Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224 |
Resumo: | The theme of this thesis deals with reading and literacy in a digital media context. Theoretical studies about reading and literacy (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b; Soares, 2011, 2012) are reported, in a tradicional view. It is reflected briefly on the pedagogical implication upon the reader development (Kleiman, 2006), including researches in Digital Literacy (Gillen & Barton, 2010) and new technologies. In respect to the study of text, the theoretical proposes about context are revised, in order to base the corpus analysis, which is formed by multimodal texts selected from Facebook. In the experiment report, the worked examples of activities are characterized. In the end, it is included a class exercise suggestion, taking in account the conceptions followed in this research, namely the cognitive activities and the relevance of context to the text comprehension of its multimodal elements, and the collective mobilization in the reading process. It is concluded that multimodal texts in the internet provide significative activities, because multiple interlocutors and multiple languages work together in a situated context. |
id |
UPM_b8d475a8c20b250d875b8f2964afe950 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25224 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/6767627111553241Costa, Victor Matheus Victorino daBastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa http://lattes.cnpq.br/98168417545739472019-12-11T23:54:09Z2020-05-28T18:12:23Z2020-05-28T18:12:23Z2019-08-16The theme of this thesis deals with reading and literacy in a digital media context. Theoretical studies about reading and literacy (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b; Soares, 2011, 2012) are reported, in a tradicional view. It is reflected briefly on the pedagogical implication upon the reader development (Kleiman, 2006), including researches in Digital Literacy (Gillen & Barton, 2010) and new technologies. In respect to the study of text, the theoretical proposes about context are revised, in order to base the corpus analysis, which is formed by multimodal texts selected from Facebook. In the experiment report, the worked examples of activities are characterized. In the end, it is included a class exercise suggestion, taking in account the conceptions followed in this research, namely the cognitive activities and the relevance of context to the text comprehension of its multimodal elements, and the collective mobilization in the reading process. It is concluded that multimodal texts in the internet provide significative activities, because multiple interlocutors and multiple languages work together in a situated context.Temos como tema desta tese a leitura e o letramento num contexto de mídias digitais. Reportamos nossos estudos a teóricos sobre alfabetização (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b), letramento (Soares, 2011, 2012) e leitura (Kleiman, 2006) tradicionalmente entendidos. Refletimos sobre as implicações pedagógicas para a formação de leitores, incluindo pesquisas sobre letramento digital (Gillen & Barton, 2010) e novas tecnologias. No relato de experiência, caracterizamos as atividades desenvolvidas no contexto do Ensino Médio, o estudo de texto, a internet e a rede social utilizadas. Retomamos as propostas teóricas sobre o contexto, para embasar a análise do corpus, constituído de textos multimodais retirados do Facebook. Ao final, incluímos uma sugestão de atividade em sala de aula levando em conta as concepções seguidas ao longo do trabalho, nomeadamente as atividades cognitivas e o papel do contexto para a compreensão dos elementos multimodais presentes nos textos e a mobilização coletiva no processo de leitura. Concluímos observando que os textos multimodais na internet proporcionam atividades significativas, ao trabalharmos com múltiplos interlocutores e múltiplas linguagens contextualmente situadas.Universidade Presbiteriana Mackenzieapplication/pdfCOSTA, Victor Matheus Victorino da. Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura. 2019. 81 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224literacyreadingdigital mediacontextmultimodalityporUniversidade Presbiteriana Mackenziehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessletramentoleituramídias digitaiscontextomultimodalidadeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASLetramento digital: caminhos para o trabalho com leiturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIESantos, Elaine Cristina Prado doshttp://lattes.cnpq.br/4458112055578708Hanna, Vera Lucia Harabagihttp://lattes.cnpq.br/7378861073762519Arakaki, Nancy Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/5033338892292368Casagrande, Nancy dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/0283876748874002BrasilCentro de Comunicação e Letras (CCL)UPMLetrasORIGINALVictor Matheus Victorino da Costa.pdfVictor Matheus Victorino da Costa.pdfapplication/pdf4802320https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/52bf1c61-20e8-4029-9b25-199a21213f7d/downloada4578a2ece5ffe7feca502fbcb7c1ba9MD51TEXTVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.txtVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain144055https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/0137c3cc-33b4-4d46-a01a-e86312b165b7/downloadeb1c60487cd898278395db9c2a38d312MD52THUMBNAILVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.jpgVictor Matheus Victorino da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1139https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c14b28c0-8824-47ac-9e53-47b8b2a0c59d/download62dbc5c6beb7ba878f502ef0fd51276aMD5310899/252242023-11-07 14:23:00.605http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Acesso Abertooai:dspace.mackenzie.br:10899/25224https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772023-11-07T14:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura |
title |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura |
spellingShingle |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura Costa, Victor Matheus Victorino da letramento leitura mídias digitais contexto multimodalidade CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura |
title_full |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura |
title_fullStr |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura |
title_full_unstemmed |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura |
title_sort |
Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura |
author |
Costa, Victor Matheus Victorino da |
author_facet |
Costa, Victor Matheus Victorino da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6767627111553241 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Victor Matheus Victorino da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9816841754573947 |
contributor_str_mv |
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
letramento leitura mídias digitais contexto multimodalidade |
topic |
letramento leitura mídias digitais contexto multimodalidade CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The theme of this thesis deals with reading and literacy in a digital media context. Theoretical studies about reading and literacy (cf. Ferreiro 2014, 2017a, 2017b; Soares, 2011, 2012) are reported, in a tradicional view. It is reflected briefly on the pedagogical implication upon the reader development (Kleiman, 2006), including researches in Digital Literacy (Gillen & Barton, 2010) and new technologies. In respect to the study of text, the theoretical proposes about context are revised, in order to base the corpus analysis, which is formed by multimodal texts selected from Facebook. In the experiment report, the worked examples of activities are characterized. In the end, it is included a class exercise suggestion, taking in account the conceptions followed in this research, namely the cognitive activities and the relevance of context to the text comprehension of its multimodal elements, and the collective mobilization in the reading process. It is concluded that multimodal texts in the internet provide significative activities, because multiple interlocutors and multiple languages work together in a situated context. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-12-11T23:54:09Z 2020-05-28T18:12:23Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-08-16 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:12:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
COSTA, Victor Matheus Victorino da. Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura. 2019. 81 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224 |
identifier_str_mv |
COSTA, Victor Matheus Victorino da. Letramento digital: caminhos para o trabalho com leitura. 2019. 81 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25224 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/52bf1c61-20e8-4029-9b25-199a21213f7d/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/0137c3cc-33b4-4d46-a01a-e86312b165b7/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/c14b28c0-8824-47ac-9e53-47b8b2a0c59d/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a4578a2ece5ffe7feca502fbcb7c1ba9 eb1c60487cd898278395db9c2a38d312 62dbc5c6beb7ba878f502ef0fd51276a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820049582981120 |