Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bitazi, Fernanda Isabel
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149
Resumo: For the first time in 2006, Brazilian Federal Government included comics in the national program for libraries at schools, thus emphasizing the acceptance of comics adaptations of great literary oeuvres – literary classics – and encouraging publishing houses to release, from that year on, several works of this genre. Considering the commercial interest of the publishing houses, as well as the reasons that base the acceptance of this production by the government (use of adaptations in the educational context aimed at the formation of literature readers, or more specifically, readers of literary classics), this paper has the objective of investigating whether comics adaptations can help the formation of young readers and provide access to the aesthetics of the canonic literary hypotext as well as the aesthetics of comics. To reach this objective, O cortiço by Aluísio Azevedo and Dom Casmurro by Machado de Assis will be compared to their respective comics adaptations, both produced by Ivan Jaf and Rodrigo Rosa and published by Ática. It is worth noting that such comparative analysis can be made in the classroom, provided that it is adapted to this production context, so as to make the young reader realize that appreciating a comics adaptation of a literary work is a different experience from the appreciation of the literary classic itself.
id UPM_756eb249e7967b2e6fd64df7b0229cf2
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25149
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/6477705977816776Bitazi, Fernanda IsabelAlvarez, Aurora Gedra Ruizhttp://lattes.cnpq.br/90249617696506732017-02-07T21:31:00Z2020-05-28T18:12:11Z2020-05-28T18:12:11Z2015-08-05For the first time in 2006, Brazilian Federal Government included comics in the national program for libraries at schools, thus emphasizing the acceptance of comics adaptations of great literary oeuvres – literary classics – and encouraging publishing houses to release, from that year on, several works of this genre. Considering the commercial interest of the publishing houses, as well as the reasons that base the acceptance of this production by the government (use of adaptations in the educational context aimed at the formation of literature readers, or more specifically, readers of literary classics), this paper has the objective of investigating whether comics adaptations can help the formation of young readers and provide access to the aesthetics of the canonic literary hypotext as well as the aesthetics of comics. To reach this objective, O cortiço by Aluísio Azevedo and Dom Casmurro by Machado de Assis will be compared to their respective comics adaptations, both produced by Ivan Jaf and Rodrigo Rosa and published by Ática. It is worth noting that such comparative analysis can be made in the classroom, provided that it is adapted to this production context, so as to make the young reader realize that appreciating a comics adaptation of a literary work is a different experience from the appreciation of the literary classic itself.Em 2006, o Governo Federal incluiu os quadrinhos, pela primeira vez, nos editais do PNBE (Programa Nacional Biblioteca na Escola), ressaltando a aceitação de adaptações quadrinizadas das grandes obras da literatura universal – os clássicos literários –, o que motivou as editoras brasileiras a publicarem, a partir daquele ano, várias obras do gênero. Considerando, portanto, o interesse comercial das editoras, bem como a razão pressuposta à aceitação do governo pela inclusão desse tipo de produção – o de usar as adaptações no contexto escolar para formar leitores literários, ou mais especificamente, leitores das obras clássicas literárias –, esta pesquisa tem, por objetivo principal, investigar se as adaptações quadrinizadas podem auxiliar na formação do jovem leitor no que concerne, sobretudo, a seu acesso à estética do hipotexto literário canônico e também à estética dos próprios quadrinhos. Para tanto, O cortiço, de Aluísio Azevedo, e Dom Casmurro, de Machado de Assis, serão comparados, respectivamente, às versões em quadrinhos de O cortiço e Dom Casmurro, ambas produzidas por Ivan Jaf e Rodrigo Rosa e publicadas pela editora Ática. Importa ressaltar que tal análise comparativa pode, desde que com as devidas adequações ao contexto de produção, ser realizada em sala de aula, de modo a fazer o jovem leitor perceber que apreciar uma adaptação literária em quadrinhos é diferente de fruir esteticamente um clássico literário.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfBITAZI, Fernanda Isabel. Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor. 2015. 