Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antonio, Daniela Aguilera Moura
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22534
Resumo: The cognitive assessment in childhood enables early detection of cognitive deficits, allowing for more effective intervention. In Brazil, there is a shortage of cognitive assessment instruments available for children under 5 years old. Among the international instruments, highlights the Leiter International Performance Scale-Revised (Leiter-R) used for the evaluation of nonverbal intelligence. The Leiter-R covers the age range from 2 to 20 years old and it composed by Visualization and Reasoning Battery (VRB) and the Attention and Memory Battery (AMB). The aim of this study was to determine validity and reliability of VRB in children aged 2 and 3 years old. The study included 107 children of both genders, which 49 are children aged 2 years and 58 are children aged 3 years. All children attending public kindergartens in city of São Paulo. The Spearman-Brown coefficients were around 0.90 and the Cronbach's Alpha around 0.70, indicating good accuracy of the instrument. The analysis of variance showed statistically significant differences by age for all subtests. In addition, BVR showed significant positive correlations with the Columbia Mental Maturity Scale (CMMS), the Test of Infant Working Memory (TIWM) and the Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT). The analyzes revealed no significant differences between boys and girls. Thus, the results indicate good fit of the psychometric parameters of the BVR Leiter-R for assessing 2 and 3 years old children. These results fulfill basic requirements indicate good psychometric quality.
id UPM_f4f109acb11430ac232cd89140234e1c
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/22534
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:40:04Z2020-03-19T15:20:01Z2013-12-132020-03-19T15:20:01Z2013-08-08ANTONIO, Daniela Aguilera Moura. Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22534The cognitive assessment in childhood enables early detection of cognitive deficits, allowing for more effective intervention. In Brazil, there is a shortage of cognitive assessment instruments available for children under 5 years old. Among the international instruments, highlights the Leiter International Performance Scale-Revised (Leiter-R) used for the evaluation of nonverbal intelligence. The Leiter-R covers the age range from 2 to 20 years old and it composed by Visualization and Reasoning Battery (VRB) and the Attention and Memory Battery (AMB). The aim of this study was to determine validity and reliability of VRB in children aged 2 and 3 years old. The study included 107 children of both genders, which 49 are children aged 2 years and 58 are children aged 3 years. All children attending public kindergartens in city of São Paulo. The Spearman-Brown coefficients were around 0.90 and the Cronbach's Alpha around 0.70, indicating good accuracy of the instrument. The analysis of variance showed statistically significant differences by age for all subtests. In addition, BVR showed significant positive correlations with the Columbia Mental Maturity Scale (CMMS), the Test of Infant Working Memory (TIWM) and the Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT). The analyzes revealed no significant differences between boys and girls. Thus, the results indicate good fit of the psychometric parameters of the BVR Leiter-R for assessing 2 and 3 years old children. These results fulfill basic requirements indicate good psychometric quality.A avaliação cognitiva na infância possibilita a detecção precoce de déficits cognitivos, permitindo uma intervenção mais eficaz. No Brasil, há uma escassez de instrumentos de avaliação cognitiva disponíveis para crianças menores de 5 anos. Dentre os instrumentos internacionais, destaca-se a Leiter International Performance Scale-Revised (Leiter-R), utilizada para avaliação da inteligência não verbal. A Leiter-R abrange a faixa etária dos 2 aos 20 anos e é composta pela Bateria de Visualização e Raciocínio (BVR) e pela Bateria de Atenção e Memória (BAM). O objetivo do presente trabalho foi verificar evidências de validade e fidedignidade da BVR em crianças de 2 e 3 anos de idade. Participaram do estudo 107 crianças de ambos os sexos, sendo 49 crianças de 2 anos e 58 de 3 anos. Todas as crianças frequentavam creches públicas da cidade de São Paulo. Os coeficientes de Spearman- Brown ficaram em torno de 0,90 e de Alfa de Cronbach em torno de 0,70 indicando boa precisão do instrumento. As análises de variância mostraram diferenças estatisticamente significativas em função da idade para todos os subtestes. Além disso, a BVR apresentou correlações positivas e significativas com a Escala de Maturidade Mental Columbia (EMMC), o Teste Infantil de Memória de Trabalho (TIMT) e o Teste de Vocabulário por Imagens Peabody (TVIP). As análises não revelaram diferenças significativas entre meninos e meninas. Desta maneira, os resultados encontrados indicam boa adequação dos parâmetros psicométricos da BVR da Leiter-R para avaliação de crianças de 2 e 3 anos de idade. Esses resultados preenchem requisitos básicos que indicam boa qualidade psicométrica do instrumento.Fundo Mackenzie de Pesquisaapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieDistúrbios do DesenvolvimentoUPMBRPsicologiaavaliação cognitiva na infânciainteligência não verbalLeiter-Rcognitive assessment in childhoodnonverbal intelligenceLeiter-RCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::FUNDAMENTOS E MEDIDAS DA PSICOLOGIA::CONSTRUCAO E VALIDADE DE TESTES, ESCALAS E OUTRAS MEDIDAS PSICOLOGICASEvidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMacedo, Elizeu Coutinho dehttp://lattes.cnpq.br/0683719309513445Capovilla, Alessandra Gotuzo Seabrahttp://lattes.cnpq.br/7828325860191703Carvalho, Lucas de Franciscohttp://lattes.cnpq.br/7187043278444951http://lattes.cnpq.br/7623392121343680Antonio, Daniela Aguilera Mourahttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3758/Daniela%20Aguilera%20Moura%20Antonio.