Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26159 |
Resumo: | The present study intends to demonstrate the importance of walking for a person, as well as its relations to the city. It is made a conceptual approacg of both physical and social infrastructure for Walkability: the streets, the sidewalks and the limitations that the urban space imposes to the pedestrian. This study pervades, therefore, issues and elements that are fundamental for the comprehension of the essential processes of Walkability. It will also be demonstrated how urbanistic past choices have culminated in the abandonment of historical centralities, which, if added up to the increase of the urban area influenced by the transport matrix, have made people more attached to the private automobile, limiting cities’ capacity to offer environments which promote walking mobility. Walkability, therefore, is a tool which allows the study of the reasons why people walk or stop walking in the cities, as well as the impact of that in people’s life quality. This is the central theme of the present study. |
id |
UPM_beb6afdda2a1dd6eef8145761066c35b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/26159 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2017-11-21T11:19:58Z2020-05-28T18:16:48Z2020-05-28T18:16:48Z2017-08-07PAIVA, Lincoln. Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares. 2017. 427 f. Dissertação ( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26159The present study intends to demonstrate the importance of walking for a person, as well as its relations to the city. It is made a conceptual approacg of both physical and social infrastructure for Walkability: the streets, the sidewalks and the limitations that the urban space imposes to the pedestrian. This study pervades, therefore, issues and elements that are fundamental for the comprehension of the essential processes of Walkability. It will also be demonstrated how urbanistic past choices have culminated in the abandonment of historical centralities, which, if added up to the increase of the urban area influenced by the transport matrix, have made people more attached to the private automobile, limiting cities’ capacity to offer environments which promote walking mobility. Walkability, therefore, is a tool which allows the study of the reasons why people walk or stop walking in the cities, as well as the impact of that in people’s life quality. This is the central theme of the present study.Este estudo pretende mostrar a importância da caminhada para o indivíduo e suas relações socias com a cidade. Será feita uma abordagem conceitual sobre a infraetrurura física e social para a Caminhabilidade: as ruas, as calçadas e as limitações que o espaço urbano impõe ao pedestre. Esta disseração permeará, portanto, questões e elementos fundamentais para a compreensão do conceito de Caminhabilidade. Também será demonstrado como as escolhas urbanísticas passadas culminaram no abandono das centralidades históricas, o que, se somado à ampliação da mancha urbana influenciada pela matriz de transportes, tornou as pessoas mais dependentes do automóvel particular, limitando a capacidade que as cidades tinham de oferecerem ambientes que promovessem a mobilidade a pé. A Caminhabilidade, assim, é uma ferramenta que permite estudar por que as pessoas caminham ou deixam de caminhar nas cidades e o impacto disso na qualidade de vida das pessoas. É esse, portanto, o tema em torno do qual gira o presente estudo.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieArquitetura e UrbanismoUPMBrasilFaculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessurbanismo caminhávelmobilidade a pécaminhabilidadepedestresespaços públicosCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMOUrbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugaresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSouza, Carlos Leite dehttp://lattes.cnpq.br/2503278782954156Villac, Maria Isabelhttp://lattes.cnpq.br/2140594056419912Wisnik, Guilherme Teixeirahttp://lattes.cnpq.br/3819816424937010http://lattes.cnpq.br/3287803461296733Paiva, Lincolnhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/15283/Lincoln%20Paiva.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3400/5/Lincoln%20Paiva.pdfwalkable urbanismwalking mobilitywalkabilitypedestrianspublic spacesreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/261592020-05-28 15:16:48.816Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares |
title |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares |
spellingShingle |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares Paiva, Lincoln urbanismo caminhável mobilidade a pé caminhabilidade pedestres espaços públicos CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
title_short |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares |
title_full |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares |
title_fullStr |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares |
title_full_unstemmed |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares |
title_sort |
Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares |
author |
Paiva, Lincoln |
author_facet |
Paiva, Lincoln |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Carlos Leite de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2503278782954156 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Villac, Maria Isabel |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2140594056419912 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Wisnik, Guilherme Teixeira |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3819816424937010 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3287803461296733 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Lincoln |
contributor_str_mv |
Souza, Carlos Leite de Villac, Maria Isabel Wisnik, Guilherme Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
urbanismo caminhável mobilidade a pé caminhabilidade pedestres espaços públicos |
topic |
urbanismo caminhável mobilidade a pé caminhabilidade pedestres espaços públicos CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO |
description |
The present study intends to demonstrate the importance of walking for a person, as well as its relations to the city. It is made a conceptual approacg of both physical and social infrastructure for Walkability: the streets, the sidewalks and the limitations that the urban space imposes to the pedestrian. This study pervades, therefore, issues and elements that are fundamental for the comprehension of the essential processes of Walkability. It will also be demonstrated how urbanistic past choices have culminated in the abandonment of historical centralities, which, if added up to the increase of the urban area influenced by the transport matrix, have made people more attached to the private automobile, limiting cities’ capacity to offer environments which promote walking mobility. Walkability, therefore, is a tool which allows the study of the reasons why people walk or stop walking in the cities, as well as the impact of that in people’s life quality. This is the central theme of the present study. |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-11-21T11:19:58Z 2020-05-28T18:16:48Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-08-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:16:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PAIVA, Lincoln. Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares. 2017. 427 f. Dissertação ( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26159 |
identifier_str_mv |
PAIVA, Lincoln. Urbanismo caminhável: a caminhabilidade como prática para construção de lugares. 2017. 427 f. Dissertação ( Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Arquitetura e Urbanismo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177248795852800 |