Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24489 |
Resumo: | In 2015, 53,1% of brazilian public schools thrid graders had inadequate knowledge of maths. Adaptive difficulty in educational games is proposed with the goal of maintaining adequate challenge for each player’s constantly evolving skill levels, thus promoting engagement and learning of the arithmetical operations of addition, subtraction and multiplication which are studied in this grade. In this research, two versions of an educational mathematics game were created - one of which possesses adaptive difficulty capabilities, and another which does not. The object was implemented according to definitions of motivational characteristics of games and assessment of different machine learning algorithms before being tested with third grade students. Results from this experiment suggest that the adaptive version of the game created greater engagement in users, with a 17,9% longer average interaction time compared to the non-adaptive version. Analysis of the players’ performance also indicates that the adaptive version was capable of offering a level of challenge more adequate to the users’ skills. |
id |
UPM_cab71ee815d026df6571e5da4d5c096f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24489 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2019-04-02T17:50:48Z2020-05-28T18:08:56Z2020-05-28T18:08:56Z2019-02-13MAINIERI, Bruno Omella. Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática. 2019. 88 f. Dissertação( Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24489In 2015, 53,1% of brazilian public schools thrid graders had inadequate knowledge of maths. Adaptive difficulty in educational games is proposed with the goal of maintaining adequate challenge for each player’s constantly evolving skill levels, thus promoting engagement and learning of the arithmetical operations of addition, subtraction and multiplication which are studied in this grade. In this research, two versions of an educational mathematics game were created - one of which possesses adaptive difficulty capabilities, and another which does not. The object was implemented according to definitions of motivational characteristics of games and assessment of different machine learning algorithms before being tested with third grade students. Results from this experiment suggest that the adaptive version of the game created greater engagement in users, with a 17,9% longer average interaction time compared to the non-adaptive version. Analysis of the players’ performance also indicates that the adaptive version was capable of offering a level of challenge more adequate to the users’ skills.Em 2015, 53,1% dos alunos de terceiro ano do ensino fundamental público brasileiro demonstraram conhecimento inadequado em matemática. O emprego de dificuldade adaptativa em jogos educativos é proposto com a finalidade de manter o desafio da experiência adequado ao nível de habilidade de cada jogador, em constante evolução, a fim de promover engajamento e permitir o aprendizado de matemática, em particular operações aritméticas básicas de adição, subtração e multiplicação, abordadas nesta etapa escolar. Nesta pesquisa foram desenvolvidas duas versões de um jogo para ensino da matemática, uma dotada desta capacidade adaptativa e outra não. O objeto foi implementado com base em definições de características motivadoras e avaliação de algoritmos de aprendizado de máquina, e levado a testes com alunos de terceiro ano do ensino fundamental. Dados deste experimento sugerem que a versão adaptativa provocou maior engajamento nos usuários, contando com tempo de interação 17,9% mais longo que a versão não adaptativa. Com base na análise do desempenho dos jogadores, a versão adaptativa também foi capaz de oferecer desafios mais adequados à habilidade dos usuários.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEngenharia ElétricaUPMBrasilFaculdade de Computação e Informática (FCI)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessdificuldade adaptativajogos digitaisjogos educativosobjeto de aprendizagemaprendizado de máquinaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAODificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOmar, Nizamhttp://lattes.cnpq.br/2067336430076971Braga, Pedro Henrique Caciquehttp://lattes.cnpq.br/9450723382257018Braga, Juliana Cristinahttp://lattes.cnpq.br/7111526592323456http://lattes.cnpq.br/2522425420264336Mainieri, Bruno Omellahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/18348/Bruno%20Omella%20Mainieri.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3834/5/Bruno%20Omella%20Mainieri.pdfadaptive difficultydigital gameseducational gameslearning objectmachine learningreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/244892020-05-28 15:08:56.14Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática |
title |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática |
spellingShingle |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática Mainieri, Bruno Omella dificuldade adaptativa jogos digitais jogos educativos objeto de aprendizagem aprendizado de máquina CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
title_short |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática |
title_full |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática |
title_fullStr |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática |
title_full_unstemmed |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática |
title_sort |
Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática |
author |
Mainieri, Bruno Omella |
author_facet |
Mainieri, Bruno Omella |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Omar, Nizam |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2067336430076971 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Braga, Pedro Henrique Cacique |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9450723382257018 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Braga, Juliana Cristina |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7111526592323456 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2522425420264336 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mainieri, Bruno Omella |
contributor_str_mv |
Omar, Nizam Braga, Pedro Henrique Cacique Braga, Juliana Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dificuldade adaptativa jogos digitais jogos educativos objeto de aprendizagem aprendizado de máquina |
topic |
dificuldade adaptativa jogos digitais jogos educativos objeto de aprendizagem aprendizado de máquina CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO |
description |
In 2015, 53,1% of brazilian public schools thrid graders had inadequate knowledge of maths. Adaptive difficulty in educational games is proposed with the goal of maintaining adequate challenge for each player’s constantly evolving skill levels, thus promoting engagement and learning of the arithmetical operations of addition, subtraction and multiplication which are studied in this grade. In this research, two versions of an educational mathematics game were created - one of which possesses adaptive difficulty capabilities, and another which does not. The object was implemented according to definitions of motivational characteristics of games and assessment of different machine learning algorithms before being tested with third grade students. Results from this experiment suggest that the adaptive version of the game created greater engagement in users, with a 17,9% longer average interaction time compared to the non-adaptive version. Analysis of the players’ performance also indicates that the adaptive version was capable of offering a level of challenge more adequate to the users’ skills. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-04-02T17:50:48Z 2020-05-28T18:08:56Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-02-13 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:08:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MAINIERI, Bruno Omella. Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática. 2019. 88 f. Dissertação( Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24489 |
identifier_str_mv |
MAINIERI, Bruno Omella. Dificuldade adaptativa em jogo para o ensino da matemática. 2019. 88 f. Dissertação( Engenharia Elétrica) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24489 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Engenharia Elétrica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Computação e Informática (FCI) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177214360616960 |