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1612/1/Daniela%20Aguilera%20Moura%20Antonio.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/225342020-03-19 12:20:01.061Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
title Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
spellingShingle Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
Antonio, Daniela Aguilera Moura
avaliação cognitiva na infância
inteligência não verbal
Leiter-R
cognitive assessment in childhood
nonverbal intelligence
Leiter-R
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::FUNDAMENTOS E MEDIDAS DA PSICOLOGIA::CONSTRUCAO E VALIDADE DE TESTES, ESCALAS E OUTRAS MEDIDAS PSICOLOGICAS
title_short Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
title_full Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
title_fullStr Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
title_full_unstemmed Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
title_sort Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade
author Antonio, Daniela Aguilera Moura
author_facet Antonio, Daniela Aguilera Moura
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Macedo, Elizeu Coutinho de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0683719309513445
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Capovilla, Alessandra Gotuzo Seabra
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7828325860191703
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Carvalho, Lucas de Francisco
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7187043278444951
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7623392121343680
dc.contributor.author.fl_str_mv Antonio, Daniela Aguilera Moura
contributor_str_mv Macedo, Elizeu Coutinho de
Capovilla, Alessandra Gotuzo Seabra
Carvalho, Lucas de Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação cognitiva na infância
inteligência não verbal
Leiter-R
topic avaliação cognitiva na infância
inteligência não verbal
Leiter-R
cognitive assessment in childhood
nonverbal intelligence
Leiter-R
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::FUNDAMENTOS E MEDIDAS DA PSICOLOGIA::CONSTRUCAO E VALIDADE DE TESTES, ESCALAS E OUTRAS MEDIDAS PSICOLOGICAS
dc.subject.eng.fl_str_mv cognitive assessment in childhood
nonverbal intelligence
Leiter-R
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::FUNDAMENTOS E MEDIDAS DA PSICOLOGIA::CONSTRUCAO E VALIDADE DE TESTES, ESCALAS E OUTRAS MEDIDAS PSICOLOGICAS
description The cognitive assessment in childhood enables early detection of cognitive deficits, allowing for more effective intervention. In Brazil, there is a shortage of cognitive assessment instruments available for children under 5 years old. Among the international instruments, highlights the Leiter International Performance Scale-Revised (Leiter-R) used for the evaluation of nonverbal intelligence. The Leiter-R covers the age range from 2 to 20 years old and it composed by Visualization and Reasoning Battery (VRB) and the Attention and Memory Battery (AMB). The aim of this study was to determine validity and reliability of VRB in children aged 2 and 3 years old. The study included 107 children of both genders, which 49 are children aged 2 years and 58 are children aged 3 years. All children attending public kindergartens in city of São Paulo. The Spearman-Brown coefficients were around 0.90 and the Cronbach's Alpha around 0.70, indicating good accuracy of the instrument. The analysis of variance showed statistically significant differences by age for all subtests. In addition, BVR showed significant positive correlations with the Columbia Mental Maturity Scale (CMMS), the Test of Infant Working Memory (TIWM) and the Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT). The analyzes revealed no significant differences between boys and girls. Thus, the results indicate good fit of the psychometric parameters of the BVR Leiter-R for assessing 2 and 3 years old children. These results fulfill basic requirements indicate good psychometric quality.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-12-13
2020-03-19T15:20:01Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-08-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:40:04Z
2020-03-19T15:20:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ANTONIO, Daniela Aguilera Moura. Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22534
identifier_str_mv ANTONIO, Daniela Aguilera Moura. Evidências de validade e fidedignidade da Bateria de Visualização e Raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade. 2013. 100 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/22534
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Distúrbios do Desenvolvimento
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177229924630528