O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25453 |
Resumo: | The study of literature, specifically poetry, must find new ways to approach with the development of student interest for such textual genre. Assuming that the teaching of literature and its poetry has been done in the Brazilian school in a way so traditional and outdated, based almost always on historicism and the biography of great writers, as a starting point, this paper analyzes two of the most used textbooks in the literature for high school, both with strong ties with the requirements of the main Brazilian vestibular and Enem, both which have also been analyzed here. Given the established, it is presented in this dissertation a new methodological approach to teaching and learning poetry using a methodology of action research with the proposal of creation of hypermedia poetry by high school students. The project assumed that one must appreciate the character of multiple meanings that poetry is aiming to bring students to an experience of enjoyment of the poetic text and, from then on work on meanings and senses, always having as a mediator the teacher of literature. The results are reported in this work, seek the socialization with teachers of literature, concerned with the development of a critical reader. |
id |
UPM_ef068a9a858af135deadc3c5d2203dd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25453 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/8867051797313548Sampaio, Raquel FreitasVasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/65077208636502652016-04-18T21:48:56Z2020-05-28T18:13:31Z2010-03-232020-05-28T18:13:31Z2009-12-15The study of literature, specifically poetry, must find new ways to approach with the development of student interest for such textual genre. Assuming that the teaching of literature and its poetry has been done in the Brazilian school in a way so traditional and outdated, based almost always on historicism and the biography of great writers, as a starting point, this paper analyzes two of the most used textbooks in the literature for high school, both with strong ties with the requirements of the main Brazilian vestibular and Enem, both which have also been analyzed here. Given the established, it is presented in this dissertation a new methodological approach to teaching and learning poetry using a methodology of action research with the proposal of creation of hypermedia poetry by high school students. The project assumed that one must appreciate the character of multiple meanings that poetry is aiming to bring students to an experience of enjoyment of the poetic text and, from then on work on meanings and senses, always having as a mediator the teacher of literature. The results are reported in this work, seek the socialization with teachers of literature, concerned with the development of a critical reader.O estudo da literatura, mais especificamente da poesia, precisa encontrar novas formas de aproximação no que tange o desenvolvimento do interesse do aluno por tal gênero textual. Partindo do pressuposto de que o ensino da literatura e de sua poesia tem se dado, na escola brasileira, de maneira tradicional e ultrapassada, baseado, quase sempre, no historicismo e na biografia dos grandes autores, buscou-se, como ponto de partida, analisar dois dos mais usados livros didáticos de literatura para o Ensino Médio, ambos com forte vinculação com as exigências dos principais vestibulares brasileiros e do Enem. Diante do constatado, buscou-se apresentar um novo caminho metodológico para ensinar e aprender poesia e, para tanto, escolheu-se a metodologia da pesquisa-ação com a proposta de criação de poesias hipermidiáticas por alunos do Ensino Médio. O projeto partiu do princípio de que é preciso valorizar-se o caráter de múltiplos significados que a poesia tem, visando a trazer ao discente uma experiência de fruição do texto poético para, a partir daí, trabalhar sentidos e significados, sempre tendo como mediador a figura do professor de literatura. Os resultados obtidos são neste trabalho relatados, buscando socializá-los com os professores de literatura, preocupados com a formação leitora de seu alunado.application/pdfhttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25453porUniversidade Presbiteriana Mackenzieensino médioformação leitoralivro-didáticopoesiapoesia hipermidiáticahigh schooltextbookcritical readerpoetryhypermedia poetryCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASO uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEGuimarães, Alexandre Huady Torreshttp://lattes.cnpq.br/5647180339750545Moura, Monicahttp://lattes.cnpq.br/5034451123099716BRLetrasUPMLetrasORIGINALRaquel Freitas Sampaio....pdfRaquel Freitas Sampaio....pdfRaquel Sampaioapplication/pdf4422602https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/4200c6ba-f672-4cf1-8fb3-9f2f874c3779/download556ac4ac23360ea83803b33176dd97ccMD51TEXTRaquel Freitas Sampaio....pdf.txtRaquel Freitas Sampaio....pdf.txtExtracted texttext/plain269173https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/33e85251-43b0-4637-9ad2-3abd24fd9874/download00b3bd4d3d3be84d8b8affb572331a22MD54THUMBNAILRaquel Freitas Sampaio....pdf.jpgRaquel Freitas Sampaio....pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1168https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/390020c5-62b1-4c89-94ef-c6bef30e6c87/download12265eb9510638297643d227341f1e87MD5510899/254532022-03-14 18:06:25.309oai:dspace.mackenzie.br:10899/25453https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T18:06:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio |
title |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio |
spellingShingle |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio Sampaio, Raquel Freitas ensino médio formação leitora livro-didático poesia poesia hipermidiática high school textbook critical reader poetry hypermedia poetry CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio |
title_full |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio |
title_fullStr |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio |
title_full_unstemmed |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio |
title_sort |
O uso da hipermídia como recurso didático para o ensino de poesia no ensino médio |
author |
Sampaio, Raquel Freitas |
author_facet |
Sampaio, Raquel Freitas |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8867051797313548 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Raquel Freitas |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6507720863650265 |
contributor_str_mv |
Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino médio formação leitora livro-didático poesia poesia hipermidiática |
topic |
ensino médio formação leitora livro-didático poesia poesia hipermidiática high school textbook critical reader poetry hypermedia poetry CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
high school textbook critical reader poetry hypermedia poetry |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The study of literature, specifically poetry, must find new ways to approach with the development of student interest for such textual genre. Assuming that the teaching of literature and its poetry has been done in the Brazilian school in a way so traditional and outdated, based almost always on historicism and the biography of great writers, as a starting point, this paper analyzes two of the most used textbooks in the literature for high school, both with strong ties with the requirements of the main Brazilian vestibular and Enem, both which have also been analyzed here. Given the established, it is presented in this dissertation a new methodological approach to teaching and learning poetry using a methodology of action research with the proposal of creation of hypermedia poetry by high school students. The project assumed that one must appreciate the character of multiple meanings that poetry is aiming to bring students to an experience of enjoyment of the poetic text and, from then on work on meanings and senses, always having as a mediator the teacher of literature. The results are reported in this work, seek the socialization with teachers of literature, concerned with the development of a critical reader. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-12-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-03-23 2020-05-28T18:13:31Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-18T21:48:56Z 2020-05-28T18:13:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25453 |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25453 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/4200c6ba-f672-4cf1-8fb3-9f2f874c3779/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/33e85251-43b0-4637-9ad2-3abd24fd9874/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/390020c5-62b1-4c89-94ef-c6bef30e6c87/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
556ac4ac23360ea83803b33176dd97cc 00b3bd4d3d3be84d8b8affb572331a22 12265eb9510638297643d227341f1e87 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813819974040420352 |