Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933 |
Resumo: | This essay is the product of a research on Arts methodology of education, which presents a new paradigm on the education of this knowledge field. Such paradigm introduces images in the classroom and is not exclusively worried about making the studio s works. There is a preparation in order to analyze and understand images before producing a poetical response. The objective of this research is to put the Triangular Proposal into practice, declared by Ana Mae Barbosa, aiming at the development of abilities for the appreciation, contextualization and elaboration of poetical proposals for the high school pupils. The presented theory is based on the Triangular Boarding which has three components: reading (Critical and Aesthetic), contextualizing (History of the Art) and working in studio (Artistic Education). The complete knowledge of this theory happens when such components are carried out simultaneously. The methodology of this research is qualitative, descriptive and exploratory, using the Research-action as theoretical basis. In the present research, the pupils, based on the reading, analysis and contextualization of the works of the Pinacoteca do Estado de Sao Paulo s collection have produced poetical responses through plastic arts, reinterpreting and giving new understandings of the original works. |
id |
UPM_e270b39c1ff146f5c2d5fc09467492d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/24933 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/9008340653385020Sanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Rios, Mônica Piccione Gomeshttp://lattes.cnpq.br/8794565484100151Stori, Norbertohttp://lattes.cnpq.br/0644887403562704Mosaner Júnior, Eduardo2016-04-18T21:31:47Z2020-05-28T18:11:17Z2008-11-102020-05-28T18:11:17Z2008-11-06MOSANER JÚNIOR, Eduardo. Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo. 2008. 223 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933This essay is the product of a research on Arts methodology of education, which presents a new paradigm on the education of this knowledge field. Such paradigm introduces images in the classroom and is not exclusively worried about making the studio s works. There is a preparation in order to analyze and understand images before producing a poetical response. The objective of this research is to put the Triangular Proposal into practice, declared by Ana Mae Barbosa, aiming at the development of abilities for the appreciation, contextualization and elaboration of poetical proposals for the high school pupils. The presented theory is based on the Triangular Boarding which has three components: reading (Critical and Aesthetic), contextualizing (History of the Art) and working in studio (Artistic Education). The complete knowledge of this theory happens when such components are carried out simultaneously. The methodology of this research is qualitative, descriptive and exploratory, using the Research-action as theoretical basis. In the present research, the pupils, based on the reading, analysis and contextualization of the works of the Pinacoteca do Estado de Sao Paulo s collection have produced poetical responses through plastic arts, reinterpreting and giving new understandings of the original works.Esta dissertação é o produto de uma pesquisa sobre metodologia de ensino de Artes no Ensino Médio e apresenta um novo paradigma para as aulas da referida disciplina. Por um lado, introduz a imagem no cotidiano escolar e, por outro, não está preocupada unicamente no fazer dos trabalhos de ateliê. Há toda uma preparação em analisar e entender imagens antes de produzir uma resposta poética. O objetivo desta pesquisa é aplicar a Proposta Triangular, enunciada por Ana Mae Barbosa, visando o desenvolvimento de habilidades para a apreciação, contextualização e elaboração de propostas poéticas pelos alunos do Ensino Médio. O quadro teórico apresentado tem como referência a Abordagem Triangular que está fundamentada em três componentes: ler (Crítica e Estética), contextualizar (História da Arte) e fazer (Educação Artística). Estes, quando atendidos simultaneamente, propiciam o pleno conhecimento na área. A metodologia de pesquisa utilizada é qualitativa, descritiva e exploratória, utilizando como base teórica a pesquisa-ação. Nela, partindo da leitura, análise e contextualização de obras do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo, os alunos produziram respostas poéticas em artes plásticas, reinterpretando e dando novas leituras às obras originais.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaartealfabetização visualabordagem triangularacervo da Pinacotecapesquisa-açãoartvisual alphabetizationtriangular boardingPinacoteca s collectionresearch-actionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICAArte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEORIGINALEduardo Mosaner Jr....pdfEduardo Mosaner Jr....pdfEduardo Mosaner Jr.application/pdf13299094https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/1/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf24b67d18c05b1032b8c0f8207d52f256MD51TEXTEduardo Mosaner Jr....pdf.txtEduardo Mosaner Jr....pdf.txtExtracted texttext/plain333471https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/2/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.txt2a537481b7b23df112e2535fcabf8dbcMD52THUMBNAILEduardo Mosaner Jr....pdf.jpgEduardo Mosaner Jr....pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1335https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/3/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.jpg14343c33345c28358b8fe20a77d47ebaMD5310899/249332022-03-08 03:01:11.981Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo |
title |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo |
spellingShingle |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo Mosaner Júnior, Eduardo arte alfabetização visual abordagem triangular acervo da Pinacoteca pesquisa-ação art visual alphabetization triangular boarding Pinacoteca s collection research-action CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA |
title_short |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo |
title_full |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo |
title_fullStr |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo |
title_sort |
Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo |
author |
Mosaner Júnior, Eduardo |
author_facet |
Mosaner Júnior, Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9008340653385020 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Sanchez, Petra Sanchez |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8981709844306799 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rios, Mônica Piccione Gomes |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8794565484100151 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Stori, Norberto |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0644887403562704 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mosaner Júnior, Eduardo |
contributor_str_mv |
Sanchez, Petra Sanchez Rios, Mônica Piccione Gomes Stori, Norberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte alfabetização visual abordagem triangular acervo da Pinacoteca pesquisa-ação |
topic |
arte alfabetização visual abordagem triangular acervo da Pinacoteca pesquisa-ação art visual alphabetization triangular boarding Pinacoteca s collection research-action CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
art visual alphabetization triangular boarding Pinacoteca s collection research-action |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA |
description |
This essay is the product of a research on Arts methodology of education, which presents a new paradigm on the education of this knowledge field. Such paradigm introduces images in the classroom and is not exclusively worried about making the studio s works. There is a preparation in order to analyze and understand images before producing a poetical response. The objective of this research is to put the Triangular Proposal into practice, declared by Ana Mae Barbosa, aiming at the development of abilities for the appreciation, contextualization and elaboration of poetical proposals for the high school pupils. The presented theory is based on the Triangular Boarding which has three components: reading (Critical and Aesthetic), contextualizing (History of the Art) and working in studio (Artistic Education). The complete knowledge of this theory happens when such components are carried out simultaneously. The methodology of this research is qualitative, descriptive and exploratory, using the Research-action as theoretical basis. In the present research, the pupils, based on the reading, analysis and contextualization of the works of the Pinacoteca do Estado de Sao Paulo s collection have produced poetical responses through plastic arts, reinterpreting and giving new understandings of the original works. |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-11-10 2020-05-28T18:11:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-18T21:31:47Z 2020-05-28T18:11:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MOSANER JÚNIOR, Eduardo. Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo. 2008. 223 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933 |
identifier_str_mv |
MOSANER JÚNIOR, Eduardo. Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo. 2008. 223 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação, Arte e História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/1/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/2/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.txt https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/3/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
24b67d18c05b1032b8c0f8207d52f256 2a537481b7b23df112e2535fcabf8dbc 14343c33345c28358b8fe20a77d47eba |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177241809190912 |