totality with simplicity, spontaneity and teaching everything to everyone. Education, based on Comenian thought, involves familiar and scholar education and an articulation between both institutions, producing an alliance that involves them with different duties to each one and the way they are presented to children.
id UPM_7466fdb7f0a55285b90376626fa7e8e8
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25656
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:48:42Z2020-05-28T18:14:29Z2008-06-092020-05-28T18:14:29Z2007-12-12ARRUDA, Gracione Maia Pereira da Costa. The contribution of Comenius to child s education. 2007. 84 f. Dissertação (Mestrado em Religião) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25656João Amos Comenius was one of the greatest Educators and Pedagogues of the 17th century and also of our time. He considered Pedagogy as a conjunction of religious and realistic ideas. The religious part is the purpose of education and the realistic part is the way. The purposes of education are the salvation and the eternal happiness with God. This research intends to present Comenius from the beginning of humanity education childhood that it abridges. The potentiality to learn with rules of graduation, method, rationalism, had contributed to the process of growth. In Comenius, teaching / learning becomes easy and efficacious because it trusts the method, ruled by the order, uniformity of orders, synchronicity of times and graduation of scholar skills the goals will be reached. It s educator s responsibility to teach the youth by his own life experiences, based on several phases and degrees of scholar experience, from the harmony of things and its relation with totality with simplicity, spontaneity and teaching everything to everyone. Education, based on Comenian thought, involves familiar and scholar education and an articulation between both institutions, producing an alliance that involves them with different duties to each one and the way they are presented to children.João Amos Comenius foi o maior educador e pedagogo do século XVII e um dos maiores da história de nosso tempo. Considerava a pedagogia como uma conjunção de idéias religiosas e idéias realistas. A parte religiosa se refere aos fins da educação e a realista aos meios. Os fins da Educação constituem-se em: a salvação e a felicidade eterna com Deus. Esta pesquisa visa apresentar Comenius, no sentido de determinar um ponto de partida à Educação da Humanidade - a Infância que em seu ponto de vista condensa toda a potencialidade para aprender com os critérios de graduação: ordem, métodos, racionalidade os quais contribuem para o processo do amadurecimento infantil. Em Comenius, o ensino/aprendizagem torna-se fácil e eficaz porque ele fundamenta-se no método que é regido pela ordem, pela uniformidade dos métodos, pela sincronização dos tempos e pela graduação das etapas escolares que possibilitarão os objetivos serem alcançados. Cabe ao educador instruir a juventude através de experiência de vida, com base nas diversas fases e graus da experiência escolar, partindo da harmonia das coisas e as sua relação com o todo, com simplicidade, espontaneidade e ensinando o Tudo a Todos. A educação, a partir do pensamento comeniano, implica em uma articulação entre a educação familiar e a educação escolar e que entre as duas instituições se estabeleça uma aliança que as una e as envolva com atribuições diferenciadas no que se apresenta para o mundo infantil.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieCiências da ReligiãoUPMBRReligiãoeducaçãoComeniusinfânciaeducationComeniuschildhoodCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAA contribuição de João Amós Comenius para a educação infantilThe contribution of Comenius to child s educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLiberal, Márcia Mello Costa dehttp://lattes.cnpq.br/7710283260920359Lopes, Edson Pereirahttp://lattes.cnpq.br/7707777703469117Farris, James Reaveshttp://lattes.cnpq.br/4158387766575640http://lattes.cnpq.br/2182666849667247Arruda, Gracione Maia Pereira da Costahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4749/Gracione%20Maia%20Pereira%20da%20Costa%20Arruda.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2484/1/Gracione%20Maia%20Pereira%20da%20Costa%20Arruda.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/256562020-05-28 15:14:29.962Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The contribution of Comenius to child s education
title A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
spellingShingle A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
Arruda, Gracione Maia Pereira da Costa
educação
Comenius
infância
education
Comenius
childhood
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
title_full A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
title_fullStr A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
title_full_unstemmed A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
title_sort A contribuição de João Amós Comenius para a educação infantil
author Arruda, Gracione Maia Pereira da Costa
author_facet Arruda, Gracione Maia Pereira da Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Liberal, Márcia Mello Costa de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7710283260920359
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Lopes, Edson Pereira
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7707777703469117
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Farris, James Reaves
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4158387766575640
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2182666849667247
dc.contributor.author.fl_str_mv Arruda, Gracione Maia Pereira da Costa
contributor_str_mv Liberal, Márcia Mello Costa de
Lopes, Edson Pereira
Farris, James Reaves
dc.subject.por.fl_str_mv educação
Comenius
infância
topic educação
Comenius
infância
education
Comenius
childhood
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv education
Comenius
childhood
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description João Amos Comenius was one of the greatest Educators and Pedagogues of the 17th century and also of our time. He considered Pedagogy as a conjunction of religious and realistic ideas. The religious part is the purpose of education and the realistic part is the way. The purposes of education are the salvation and the eternal happiness with God. This research intends to present Comenius from the beginning of humanity education childhood that it abridges. The potentiality to learn with rules of graduation, method, rationalism, had contributed to the process of growth. In Comenius, teaching / learning becomes easy and efficacious because it trusts the method, ruled by the order, uniformity of orders, synchronicity of times and graduation of scholar skills the goals will be reached. It s educator s responsibility to teach the youth by his own life experiences, based on several phases and degrees of scholar experience, from the harmony of things and its relation with totality with simplicity, spontaneity and teaching everything to everyone. Education, based on Comenian thought, involves familiar and scholar education and an articulation between both institutions, producing an alliance that involves them with different duties to each one and the way they are presented to children.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-12-12
dc.date.available.fl_str_mv 2008-06-09
2020-05-28T18:14:29Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:48:42Z
2020-05-28T18:14:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ARRUDA, Gracione Maia Pereira da Costa. The contribution of Comenius to child s education. 2007. 84 f. Dissertação (Mestrado em Religião) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25656
identifier_str_mv ARRUDA, Gracione Maia Pereira da Costa. The contribution of Comenius to child s education. 2007. 84 f. Dissertação (Mestrado em Religião) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25656
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Ciências da Religião
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Religião
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177223835549696