As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ayres, Luiz de Freitas
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23528
Resumo: Today s competitive business environment requires companies to change at a quick pace and in this scenario, organizational learning achieves a significant role as a tool designed to ensure companies can achieve differentiated performance compared to their competitors. As a result, organizational players are aware that the differential to be targeted is to understand the learning processes taking place at an individual, team and organizational level. By understanding these learning processes, they can manage them so that people and organizations can benefit from this approach. This paper seeks to identify the influences from Individual Learning both for Team and Organizational Learning and how Team Learning influences Organizational Learning to understand how learning takes place throughout an organization. Our investigation has a quantitative approach, using the Partial Least Squares (PLS) methodology software Smart PLS2.0 M3, in four companies operating in the Brazilian market and different business segments, ranging from health care through services to automakers. Results from our investigation show that Individual Learning influences both Team Learning and Organizational Learning, just as Team Learning influences Organizational Learning, while having specific differences in each company, even for those operating in the same business segment.
id UPM_83e0e16efc169e4b49175d89a25aeea5
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/23528
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:26:37Z2020-05-28T18:04:13Z2008-05-052020-05-28T18:04:13Z2008-02-27AYRES, Luiz de Freitas. As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional. 2008. 142 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23528Today s competitive business environment requires companies to change at a quick pace and in this scenario, organizational learning achieves a significant role as a tool designed to ensure companies can achieve differentiated performance compared to their competitors. As a result, organizational players are aware that the differential to be targeted is to understand the learning processes taking place at an individual, team and organizational level. By understanding these learning processes, they can manage them so that people and organizations can benefit from this approach. This paper seeks to identify the influences from Individual Learning both for Team and Organizational Learning and how Team Learning influences Organizational Learning to understand how learning takes place throughout an organization. Our investigation has a quantitative approach, using the Partial Least Squares (PLS) methodology software Smart PLS2.0 M3, in four companies operating in the Brazilian market and different business segments, ranging from health care through services to automakers. Results from our investigation show that Individual Learning influences both Team Learning and Organizational Learning, just as Team Learning influences Organizational Learning, while having specific differences in each company, even for those operating in the same business segment.Os mercados competitivos exigem das organizações ritmo acelerado de transformações. Nesse contexto dinâmico de informações, a aprendizagem organizacional tem seu papel relevante, na medida em que ela potencializa a capacidade de manter as empresas em condições diferenciadas, quando comparadas com seus concorrentes. Cresce, desse modo, a consciência dos atores organizacionais, sobre o diferencial a ser perseguido na compreensão dos processos de aprendizagem em níveis individuais, grupais e organizacionais e sua gestão para que pessoas e empresas deles se beneficiem. Este trabalho procura identificar as influências da Aprendizagem Individual tanto na Aprendizagem Grupal quanto na Organizacional e da Aprendizagem Grupal na Organizacional para entender como a aprendizagem se processa pela organização. A investigação de natureza quantitativa utilizou a metodologia do Partial Least Squares (PLS) software Smart PLS2.0 M3 aplicado em quatro empresas, atuantes no mercado nacional em segmentos de negócios distintos, desde a área da saúde, passando pelo segmento de serviços e até o automobilístico. Os resultados obtidos indicaram que a Aprendizagem Individual influencia a Aprendizagem Grupal e a Organizacional. Do mesmo modo, a Aprendizagem Grupal influencia a Aprendizagem Organizacional, com diferenciações particulares para cada uma das empresas, mesmo aquelas atuantes no mesmo segmento de negócios.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieAdministração de EmpresasUPMBRAdministraçãoaprendizagem individualaprendizagem grupalaprendizagem organizacionalcompetitividadenegócios em mercados turbulentosindividual learningteam learningorganizational learningcompetitivenessturbulent business environmentCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOAs influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBido, Diógenes de Souzahttp://lattes.cnpq.br/7757562071320086Godoy, Arilda Schmidthttp://lattes.cnpq.br/8335648990336274Silva, Dirceu dahttp://lattes.cnpq.br/9583759917108842http://lattes.cnpq.br/6038782604715447Ayres, Luiz de Freitashttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/2961/Luiz%20de%20Freitas%20Ayres.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/701/1/Luiz%20de%20Freitas%20Ayres.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/235282020-05-28 15:04:13.729Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
title As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
spellingShingle As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
Ayres, Luiz de Freitas
aprendizagem individual
aprendizagem grupal
aprendizagem organizacional
competitividade
negócios em mercados turbulentos
individual learning
team learning
organizational learning
competitiveness
turbulent business environment
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
title_full As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
title_fullStr As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
title_full_unstemmed As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
title_sort As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional
author Ayres, Luiz de Freitas
author_facet Ayres, Luiz de Freitas
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bido, Diógenes de Souza
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7757562071320086
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Godoy, Arilda Schmidt
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8335648990336274
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Dirceu da
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9583759917108842
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6038782604715447
dc.contributor.author.fl_str_mv Ayres, Luiz de Freitas
contributor_str_mv Bido, Diógenes de Souza
Godoy, Arilda Schmidt
Silva, Dirceu da
dc.subject.por.fl_str_mv aprendizagem individual
aprendizagem grupal
aprendizagem organizacional
competitividade
negócios em mercados turbulentos
topic aprendizagem individual
aprendizagem grupal
aprendizagem organizacional
competitividade
negócios em mercados turbulentos
individual learning
team learning
organizational learning
competitiveness
turbulent business environment
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv individual learning
team learning
organizational learning
competitiveness
turbulent business environment
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description Today s competitive business environment requires companies to change at a quick pace and in this scenario, organizational learning achieves a significant role as a tool designed to ensure companies can achieve differentiated performance compared to their competitors. As a result, organizational players are aware that the differential to be targeted is to understand the learning processes taking place at an individual, team and organizational level. By understanding these learning processes, they can manage them so that people and organizations can benefit from this approach. This paper seeks to identify the influences from Individual Learning both for Team and Organizational Learning and how Team Learning influences Organizational Learning to understand how learning takes place throughout an organization. Our investigation has a quantitative approach, using the Partial Least Squares (PLS) methodology software Smart PLS2.0 M3, in four companies operating in the Brazilian market and different business segments, ranging from health care through services to automakers. Results from our investigation show that Individual Learning influences both Team Learning and Organizational Learning, just as Team Learning influences Organizational Learning, while having specific differences in each company, even for those operating in the same business segment.
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-05-05
2020-05-28T18:04:13Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-02-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:26:37Z
2020-05-28T18:04:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AYRES, Luiz de Freitas. As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional. 2008. 142 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23528
identifier_str_mv AYRES, Luiz de Freitas. As influências da aprendizagem individual e grupal na aprendizagem organizacional. 2008. 142 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23528
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Administração de Empresas
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177238000762880