Avaliação na educação profissional técnica de nível médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
Texto Completo: | http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073 |
Resumo: | This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. This analysis was performed based on the understanding of the teachers of two Senac (National Service of Commercial Education) sites, in Osasco city and Lapa district (São Paulo - SP). For the accomplishment of the research, we chose a mixed approach (quantitative and qualitative) and adopted the following methodological procedures: documentary study, application of questionnaires and interviews with teachers. The theoretical framework used was based on the different ways of understanding the evaluative process and its contributions to the students learning and evolution, among them: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1998) and Weisz (2002), and in studies on the different conceptions of teacher learning, based on the relationship between knowledge and educational practice. We find that all teachers know the institutional documents and speak clearly about the proposal, but they carry out an evaluation by measure and verification. Another point to emphasize is that many consider the students commitment as the main criterion of approval. |
id |
UPM_fd90e6b378a6c8465a4eb8df0482cf69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:dspace.mackenzie.br:10899/25073 |
network_acronym_str |
UPM |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository_id_str |
10277 |
spelling |
2019-06-27T15:26:49Z2020-05-28T18:11:38Z2020-05-28T18:11:38Z2019-02-13CRUZ, Luana Gomes. Avaliação na educação profissional técnica de nível médio. 2019. 140 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. This analysis was performed based on the understanding of the teachers of two Senac (National Service of Commercial Education) sites, in Osasco city and Lapa district (São Paulo - SP). For the accomplishment of the research, we chose a mixed approach (quantitative and qualitative) and adopted the following methodological procedures: documentary study, application of questionnaires and interviews with teachers. The theoretical framework used was based on the different ways of understanding the evaluative process and its contributions to the students learning and evolution, among them: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1998) and Weisz (2002), and in studies on the different conceptions of teacher learning, based on the relationship between knowledge and educational practice. We find that all teachers know the institutional documents and speak clearly about the proposal, but they carry out an evaluation by measure and verification. Another point to emphasize is that many consider the students commitment as the main criterion of approval.Esta pesquisa teve como objetivo investigar as práticas avaliativas realizadas pelos docentes do curso Técnico de Nível Médio. A intenção foi analisar em que medida as práticas contemplam as orientações de avaliação propostas institucionalmente. Essa análise foi realizada a partir do entendimento dos docentes de duas unidades do Senac (Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial) no município de Osasco e bairro da Lapa (São Paulo - SP). Para a realização da pesquisa optamos por uma abordagem qualitativa e adotamos os seguintes procedimentos metodológicos: estudo documental, aplicação de questionários e realização de entrevistas com docentes. O referencial teórico utilizado pautou-se nas diversas formas de entender o processo avaliativo e suas contribuições para a aprendizagem e evolução dos alunos, dentre eles: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1999), Rios (1998) e Weisz (2002), e em estudos sobre as diferentes concepções de aprendizagem docente, tendo como base as relações entre conhecimento e prática educacional. Constatamos que todos os professores conhecem os documentos institucionais e falam claramente sobre a proposta, entretanto realizam uma avaliação por medida e verificação. Outro ponto a ser ressaltado é que muitos consideram o comprometimento do aluno como principal critério de aprovação.application/pdfporUniversidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e História da CulturaUPMBrasilCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesseducação profissionalavaliaçãoformação de professoresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEMAvaliação na educação profissional técnica de nível médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAndrade, Maria de Fátima Ramos dehttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412Mizukami, Maria da Graca Nicolettihttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481Aparicio, Ana Silvia Moçohttp://lattes.cnpq.br/8495340055635407http://lattes.cnpq.br/1833701419720943Cruz, Luana Gomeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/19154/Luana%20Gomes%20Cruz.pdf.jpghttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3948/5/Luana%20Gomes%20Cruz.pdfprofissional educationavaliationformation of teachersreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzieinstname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE)instacron:MACKENZIE10899/250732020-05-28 15:11:38.85Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.mackenzie.br/jspui/PRI |
dc.title.por.fl_str_mv |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio |
title |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio |
spellingShingle |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio Cruz, Luana Gomes educação profissional avaliação formação de professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM |
title_short |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio |
title_full |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio |
title_fullStr |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio |
title_full_unstemmed |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio |
title_sort |
Avaliação na educação profissional técnica de nível médio |
author |
Cruz, Luana Gomes |
author_facet |
Cruz, Luana Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2272192785424412 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Mizukami, Maria da Graca Nicoletti |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2121396261196481 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Aparicio, Ana Silvia Moço |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8495340055635407 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1833701419720943 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Luana Gomes |
contributor_str_mv |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de Mizukami, Maria da Graca Nicoletti Aparicio, Ana Silvia Moço |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação profissional avaliação formação de professores |
topic |
educação profissional avaliação formação de professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM |
description |
This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. This analysis was performed based on the understanding of the teachers of two Senac (National Service of Commercial Education) sites, in Osasco city and Lapa district (São Paulo - SP). For the accomplishment of the research, we chose a mixed approach (quantitative and qualitative) and adopted the following methodological procedures: documentary study, application of questionnaires and interviews with teachers. The theoretical framework used was based on the different ways of understanding the evaluative process and its contributions to the students learning and evolution, among them: Hoffmann (1999, 2009, 2013), Mizukami (1986), Perrenoud (1998) and Weisz (2002), and in studies on the different conceptions of teacher learning, based on the relationship between knowledge and educational practice. We find that all teachers know the institutional documents and speak clearly about the proposal, but they carry out an evaluation by measure and verification. Another point to emphasize is that many consider the students commitment as the main criterion of approval. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-06-27T15:26:49Z 2020-05-28T18:11:38Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-02-13 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-05-28T18:11:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CRUZ, Luana Gomes. Avaliação na educação profissional técnica de nível médio. 2019. 140 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073 |
identifier_str_mv |
CRUZ, Luana Gomes. Avaliação na educação profissional técnica de nível médio. 2019. 140 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019. |
url |
http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Educação, Arte e História da Cultura |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UPM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Presbiteriana Mackenzie |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie instname:Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) instacron:MACKENZIE |
instname_str |
Universidade Presbiteriana Mackenzie (MACKENZIE) |
instacron_str |
MACKENZIE |
institution |
MACKENZIE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do Mackenzie |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1757177228484935680 |