Avaliação na educação profissional técnica de nível médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Luana Gomes
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
Texto Completo: http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073
Resumo: This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. This analysis was performed based on the understanding of the teachers of two Senac (National Service of Commercial Education) sites, in Osasco city and Lapa district (São Paulo - SP). For the accomplishment of the research, we chose a mixed approach (quantitative and qualitative) and adopted the following methodological procedures: documentary study, application of questionnaires and interviews with teachers. The theoretical framework used was based on the different ways of understanding the evaluative process and its contributions to the students learning and evolution, among them: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1998) and Weisz (2002), and in studies on the different conceptions of teacher learning, based on the relationship between knowledge and educational practice. We find that all teachers know the institutional documents and speak clearly about the proposal, but they carry out an evaluation by measure and verification. Another point to emphasize is that many consider the students commitment as the main criterion of approval.
id UPM_fd90e6b378a6c8465a4eb8df0482cf69
oai_identifier_str oai:dspace.mackenzie.br:10899/25073
network_acronym_str UPM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository_id_str 10277
spelling 2019-06-27T15:26:49Z2020-05-28T18:11:38Z2020-05-28T18:11:38Z2019-02-13CRUZ, Luana Gomes. Avaliação na educação profissional técnica de nível médio. 2019. 140 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. This analysis was performed based on the understanding of the teachers of two Senac (National Service of Commercial Education) sites, in Osasco city and Lapa district (São Paulo - SP). For the accomplishment of the research, we chose a mixed approach (quantitative and qualitative) and adopted the following methodological procedures: documentary study, application of questionnaires and interviews with teachers. The theoretical framework used was based on the different ways of understanding the evaluative process and its contributions to the students learning and evolution, among them: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1998) and Weisz (2002), and in studies on the different conceptions of teacher learning, based on the relationship between knowledge and educational practice. We find that all teachers know the institutional documents and speak clearly about the proposal, but they carry out an evaluation by measure and verification. Another point to emphasize is that many consider the students commitment as the main criterion of approval.Esta pesquisa teve como objetivo investigar as práticas avaliativas realizadas pelos docentes do curso Técnico de Nível Médio. A intenção foi analisar em que medida as práticas contemplam as orientações de avaliação propostas institucionalmente. Essa análise foi realizada a partir do entendimento dos docentes de duas unidades do Senac (Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial) no município de Osasco e bairro da Lapa (São Paulo - SP). Para a realização da pesquisa optamos por uma abordagem qualitativa e adotamos os seguintes procedimentos metodológicos: estudo documental, aplicação de questionários e realização de entrevistas com docentes. O referencial teórico utilizado pautou-se nas diversas formas de entender o processo avaliativo e suas contribuições para a aprendizagem e evolução dos alunos, dentre eles: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1999), Rios (1998) e Weisz (2002), e em estudos sobre as diferentes concepções de aprendizagem docente, tendo como base as relações entre conhecimento e prática educacional. Constatamos que todos os professores conhecem os documentos institucionais e falam claramente sobre a proposta, entretanto realizam uma avaliação por medida e verificação. Outro ponto a ser ressaltado é que muitos consideram o comprometimento do aluno como principal critério de aprovação.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesseducação profissionalavaliaçãoformação de professoresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEMAvaliação na educação profissional técnica de nível médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAndrade, Maria de Fátima Ramos dehttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412Mizukami, Maria da Graca Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Aparicio, Ana Silvia Moçohttp://lattes.cnpq.br/8495340055635407http://lattes.cnpq.br/1833701419720943Cruz, Luana Gomeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/19154/Luana%20Gomes%20Cruz.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3948/5/Luana%20Gomes%20Cruz.pdfprofissional educationavaliationformation of teachersreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250732020-05-28 15:11:38.85Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI
dc.title.por.fl_str_mv Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
title Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
spellingShingle Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
Cruz, Luana Gomes
educação profissional
avaliação
formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM
title_short Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
title_full Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
title_fullStr Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
title_full_unstemmed Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
title_sort Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
author Cruz, Luana Gomes
author_facet Cruz, Luana Gomes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2272192785424412
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mizukami, Maria da Graca Nicoletti
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2121396261196481
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Aparicio, Ana Silvia Moço
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8495340055635407
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1833701419720943
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Luana Gomes
contributor_str_mv Andrade, Maria de Fátima Ramos de
Mizukami, Maria da Graca Nicoletti
Aparicio, Ana Silvia Moço
dc.subject.por.fl_str_mv educação profissional
avaliação
formação de professores
topic educação profissional
avaliação
formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM
description This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. This analysis was performed based on the understanding of the teachers of two Senac (National Service of Commercial Education) sites, in Osasco city and Lapa district (São Paulo - SP). For the accomplishment of the research, we chose a mixed approach (quantitative and qualitative) and adopted the following methodological procedures: documentary study, application of questionnaires and interviews with teachers. The theoretical framework used was based on the different ways of understanding the evaluative process and its contributions to the students learning and evolution, among them: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1998) and Weisz (2002), and in studies on the different conceptions of teacher learning, based on the relationship between knowledge and educational practice. We find that all teachers know the institutional documents and speak clearly about the proposal, but they carry out an evaluation by measure and verification. Another point to emphasize is that many consider the students commitment as the main criterion of approval.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2019-06-27T15:26:49Z
2020-05-28T18:11:38Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-02-13
dc.date.available.fl_str_mv 2020-05-28T18:11:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CRUZ, Luana Gomes. Avaliação na educação profissional técnica de nível médio. 2019. 140 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073
identifier_str_mv CRUZ, Luana Gomes. Avaliação na educação profissional técnica de nível médio. 2019. 140 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.
url http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.publisher.program.fl_str_mv Educação, Arte e História da Cultura
dc.publisher.initials.fl_str_mv UPM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Presbiteriana Mackenzie
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron:MACKENZIE
instname_str Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)
instacron_str MACKENZIE
institution MACKENZIE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1757177228484935680