Carl Rogers na educação de ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958 |
Resumo: | The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process. |
id |
UPM_b2a979b8ea173de03c14dbccedd1b17b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24958 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/6330995631263989Oliveira, Igor Alves Dantas deAmbrogi, Ingrid Höttehttp://lattes.cnpq.br/32675253099565122016-10-01T15:48:37Z2020-05-28T18:11:21Z2020-05-28T18:11:21Z2015-08-07The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process.O presente trabalho de pesquisa tem como proposta, discutir a aplicabilidade da abordagem humanista de Carl Rogers na educação de ensino médio. O ponto de partida foi uma entrevista realizada com alunos de ensino médio de uma escola particular na cidade de São Paulo. A metodologia empregada foi a etnopesquisa, uma vez que o pesquisador e seu objeto estão imbricados; primeiramente foram descritas, as informações sobre a escola em que foi realizada a pesquisa, bem como as características da turma entrevistada. Posteriormente, foi apresentado um estudo sobre a abordagem humanista de Carl Rogers, mostrando sua abordagem como um contraponto ao Behaviorismo de B.F. Skinner, que também ganhava força na década de 1970. A experiência descrita nessa pesquisa buscou vivenciar um modelo que gerou alteridade ao atual modelo de educação do ensino médio seguido pela escola, de focar a aprendizagem nas provas de vestibular, que não promove a aprendizagem significativa, isto é, uma aprendizagem que provoque mudanças de pensamento e comportamentos nos alunos. A análise da entrevista mostrou que os alunos, apesar de não conhecerem a teoria de Carl Rogers e sua abordagem, estão em busca de uma educação bastante próxima à sugerida pelo autor. A partir da abordagem de Rogers, e das experiências durante as aulas de Sociologia e Filosofia, foi constatado que é possível ter uma escola mais reflexiva, centrada no aluno, em que este passe por um processo de autodescoberta para que então possa significar sua aprendizagem, tendo o professor como um facilitador deste processo.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfOLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958Carl Rogerslearning psychologyhigh schoolporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarl Rogerspsicologia da aprendizagemensino médioCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/11476/Igor%20Alves%20Dantas%20de%20Oliveira.pdf.jpgCarl Rogers na educação de ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEMizukami, Maria da Graça Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Boto, Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reishttp://lattes.cnpq.br/2170526237232776BrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)UPMEducação, Arte e História da CulturaORIGINALIgor Alves Dantas de Oliveira.pdfIgor Alves Dantas de Oliveira.pdfapplication/pdf1297971https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/01717309-ee62-4c8c-88a5-1d1d4c615b8a/download9726908a1795ab0d3a564dfac0e9a556MD51TEXTIgor Alves Dantas de Oliveira.pdf.txtIgor Alves Dantas de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain277381https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/35997f6b-c7ba-46bc-915a-f10b7182e671/downloadb52d3f26ae57d9302184a5cd77a71a3dMD52THUMBNAILIgor Alves Dantas de Oliveira.pdf.jpgIgor Alves Dantas de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1151https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/e9a838c8-1ebb-4a4e-8da9-bfda07bc7661/download0fc43bfd9cb5b9a9b75c7771f75cb12bMD5310899/249582022-03-14 17:30:34.385http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/24958https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T17:30:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
spellingShingle |
Carl Rogers na educação de ensino médio Oliveira, Igor Alves Dantas de Carl Rogers psicologia da aprendizagem ensino médio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
title_short |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_full |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_fullStr |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_full_unstemmed |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
title_sort |
Carl Rogers na educação de ensino médio |
author |
Oliveira, Igor Alves Dantas de |
author_facet |
Oliveira, Igor Alves Dantas de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6330995631263989 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Igor Alves Dantas de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3267525309956512 |
contributor_str_mv |
Ambrogi, Ingrid Hötte |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Carl Rogers psicologia da aprendizagem ensino médio |
topic |
Carl Rogers psicologia da aprendizagem ensino médio CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
description |
The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s theories in high school education. It is introduced, first, the information about the school in which the survey was conducted, as well as the characteristics of the interviewed group. Also, it is presented the “etnopesquisa”, methodology chosen for this work. Hereafter, I perform a study of the humanistic approach of Carl Rogers for Psychology and Education, showing his approach as a counterpoint to B.F. Skinner behaviorism, which also gained strength in the 1970s. Thus, pointing out that the current education model followed by the school, to focus the schooling on examinations for entering college, is not promoting meaningful learning, that is, learning that motivates changes in thinking and behavior in students. The interview analysis shows that students, despite not knowing Carl Rogers and his approach, are looking for an education fairly close to that suggested by the author. From the Rogers approach, it is suggested a more reflective school, centered on the student, where he or she will pass through a self-discovery process and therefor, a meaningful learning experience, having the teacher as a facilitator of this process. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-10-01T15:48:37Z 2020-05-28T18:11:21Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:11:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Igor Alves Dantas de. Carl Rogers na educação de ensino médio. 2015. 126 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24958 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/01717309-ee62-4c8c-88a5-1d1d4c615b8a/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/35997f6b-c7ba-46bc-915a-f10b7182e671/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/e9a838c8-1ebb-4a4e-8da9-bfda07bc7661/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9726908a1795ab0d3a564dfac0e9a556 b52d3f26ae57d9302184a5cd77a71a3d 0fc43bfd9cb5b9a9b75c7771f75cb12b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820036028039168 |