Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23244 |
Resumo: | This study considered the question: How do strategy formulation and implementation happen, which is the contribution of that process to organizational learning development and through what means learning affects the evolution of new strategies formulation and implementation in the organization? A qualitative research was conducted by means of a single case study approach, using interviews, documental analysis and non-participant observation conducted at Petrobras. After presenting the history of company and its strategic planning process, the study discusses how managers see their learning when formulating and implementing strategies, considering four main categories: external and internal environment analysis and resultant learning; strategy formulation and resultant learning; strategy implementation and resultant learning; learning barriers and facilitators. The research reveals that managers see strategy formulation and implementation as a way to provide learning. They also believe that outcoming learning contributes to company's performance by increasing its ability to formulate and to implement new strategies. As a single case study, the research cannot explain all organization behavior and activity as it relates to strategy formulation and implementation and organizational learning. However the study provided a first look at the nature and composition of both phenomena - Learning and Strategy - in the context of an organization. |
id |
UPM_f851d1c80a8db6aca2a43c7ad1979154 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/23244 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
http://lattes.cnpq.br/8335648990336274Caldeira, AdilsonGodoy, Arilda Schmidthttp://lattes.cnpq.br/68353649438680362016-03-15T19:31:14Z2020-05-28T18:02:51Z2008-05-202020-05-28T18:02:51Z2008-02-26This study considered the question: How do strategy formulation and implementation happen, which is the contribution of that process to organizational learning development and through what means learning affects the evolution of new strategies formulation and implementation in the organization? A qualitative research was conducted by means of a single case study approach, using interviews, documental analysis and non-participant observation conducted at Petrobras. After presenting the history of company and its strategic planning process, the study discusses how managers see their learning when formulating and implementing strategies, considering four main categories: external and internal environment analysis and resultant learning; strategy formulation and resultant learning; strategy implementation and resultant learning; learning barriers and facilitators. The research reveals that managers see strategy formulation and implementation as a way to provide learning. They also believe that outcoming learning contributes to company's performance by increasing its ability to formulate and to implement new strategies. As a single case study, the research cannot explain all organization behavior and activity as it relates to strategy formulation and implementation and organizational learning. However the study provided a first look at the nature and composition of both phenomena - Learning and Strategy - in the context of an organization.Este estudo foi realizado a partir da questão: Como ocorre a formulação e implementação de estratégias, qual a contribuição desse processo para o desenvolvimento da aprendizagem organizacional e de que forma a aprendizagem influencia a evolução do processo de formulação e implementação de novas estratégias na organização? Em busca da resposta, realizou-se uma pesquisa qualitativa através de estudo de caso na empresa Petrobras, na qual os dados foram colhidos utilizando-se entrevistas, análise de documentos e observação não-participante. Em primeiro lugar, são apresentados os dados históricos e a descrição do planejamento estratégico na organização pesquisada. A seguir, apresenta-se a visão dos gestores a respeito da formulação e implementação de estratégias e seu aprendizado. As declarações dos executivos foram analisadas a partir de quatro categorias principais: análise do ambiente externo, análise interna e aprendizagem ocorrida nesse processo; formulação de estratégias e aprendizagem ocorrida nesse processo; implementação de estratégias e aprendizagem ocorrida nesse processo; facilitadores e barreiras à aprendizagem. Os resultados revelam que os entrevistados vêem a formulação e implementação de estratégias como meios de aprendizagem e demonstram acreditar que a aprendizagem resultante contribui para o desempenho da empresa por desenvolver sua capacitação para formular e implementar novas estratégias. Por se tratar de estudo de um caso específico, a pesquisa não possibilita que as conclusões sejam estendidas a outras organizações de características semelhantes ou, tampouco, generalizadas. Contudo, possibilita uma visão sobre a natureza e a composição dos fenômenos de aprendizagem e de estratégia no contexto da organização pesquisada.Instituto Presbiteriano Mackenzieapplication/pdfCALDEIRA, Adilson. Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias. 2008. 223 f. