Cidadania além do voto: a participação política como forma de aprimoramento democrático no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macêdo, José Eduardo de Santana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23146
Resumo: Federative Republic of Brazil sets up a Democratic State of Law, whose legitimacy is based on the recognition of its people. Recognition should not be limited to the right of voting; direct participation is foreseen in article 1st of the Federal Constitution, "All the power comes from the people, who exercise it through elected representatives or directly, according to this Constitution". It is possible to have a lot of rules determining citizens´ participation according to their interest; plebiscite, referendum and popular initiative to propose laws are assured, although very little used in Brazil. The perceptions about Brazilian democracy based on information about the support to the political system and its functioning, opinion and values on individual rights and citizenship, and the perception of the country’s problems were discussed. Popular and organized civil society movements have been the focus of several and intense debates, due to the existence of many gaps that still have been seen nowadays, which need to be settled so that it can provide conditions to exercise their role of taking part of the actions. To be effective and achieve the goals that are proposed by them, essentially being constituted as a space for democratic control and decision of public policies. Councils can be understood as potentialities for the realization of participatory democracy, with prerogatives to deliberate, control and supervise public policies.
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The perceptions about Brazilian democracy based on information about the support to the political system and its functioning, opinion and values on individual rights and citizenship, and the perception of the country’s problems were discussed. Popular and organized civil society movements have been the focus of several and intense debates, due to the existence of many gaps that still have been seen nowadays, which need to be settled so that it can provide conditions to exercise their role of taking part of the actions. To be effective and achieve the goals that are proposed by them, essentially being constituted as a space for democratic control and decision of public policies. Councils can be understood as potentialities for the realization of participatory democracy, with prerogatives to deliberate, control and supervise public policies.A República Federativa do Brasil configura-se em um Estado Democrático de Direito, cuja legitimidade baseia-se no reconhecimento de seu povo. O reconhecimento não deve estar restrito ao direito de voto; a participação popular direta está enraizada na Constituição Federal, em seu art. 1º, “Todo o poder emana do povo, que o exerce por meio de representantes eleitos ou diretamente, nos termos desta Constituição”. É possível uma série de dispositivos determinando a participação dos cidadãos em questões de seu interesse; o plebiscito, o referendo e a iniciativa popular da propositura de leis são assegurados, porém muito pouco utilizados no Brasil. As percepções sobre a democracia brasileira com base nas informações sobre o apoio ao sistema político e seu funcionamento, opinião e valores sobre direitos individuais e cidadania, e a percepção sobre os problemas do país foram discutidas. Movimentos populares e da sociedade civil organizada têm sido alvo de diversos e intensos debates, justificados pelas diversas lacunas que ainda hoje existem e que precisam ser dirimidas para proporcionar condições de exercerem seu papel de interventor nas ações. Para serem efetivos e atingir os objetivos a que se propõem, essencialmente de se constituir como espaço de controle democrático, de decisão das políticas públicas. Os conselhos podem ser compreendidos como potencialidades para a efetivação da democracia participativa, com prerrogativas para deliberar, controlar e fiscalizar as políticas públicas.La Repubblica Federale del Brasile si configura in uno Stato Democratico di Diritto, la cui legittimitá si basa sul riconoscimento del suo popolo. Tale riconoscimento non deve essere ristretto appena per il diritto al voto; la partecipazione popolare diretta é alla radice nella Costituzione Federale, nel suo articolo 1º, " Tutto il potere é emanato dal popolo, che lo esercita attraverso i suoi rappresentanti eletti o direttamente,nei termini di questa Costituzione". È possibile una serie di dispositivi determinando la partecipazione dei cittadini in questione del proprio interesse; il plebiscito, il referendum, l' iniziativa popolare per la proposizione delle leggi, sono assicurati, ma molto poco utilizzati in Brasile. Le percezioni sulla democrazia brasiliana con base nelle informazioni sull' appoggio al sistema politico e al suo funzionamento, opinioni e valori sui singoli diritti e della collettivitá, e la percenzione sui problemi del Paese, sono stati discussi. Movimenti popolari e della societá civile organizzata sono stati oggetti in diversi e intensi dibattiti, giustificando per le diverse lacune che ancora oggi esistono e che hanno bisogno di essere sistemate per proporzionare le condizioni di esercitare il proprio ruolo di interventista nelle azioni. Per essere effettive e raggiungere gli obiettivi che si propongono, essenzialmente quello di costruire uno spazio di controllo democratico, di decisione delle politiche pubbliche. I consigli possono essere intesi come pontenzialitá per l' effettuazione della democrazia partecipativa, con le prerogative per deliberare, controllare e fiscalizzare le politiche pubbliche.application/pdfMÂCEDO, José Eduardo de Santana. Cidadania além do voto: a participação política como forma de aprimoramento democrático no Brasil. 2019. 134 f. 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