Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149 |
Resumo: | For the first time in 2006, Brazilian Federal Government included comics in the national program for libraries at schools, thus emphasizing the acceptance of comics adaptations of great literary oeuvres – literary classics – and encouraging publishing houses to release, from that year on, several works of this genre. Considering the commercial interest of the publishing houses, as well as the reasons that base the acceptance of this production by the government (use of adaptations in the educational context aimed at the formation of literature readers, or more specifically, readers of literary classics), this paper has the objective of investigating whether comics adaptations can help the formation of young readers and provide access to the aesthetics of the canonic literary hypotext as well as the aesthetics of comics. To reach this objective, O cortiço by Aluísio Azevedo and Dom Casmurro by Machado de Assis will be compared to their respective comics adaptations, both produced by Ivan Jaf and Rodrigo Rosa and published by Ática. It is worth noting that such comparative analysis can be made in the classroom, provided that it is adapted to this production context, so as to make the young reader realize that appreciating a comics adaptation of a literary work is a different experience from the appreciation of the literary classic itself. |
id |
UPM_756eb249e7967b2e6fd64df7b0229cf2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25149 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/6477705977816776Bitazi, Fernanda IsabelAlvarez, Aurora Gedra Ruizhttp://lattes.cnpq.br/90249617696506732017-02-07T21:31:00Z2020-05-28T18:12:11Z2020-05-28T18:12:11Z2015-08-05For the first time in 2006, Brazilian Federal Government included comics in the national program for libraries at schools, thus emphasizing the acceptance of comics adaptations of great literary oeuvres – literary classics – and encouraging publishing houses to release, from that year on, several works of this genre. Considering the commercial interest of the publishing houses, as well as the reasons that base the acceptance of this production by the government (use of adaptations in the educational context aimed at the formation of literature readers, or more specifically, readers of literary classics), this paper has the objective of investigating whether comics adaptations can help the formation of young readers and provide access to the aesthetics of the canonic literary hypotext as well as the aesthetics of comics. To reach this objective, O cortiço by Aluísio Azevedo and Dom Casmurro by Machado de Assis will be compared to their respective comics adaptations, both produced by Ivan Jaf and Rodrigo Rosa and published by Ática. It is worth noting that such comparative analysis can be made in the classroom, provided that it is adapted to this production context, so as to make the young reader realize that appreciating a comics adaptation of a literary work is a different experience from the appreciation of the literary classic itself.Em 2006, o Governo Federal incluiu os quadrinhos, pela primeira vez, nos editais do PNBE (Programa Nacional Biblioteca na Escola), ressaltando a aceitação de adaptações quadrinizadas das grandes obras da literatura universal – os clássicos literários –, o que motivou as editoras brasileiras a publicarem, a partir daquele ano, várias obras do gênero. Considerando, portanto, o interesse comercial das editoras, bem como a razão pressuposta à aceitação do governo pela inclusão desse tipo de produção – o de usar as adaptações no contexto escolar para formar leitores literários, ou mais especificamente, leitores das obras clássicas literárias –, esta pesquisa tem, por objetivo principal, investigar se as adaptações quadrinizadas podem auxiliar na formação do jovem leitor no que concerne, sobretudo, a seu acesso à estética do hipotexto literário canônico e também à estética dos próprios quadrinhos. Para tanto, O cortiço, de Aluísio Azevedo, e Dom Casmurro, de Machado de Assis, serão comparados, respectivamente, às versões em quadrinhos de O cortiço e Dom Casmurro, ambas produzidas por Ivan Jaf e Rodrigo Rosa e publicadas pela editora Ática. Importa ressaltar que tal análise comparativa pode, desde que com as devidas adequações ao contexto de produção, ser realizada em sala de aula, de modo a fazer o jovem leitor perceber que apreciar uma adaptação literária em quadrinhos é diferente de fruir esteticamente um clássico literário.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfBITAZI, Fernanda Isabel. Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor. 2015. 