Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mosaner Júnior, Eduardo
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933
Resumo: This essay is the product of a research on Arts methodology of education, which presents a new paradigm on the education of this knowledge field. Such paradigm introduces images in the classroom and is not exclusively worried about making the studio s works. There is a preparation in order to analyze and understand images before producing a poetical response. The objective of this research is to put the Triangular Proposal into practice, declared by Ana Mae Barbosa, aiming at the development of abilities for the appreciation, contextualization and elaboration of poetical proposals for the high school pupils. The presented theory is based on the Triangular Boarding which has three components: reading (Critical and Aesthetic), contextualizing (History of the Art) and working in studio (Artistic Education). The complete knowledge of this theory happens when such components are carried out simultaneously. The methodology of this research is qualitative, descriptive and exploratory, using the Research-action as theoretical basis. In the present research, the pupils, based on the reading, analysis and contextualization of the works of the Pinacoteca do Estado de Sao Paulo s collection have produced poetical responses through plastic arts, reinterpreting and giving new understandings of the original works.
id UPM_e270b39c1ff146f5c2d5fc09467492d0
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/24933
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling http://lattes.cnpq.br/9008340653385020Sanchez, Petra Sanchezhttp://lattes.cnpq.br/8981709844306799Rios, Mônica Piccione Gomeshttp://lattes.cnpq.br/8794565484100151Stori, Norbertohttp://lattes.cnpq.br/0644887403562704Mosaner Júnior, Eduardo2016-04-18T21:31:47Z2020-05-28T18:11:17Z2008-11-102020-05-28T18:11:17Z2008-11-06MOSANER JÚNIOR, Eduardo. Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo. 2008. 223 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933This essay is the product of a research on Arts methodology of education, which presents a new paradigm on the education of this knowledge field. Such paradigm introduces images in the classroom and is not exclusively worried about making the studio s works. There is a preparation in order to analyze and understand images before producing a poetical response. The objective of this research is to put the Triangular Proposal into practice, declared by Ana Mae Barbosa, aiming at the development of abilities for the appreciation, contextualization and elaboration of poetical proposals for the high school pupils. The presented theory is based on the Triangular Boarding which has three components: reading (Critical and Aesthetic), contextualizing (History of the Art) and working in studio (Artistic Education). The complete knowledge of this theory happens when such components are carried out simultaneously. The methodology of this research is qualitative, descriptive and exploratory, using the Research-action as theoretical basis. In the present research, the pupils, based on the reading, analysis and contextualization of the works of the Pinacoteca do Estado de Sao Paulo s collection have produced poetical responses through plastic arts, reinterpreting and giving new understandings of the original works.Esta dissertação é o produto de uma pesquisa sobre metodologia de ensino de Artes no Ensino Médio e apresenta um novo paradigma para as aulas da referida disciplina. Por um lado, introduz a imagem no cotidiano escolar e, por outro, não está preocupada unicamente no fazer dos trabalhos de ateliê. Há toda uma preparação em analisar e entender imagens antes de produzir uma resposta poética. O objetivo desta pesquisa é aplicar a Proposta Triangular, enunciada por Ana Mae Barbosa, visando o desenvolvimento de habilidades para a apreciação, contextualização e elaboração de propostas poéticas pelos alunos do Ensino Médio. O quadro teórico apresentado tem como referência a Abordagem Triangular que está fundamentada em três componentes: ler (Crítica e Estética), contextualizar (História da Arte) e fazer (Educação Artística). Estes, quando atendidos simultaneamente, propiciam o pleno conhecimento na área. A metodologia de pesquisa utilizada é qualitativa, descritiva e exploratória, utilizando como base teórica a pesquisa-ação. Nela, partindo da leitura, análise e contextualização de obras do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo, os alunos produziram respostas poéticas em artes plásticas, reinterpretando e dando novas leituras às obras originais.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBREducação, Arte e Históriaartealfabetização visualabordagem triangularacervo da Pinacotecapesquisa-açãoartvisual alphabetizationtriangular boardingPinacoteca s collectionresearch-actionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICAArte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEORIGINALEduardo Mosaner Jr....pdfEduardo Mosaner Jr....pdfEduardo Mosaner Jr.application/pdf13299094https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/1/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf24b67d18c05b1032b8c0f8207d52f256MD51TEXTEduardo Mosaner Jr....pdf.txtEduardo Mosaner Jr....pdf.txtExtracted texttext/plain333471https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/2/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.txt2a537481b7b23df112e2535fcabf8dbcMD52THUMBNAILEduardo Mosaner Jr....pdf.jpgEduardo Mosaner Jr....pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1335https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/3/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.jpg14343c33345c28358b8fe20a77d47ebaMD5310899/249332022-03-08 03:01:11.981Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
title Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
spellingShingle Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
Mosaner Júnior, Eduardo
arte
alfabetização visual
abordagem triangular
acervo da Pinacoteca
pesquisa-ação
art
visual alphabetization
triangular boarding
Pinacoteca s collection
research-action
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA
title_short Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
title_full Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
title_fullStr Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
title_full_unstemmed Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
title_sort Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo
author Mosaner Júnior, Eduardo
author_facet Mosaner Júnior, Eduardo
author_role author
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9008340653385020
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sanchez, Petra Sanchez
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8981709844306799
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rios, Mônica Piccione Gomes
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8794565484100151
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Stori, Norberto
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0644887403562704
dc.contributor.author.fl_str_mv Mosaner Júnior, Eduardo
contributor_str_mv Sanchez, Petra Sanchez
Rios, Mônica Piccione Gomes
Stori, Norberto
dc.subject.por.fl_str_mv arte
alfabetização visual
abordagem triangular
acervo da Pinacoteca
pesquisa-ação
topic arte
alfabetização visual
abordagem triangular
acervo da Pinacoteca
pesquisa-ação
art
visual alphabetization
triangular boarding
Pinacoteca s collection
research-action
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv art
visual alphabetization
triangular boarding
Pinacoteca s collection
research-action
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA
description This essay is the product of a research on Arts methodology of education, which presents a new paradigm on the education of this knowledge field. Such paradigm introduces images in the classroom and is not exclusively worried about making the studio s works. There is a preparation in order to analyze and understand images before producing a poetical response. The objective of this research is to put the Triangular Proposal into practice, declared by Ana Mae Barbosa, aiming at the development of abilities for the appreciation, contextualization and elaboration of poetical proposals for the high school pupils. The presented theory is based on the Triangular Boarding which has three components: reading (Critical and Aesthetic), contextualizing (History of the Art) and working in studio (Artistic Education). The complete knowledge of this theory happens when such components are carried out simultaneously. The methodology of this research is qualitative, descriptive and exploratory, using the Research-action as theoretical basis. In the present research, the pupils, based on the reading, analysis and contextualization of the works of the Pinacoteca do Estado de Sao Paulo s collection have produced poetical responses through plastic arts, reinterpreting and giving new understandings of the original works.
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-11-10
2020-05-28T18:11:17Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-18T21:31:47Z
2020-05-28T18:11:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MOSANER JÚNIOR, Eduardo. Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo. 2008. 223 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933
identifier_str_mv MOSANER JÚNIOR, Eduardo. Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da Pinacoteca do Estado de São Paulo. 2008. 223 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação, Arte e História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/1/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf
https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/2/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.txt
https://dspace.mackenzie.br/bitstream/10899/24933/3/Eduardo%20Mosaner%20Jr....pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 24b67d18c05b1032b8c0f8207d52f256
2a537481b7b23df112e2535fcabf8dbc
14343c33345c28358b8fe20a77d47eba
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177241809190912