A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bogossian, Pedro Paulo
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25274
Resumo: This dissertation addresses issues related to the syncretization of the musical language to the dramatized scene. Considering the idea that there is a game between the sensory substances, from an act in concert among different expressed plans, we intend to describe, in the expressed plans and in the purport of the drama enunciation, how the music is organized and how it contributes to the construction of the scenic narrative and speech. The corpus of this research is a video recording of a scene chosen among various performances of a theater group from São Paulo, Circo Grafitti. Their work is characterized by musical comedy plays, that have not been performed yet, and they are produced based on a collaborative research, composition or adaptation of scripts and songs. The theoretical framework of the analysis of this dissertation is the French Semiotics by Greimas, because it considers the purport plan of the texts in several planes of expression as well as the syncretization in terms of expression, also it understands the script as an organization which carries the effects of meaning.
id UPM_f876a598cc98b3ac9de95241d02a2072
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25274
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2016-03-15T19:45:32Z2020-05-28T18:13:01Z2014-04-052020-05-28T18:13:01Z2013-02-07BOGOSSIAN, Pedro Paulo. A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical. 2013. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25274This dissertation addresses issues related to the syncretization of the musical language to the dramatized scene. Considering the idea that there is a game between the sensory substances, from an act in concert among different expressed plans, we intend to describe, in the expressed plans and in the purport of the drama enunciation, how the music is organized and how it contributes to the construction of the scenic narrative and speech. The corpus of this research is a video recording of a scene chosen among various performances of a theater group from São Paulo, Circo Grafitti. Their work is characterized by musical comedy plays, that have not been performed yet, and they are produced based on a collaborative research, composition or adaptation of scripts and songs. The theoretical framework of the analysis of this dissertation is the French Semiotics by Greimas, because it considers the purport plan of the texts in several planes of expression as well as the syncretization in terms of expression, also it understands the script as an organization which carries the effects of meaning.A presente dissertação aborda questões referentes à sincretização da linguagem musical à cena teatral. A partir da ideia de jogo entre as substâncias sensoriais, do contracenar entre diversos planos da expressão, visamos a descrever, nos planos da expressão e do conteúdo da enunciação teatral, de que modo a música se organiza e contribui para a construção da narrativa e do discurso cênicos. O corpus desta pesquisa constitui-se da gravação em vídeo de uma cena escolhida dentre vários espetáculos do grupo teatral paulistano Circo Grafitti. O trabalho da companhia se caracteriza por montagens que cultivam o gênero da comédia musical, sempre inéditas, em processo colaborativo no trabalho de pesquisa, composição ou adaptação de textos e canções. O quadro teórico utilizado para proceder à análise é o da Semiótica de linha francesa, greimasiana, por esta trabalhar com o plano de conteúdo dos textos em diversos planos de expressão e com a sincretização no plano da expressão, bem como por entender o texto como uma organização que produz efeitos de sentido.Universidade Presbiteriana Mackenzieapplication/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieLetrasUPMBRLetrascomédia musicalsincretismosemiótica discursivamusical comedysyncretismsemiotics discourseCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASA música no teatro: o sentido do jogo na comédia musicalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBarros, Diana Luz Pessoa dehttp://lattes.cnpq.br/4742321400577426Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosahttp://lattes.cnpq.br/6767627111553241Vendramini, José Eduardohttp://lattes.cnpq.br/6135901541983395http://lattes.cnpq.br/8614250921887355Bogossian, Pedro Paulohttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4342/Pedro%20Paulo%20Bogossian.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2141/1/Pedro%20Paulo%20Bogossian.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/252742020-05-28 15:13:01.85Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
title A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
spellingShingle A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
Bogossian, Pedro Paulo
comédia musical
sincretismo
semiótica discursiva
musical comedy
syncretism
semiotics discourse
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
title_full A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
title_fullStr A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
title_full_unstemmed A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
title_sort A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical
author Bogossian, Pedro Paulo
author_facet Bogossian, Pedro Paulo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barros, Diana Luz Pessoa de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4742321400577426
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6767627111553241
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Vendramini, José Eduardo
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6135901541983395
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8614250921887355
dc.contributor.author.fl_str_mv Bogossian, Pedro Paulo
contributor_str_mv Barros, Diana Luz Pessoa de
Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
Vendramini, José Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv comédia musical
sincretismo
semiótica discursiva
topic comédia musical
sincretismo
semiótica discursiva
musical comedy
syncretism
semiotics discourse
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
dc.subject.eng.fl_str_mv musical comedy
syncretism
semiotics discourse
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This dissertation addresses issues related to the syncretization of the musical language to the dramatized scene. Considering the idea that there is a game between the sensory substances, from an act in concert among different expressed plans, we intend to describe, in the expressed plans and in the purport of the drama enunciation, how the music is organized and how it contributes to the construction of the scenic narrative and speech. The corpus of this research is a video recording of a scene chosen among various performances of a theater group from São Paulo, Circo Grafitti. Their work is characterized by musical comedy plays, that have not been performed yet, and they are produced based on a collaborative research, composition or adaptation of scripts and songs. The theoretical framework of the analysis of this dissertation is the French Semiotics by Greimas, because it considers the purport plan of the texts in several planes of expression as well as the syncretization in terms of expression, also it understands the script as an organization which carries the effects of meaning.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-02-07
dc.date.available.fl_str_mv 2014-04-05
2020-05-28T18:13:01Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-03-15T19:45:32Z
2020-05-28T18:13:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BOGOSSIAN, Pedro Paulo. A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical. 2013. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25274
identifier_str_mv BOGOSSIAN, Pedro Paulo. A música no teatro: o sentido do jogo na comédia musical. 2013. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177220882759680