315 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149comics adaptationliterary classicreader formationreadingliteraturecomicsporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessadaptação quadrinizadaclássico literárioformação leitoraleituraliteraturaquadrinhosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADACNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/12903/Fernanda%20Isabel%20Bitazi.pdf.jpgClássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEPereira, Helena Bonito Coutohttp://lattes.cnpq.br/9240687015870539Guimarães, Alexandre Huady Torreshttp://lattes.cnpq.br/5647180339750545Vergueiro, Waldomiro de Castro Santoshttp://lattes.cnpq.br/9487332055549431Ramos, Paulo Eduardohttp://lattes.cnpq.br/7486391502190524BrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)UPMLetrasORIGINALFernanda Isabel Bitazi.pdfFernanda Isabel Bitazi.pdfapplication/pdf56259399https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/553823e5-e9f9-4a59-9903-75fad83514ca/download084e17f0a1bb48593dc342903d9232b5MD51TEXTFernanda Isabel Bitazi.pdf.txtFernanda Isabel Bitazi.pdf.txtExtracted texttext/plain695580https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1e858f73-dcd0-48ff-9090-23786f3fcae5/download130c67cea3e14aff046c9f56ee959d80MD52THUMBNAILFernanda Isabel Bitazi.pdf.jpgFernanda Isabel Bitazi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1129https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/6b296ba1-00a3-44e1-b052-44d048adfdf0/download4585392659096e9c6512c1f4e60c5ba1MD5310899/251492022-03-14 17:48:00.156http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25149https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T17:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
title Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
spellingShingle Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
Bitazi, Fernanda Isabel
adaptação quadrinizada
clássico literário
formação leitora
leitura
literatura
quadrinhos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
title_full Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
title_fullStr Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
title_full_unstemmed Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
title_sort Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
author Bitazi, Fernanda Isabel
author_facet Bitazi, Fernanda Isabel
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6477705977816776
dc.contributor.author.fl_str_mv Bitazi, Fernanda Isabel
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Alvarez, Aurora Gedra Ruiz
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9024961769650673
contributor_str_mv Alvarez, Aurora Gedra Ruiz
dc.subject.por.fl_str_mv adaptação quadrinizada
clássico literário
formação leitora
leitura
literatura
quadrinhos
topic adaptação quadrinizada
clássico literário
formação leitora
leitura
literatura
quadrinhos
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description For the first time in 2006, Brazilian Federal Government included comics in the national program for libraries at schools, thus emphasizing the acceptance of comics adaptations of great literary oeuvres – literary classics – and encouraging publishing houses to release, from that year on, several works of this genre. Considering the commercial interest of the publishing houses, as well as the reasons that base the acceptance of this production by the government (use of adaptations in the educational context aimed at the formation of literature readers, or more specifically, readers of literary classics), this paper has the objective of investigating whether comics adaptations can help the formation of young readers and provide access to the aesthetics of the canonic literary hypotext as well as the aesthetics of comics. To reach this objective, O cortiço by Aluísio Azevedo and Dom Casmurro by Machado de Assis will be compared to their respective comics adaptations, both produced by Ivan Jaf and Rodrigo Rosa and published by Ática. It is worth noting that such comparative analysis can be made in the classroom, provided that it is adapted to this production context, so as to make the young reader realize that appreciating a comics adaptation of a literary work is a different experience from the appreciation of the literary classic itself.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-08-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-02-07T21:31:00Z
2020-05-28T18:12:11Z
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:12:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BITAZI, Fernanda Isabel. Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor. 2015. 315 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149
identifier_str_mv BITAZI, Fernanda Isabel. Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor. 2015. 315 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/553823e5-e9f9-4a59-9903-75fad83514ca/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1e858f73-dcd0-48ff-9090-23786f3fcae5/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/6b296ba1-00a3-44e1-b052-44d048adfdf0/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 084e17f0a1bb48593dc342903d9232b5
130c67cea3e14aff046c9f56ee959d80
4585392659096e9c6512c1f4e60c5ba1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1813820049925865472