315 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149comics adaptationliterary classicreader formationreadingliteraturecomicsporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessadaptação quadrinizadaclássico literárioformação leitoraleituraliteraturaquadrinhosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADACNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/12903/Fernanda%20Isabel%20Bitazi.pdf.jpgClássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEPereira, Helena Bonito Coutohttp://lattes.cnpq.br/9240687015870539Guimarães, Alexandre Huady Torreshttp://lattes.cnpq.br/5647180339750545Vergueiro, Waldomiro de Castro Santoshttp://lattes.cnpq.br/9487332055549431Ramos, Paulo Eduardohttp://lattes.cnpq.br/7486391502190524BrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)UPMLetrasORIGINALFernanda Isabel Bitazi.pdfFernanda Isabel Bitazi.pdfapplication/pdf56259399https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/553823e5-e9f9-4a59-9903-75fad83514ca/download084e17f0a1bb48593dc342903d9232b5MD51TEXTFernanda Isabel Bitazi.pdf.txtFernanda Isabel Bitazi.pdf.txtExtracted texttext/plain695580https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1e858f73-dcd0-48ff-9090-23786f3fcae5/download130c67cea3e14aff046c9f56ee959d80MD52THUMBNAILFernanda Isabel Bitazi.pdf.jpgFernanda Isabel Bitazi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1129https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/6b296ba1-00a3-44e1-b052-44d048adfdf0/download4585392659096e9c6512c1f4e60c5ba1MD5310899/251492022-03-14 17:48:00.156http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25149https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T17:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor |
title |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor |
spellingShingle |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor Bitazi, Fernanda Isabel adaptação quadrinizada clássico literário formação leitora leitura literatura quadrinhos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor |
title_full |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor |
title_fullStr |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor |
title_full_unstemmed |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor |
title_sort |
Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor |
author |
Bitazi, Fernanda Isabel |
author_facet |
Bitazi, Fernanda Isabel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6477705977816776 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bitazi, Fernanda Isabel |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Alvarez, Aurora Gedra Ruiz |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9024961769650673 |
contributor_str_mv |
Alvarez, Aurora Gedra Ruiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
adaptação quadrinizada clássico literário formação leitora leitura literatura quadrinhos |
topic |
adaptação quadrinizada clássico literário formação leitora leitura literatura quadrinhos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADA CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
For the first time in 2006, Brazilian Federal Government included comics in the national program for libraries at schools, thus emphasizing the acceptance of comics adaptations of great literary oeuvres – literary classics – and encouraging publishing houses to release, from that year on, several works of this genre. Considering the commercial interest of the publishing houses, as well as the reasons that base the acceptance of this production by the government (use of adaptations in the educational context aimed at the formation of literature readers, or more specifically, readers of literary classics), this paper has the objective of investigating whether comics adaptations can help the formation of young readers and provide access to the aesthetics of the canonic literary hypotext as well as the aesthetics of comics. To reach this objective, O cortiço by Aluísio Azevedo and Dom Casmurro by Machado de Assis will be compared to their respective comics adaptations, both produced by Ivan Jaf and Rodrigo Rosa and published by Ática. It is worth noting that such comparative analysis can be made in the classroom, provided that it is adapted to this production context, so as to make the young reader realize that appreciating a comics adaptation of a literary work is a different experience from the appreciation of the literary classic itself. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-02-07T21:31:00Z 2020-05-28T18:12:11Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:12:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BITAZI, Fernanda Isabel. Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor. 2015. 315 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149 |
identifier_str_mv |
BITAZI, Fernanda Isabel. Clássico literário e adaptação em quadrinhos : uma possibilidade para a formação estético-discursiva do jovem leitor. 2015. 315 f. Tese (Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/553823e5-e9f9-4a59-9903-75fad83514ca/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/1e858f73-dcd0-48ff-9090-23786f3fcae5/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/6b296ba1-00a3-44e1-b052-44d048adfdf0/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
084e17f0a1bb48593dc342903d9232b5 130c67cea3e14aff046c9f56ee959d80 4585392659096e9c6512c1f4e60c5ba1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820049925865472 |