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23244porUniversidade Presbiteriana Mackenzieaprendizagem organizacionalestratégiaformulaçãoimplementaçãoPetrobrasplanejamento estratégicoformulationimplementationPetrobrasorganizational learningstrategic planningstrategyCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/3098/Adilson%20Caldeira.pdf.jpgProcessos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégiasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIEBataglia, Walterhttp://lattes.cnpq.br/1501003319291177Brunstein, Janettehttp://lattes.cnpq.br/8568710701792092Antonello, Cláudia Simonehttp://lattes.cnpq.br/1477430317063576Oliva, Eduardo de Camargohttp://lattes.cnpq.br/9172181753057349BRAdministraçãoUPMAdministração de EmpresasORIGINALAdilson Caldeira.pdfAdilson Caldeira.pdfapplication/pdf2002540https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9f2c46ed-1138-491a-9bed-fd73a970e56b/downloadbfcd8f0cca09d2b2aef503c4923c6f29MD51TEXTAdilson Caldeira.pdf.txtAdilson Caldeira.pdf.txtExtracted texttext/plain445583https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/168911ff-78fc-487d-b441-3d43325cfc74/download1e1fddfc1aee0f70404fcf38f8f0b2fbMD52THUMBNAILAdilson Caldeira.pdf.jpgAdilson Caldeira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1143https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/8d68a073-d16c-45ce-8e98-4d06b0eb4e0b/download5e0703738b4060a9dd3a69be6cada1cdMD5310899/232442022-03-14 16:03:55.685oai:dspace.mackenzie.br:10899/23244https://dspace.mackenzie.brBiblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRIhttps://adelpha-api.mackenzie.br/server/oai/repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.bropendoar:102772022-03-14T16:03:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias |
title |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias |
spellingShingle |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias Caldeira, Adilson aprendizagem organizacional estratégia formulação implementação Petrobras planejamento estratégico formulation implementation Petrobras organizational learning strategic planning strategy CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias |
title_full |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias |
title_fullStr |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias |
title_full_unstemmed |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias |
title_sort |
Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias |
author |
Caldeira, Adilson |
author_facet |
Caldeira, Adilson |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8335648990336274 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caldeira, Adilson |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Godoy, Arilda Schmidt |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6835364943868036 |
contributor_str_mv |
Godoy, Arilda Schmidt |
dc.subject.por.fl_str_mv |
aprendizagem organizacional estratégia formulação implementação Petrobras planejamento estratégico |
topic |
aprendizagem organizacional estratégia formulação implementação Petrobras planejamento estratégico formulation implementation Petrobras organizational learning strategic planning strategy CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
formulation implementation Petrobras organizational learning strategic planning strategy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
This study considered the question: How do strategy formulation and implementation happen, which is the contribution of that process to organizational learning development and through what means learning affects the evolution of new strategies formulation and implementation in the organization? A qualitative research was conducted by means of a single case study approach, using interviews, documental analysis and non-participant observation conducted at Petrobras. After presenting the history of company and its strategic planning process, the study discusses how managers see their learning when formulating and implementing strategies, considering four main categories: external and internal environment analysis and resultant learning; strategy formulation and resultant learning; strategy implementation and resultant learning; learning barriers and facilitators. The research reveals that managers see strategy formulation and implementation as a way to provide learning. They also believe that outcoming learning contributes to company's performance by increasing its ability to formulate and to implement new strategies. As a single case study, the research cannot explain all organization behavior and activity as it relates to strategy formulation and implementation and organizational learning. However the study provided a first look at the nature and composition of both phenomena - Learning and Strategy - in the context of an organization. |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-05-20 2020-05-28T18:02:51Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-03-15T19:31:14Z 2020-05-28T18:02:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CALDEIRA, Adilson. Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias. 2008. 223 f. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23244 |
identifier_str_mv |
CALDEIRA, Adilson. Processos de aprendizagem organizacional na formulação e implementação de estratégias. 2008. 223 f. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/23244 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/9f2c46ed-1138-491a-9bed-fd73a970e56b/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/168911ff-78fc-487d-b441-3d43325cfc74/download https://dspace.mackenzie.br/bitstreams/8d68a073-d16c-45ce-8e98-4d06b0eb4e0b/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bfcd8f0cca09d2b2aef503c4923c6f29 1e1fddfc1aee0f70404fcf38f8f0b2fb 5e0703738b4060a9dd3a69be6cada1cd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie - Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@mackenzie.br||paola.damato@mackenzie.br |
_version_ |
1813820057018433536 |