A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089 |
Resumo: | The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research which searches for different signifier and signified in messages – the background of communication – this methodology aims at making the reader more distrustful of the assumptions made in a text and aware of spontaneous or superficial reading. This research was applied in practice when teaching the subject of Sociology, at a private school in São Paulo, at the time at which determining the relevance of the methodology in everyday school conditions were aimed. The results achieved by inferences and interpretations per categories as well as those obtained by frequency or lack of information in documents served as a comparison with different text analyses which did not use the Bardin’s technique. An expressive group of students achieved relevant results throughout the copious meanings of messages acquisition, being able to assess and even deconstruct the author's intentions and its contextual conditions |
id |
UPM_c8b83df10bdbff352aad06ac157313c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25089 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2020-03-30T18:02:26Z2020-05-28T18:11:41Z2020-05-28T18:11:41Z2019-12-16JUDICE, Marcos Rodrigues. A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research which searches for different signifier and signified in messages – the background of communication – this methodology aims at making the reader more distrustful of the assumptions made in a text and aware of spontaneous or superficial reading. This research was applied in practice when teaching the subject of Sociology, at a private school in São Paulo, at the time at which determining the relevance of the methodology in everyday school conditions were aimed. The results achieved by inferences and interpretations per categories as well as those obtained by frequency or lack of information in documents served as a comparison with different text analyses which did not use the Bardin’s technique. An expressive group of students achieved relevant results throughout the copious meanings of messages acquisition, being able to assess and even deconstruct the author's intentions and its contextual conditionsEste trabalho pretende verificar a aplicação da técnica de Análise de Conteúdo, de Laurence Bardin, para o entendimento de publicações escritas que são utilizadas pelas disciplinas de Humanas do Ensino Médio. Considerada um instrumento de investigação que procura outros significados e significantes das mensagens - o segundo plano da comunicação - esta metodologia visa tornar o leitor mais desconfiado aos pressupostos dos escritos e atento à leitura espontânea ou superficial. Esta pesquisa foi aplicada na prática do ensino da disciplina de Sociologia, em rede particular de São Paulo, quando se objetivou constatar a relevância da metodologia nas condições do cotidiano escolar. Os resultados obtidos pelas inferências e interpretações por categorias, assim como pela frequência ou ausência de informações nos documentos, serviram como comparação com outras análises de textos que não utilizaram a técnica de Bardin. Um grupo expressivo de alunos alcançou relevantes resultados ao longo da aquisição de copiosos significados das mensagens, podendo aferir e, mesmo, desconstruir as intenções do autor e suas condições contextuaisapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesssociologiacomunicaçãoensinometodologiaanálise de conteúdoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchwartz, Rosana Maria Pires Barbatohttp://lattes.cnpq.br/8177502122038987Paiero, Denise Cristinehttp://lattes.cnpq.br/9127918119064426Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelinohttp://lattes.cnpq.br/2632812623662636http://lattes.cnpq.br/7153610895067240Judice, Marcos Rodrigueshttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4175/5/Marcos%20Rodrigues%20Judice.pdfsociologycommunicationteachingmethodologycontent analysisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250892020-05-28 15:11:41.269Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio |
title |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio |
spellingShingle |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio Judice, Marcos Rodrigues sociologia comunicação ensino metodologia análise de conteúdo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio |
title_full |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio |
title_fullStr |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio |
title_full_unstemmed |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio |
title_sort |
A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio |
author |
Judice, Marcos Rodrigues |
author_facet |
Judice, Marcos Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8177502122038987 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Paiero, Denise Cristine |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9127918119064426 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelino |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2632812623662636 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7153610895067240 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Judice, Marcos Rodrigues |
contributor_str_mv |
Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato Paiero, Denise Cristine Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
sociologia comunicação ensino metodologia análise de conteúdo |
topic |
sociologia comunicação ensino metodologia análise de conteúdo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research which searches for different signifier and signified in messages – the background of communication – this methodology aims at making the reader more distrustful of the assumptions made in a text and aware of spontaneous or superficial reading. This research was applied in practice when teaching the subject of Sociology, at a private school in São Paulo, at the time at which determining the relevance of the methodology in everyday school conditions were aimed. The results achieved by inferences and interpretations per categories as well as those obtained by frequency or lack of information in documents served as a comparison with different text analyses which did not use the Bardin’s technique. An expressive group of students achieved relevant results throughout the copious meanings of messages acquisition, being able to assess and even deconstruct the author's intentions and its contextual conditions |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-12-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-03-30T18:02:26Z 2020-05-28T18:11:41Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:11:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
JUDICE, Marcos Rodrigues. A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089 |
identifier_str_mv |
JUDICE, Marcos Rodrigues. A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177225311944704 |