Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Victor Matheus Victorino da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224
Resumo: The theme of this thesis deals with reading and literacy in a digital media context. Theoretical studies about reading and literacy (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b; Soares, 2011, 2012) are reported, in a tradicional view. It is reflected briefly on the pedagogical implication upon the reader development (Kleiman, 2006), including researches in Digital Literacy (Gillen & Barton, 2010) and new technologies. In respect to the study of text, the theoretical proposes about context are revised, in order to base the corpus analysis, which is formed by multimodal texts selected from Facebook. In the experiment report, the worked examples of activities are characterized. In the end, it is included a class exercise suggestion, taking in account the conceptions followed in this research, namely the cognitive activities and the relevance of context to the text comprehension of its multimodal elements, and the collective mobilization in the reading process. It is concluded that multimodal texts in the internet provide significative activities, because multiple interlocutors and multiple languages work together in a situated context.
id UPM_b8d475a8c20b250d875b8f2964afe950
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25224
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/6767627111553241Costa, Victor Matheus Victorino daBastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa http://lattes.cnpq.br/98168417545739472019-12-11T23:54:09Z2020-05-28T18:12:23Z2020-05-28T18:12:23Z2019-08-16The theme of this thesis deals with reading and literacy in a digital media context. Theoretical studies about reading and literacy (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b; Soares, 2011, 2012) are reported, in a tradicional view. It is reflected briefly on the pedagogical implication upon the reader development (Kleiman, 2006), including researches in Digital Literacy (Gillen & Barton, 2010) and new technologies. In respect to the study of text, the theoretical proposes about context are revised, in order to base the corpus analysis, which is formed by multimodal texts selected from Facebook. In the experiment report, the worked examples of activities are characterized. In the end, it is included a class exercise suggestion, taking in account the conceptions followed in this research, namely the cognitive activities and the relevance of context to the text comprehension of its multimodal elements, and the collective mobilization in the reading process. It is concluded that multimodal texts in the internet provide significative activities, because multiple interlocutors and multiple languages work together in a situated context.Temos como tema desta tese a leitura e o letramento num contexto de mídias digitais. Reportamos nossos estudos a teóricos sobre alfabetização (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b), letramento (Soares, 2011, 2012) e leitura (Kleiman, 2006) tradicionalmente entendidos. Refletimos sobre as implicações pedagógicas para a formação de leitores, incluindo pesquisas sobre letramento digital (Gillen & Barton, 2010) e novas tecnologias. No relato de experiência, caracterizamos as atividades desenvolvidas no contexto do Ensino Médio, o estudo de texto, a internet e a rede social utilizadas. Retomamos as propostas teóricas sobre o contexto, para embasar a análise do corpus, constituído de textos multimodais retirados do Facebook. Ao final, incluímos uma sugestão de atividade em sala de aula levando em conta as concepções seguidas ao longo do trabalho, nomeadamente as atividades cognitivas e o papel do contexto para a compreensão dos elementos multimodais presentes nos textos e a mobilização coletiva no processo de leitura. Concluímos observando que os textos multimodais na internet proporcionam atividades significativas, ao trabalharmos com múltiplos interlocutores e múltiplas linguagens contextualmente situadas.Universidade Presbiteriana Mackenzieapplication/pdfCOSTA, Victor Matheus Victorino da. Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura. 2019. 81 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224literacyreadingdigital mediacontextmultimodalityporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessletramentoleituramídias digitaiscontextomultimodalidadeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASLetramento digital: caminhos para o trabalho com leiturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESantos, Elaine Cristina Prado doshttp://lattes.cnpq.br/4458112055578708Hanna, Vera Lucia Harabagihttp://lattes.cnpq.br/7378861073762519Arakaki, Nancy Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/5033338892292368Casagrande, Nancy dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002BrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)UPMLetrasORIGINALVictor Matheus Victorino da Costa.pdfVictor Matheus Victorino da Costa.pdfapplication/pdf4802320https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/52bf1c61-20e8-4029-9b25-199a21213f7d/downloada4578a2ece5ffe7feca502fbcb7c1ba9MD51TEXTVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.txtVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain144055https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/0137c3cc-33b4-4d46-a01a-e86312b165b7/downloadeb1c60487cd898278395db9c2a38d312MD52THUMBNAILVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.jpgVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1139https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c14b28c0-8824-47ac-9e53-47b8b2a0c59d/download62dbc5c6beb7ba878f502ef0fd51276aMD5310899/252242023-11-07 14:23:00.605http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25224https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772023-11-07T14:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false
dc.title.por.fl_str_mv Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
title Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
spellingShingle Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
Costa, Victor Matheus Victorino da
letramento
leitura
mídias digitais
contexto
multimodalidade
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
title_full Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
title_fullStr Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
title_full_unstemmed Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
title_sort Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
author Costa, Victor Matheus Victorino da
author_facet Costa, Victor Matheus Victorino da
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6767627111553241
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Victor Matheus Victorino da
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9816841754573947
contributor_str_mv Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv letramento
leitura
mídias digitais
contexto
multimodalidade
topic letramento
leitura
mídias digitais
contexto
multimodalidade
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The theme of this thesis deals with reading and literacy in a digital media context. Theoretical studies about reading and literacy (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b; Soares, 2011, 2012) are reported, in a tradicional view. It is reflected briefly on the pedagogical implication upon the reader development (Kleiman, 2006), including researches in Digital Literacy (Gillen & Barton, 2010) and new technologies. In respect to the study of text, the theoretical proposes about context are revised, in order to base the corpus analysis, which is formed by multimodal texts selected from Facebook. In the experiment report, the worked examples of activities are characterized. In the end, it is included a class exercise suggestion, taking in account the conceptions followed in this research, namely the cognitive activities and the relevance of context to the text comprehension of its multimodal elements, and the collective mobilization in the reading process. It is concluded that multimodal texts in the internet provide significative activities, because multiple interlocutors and multiple languages work together in a situated context.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2019-12-11T23:54:09Z
2020-05-28T18:12:23Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-08-16
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:12:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COSTA, Victor Matheus Victorino da. Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura. 2019. 81 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224
identifier_str_mv COSTA, Victor Matheus Victorino da. Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura. 2019. 81 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/52bf1c61-20e8-4029-9b25-199a21213f7d/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/0137c3cc-33b4-4d46-a01a-e86312b165b7/download
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c14b28c0-8824-47ac-9e53-47b8b2a0c59d/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a4578a2ece5ffe7feca502fbcb7c1ba9
eb1c60487cd898278395db9c2a38d312
62dbc5c6beb7ba878f502ef0fd51276a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br
_version_ 1813820049582981120