DIALOGUES BETWEEN CULTURAL RIGHTS AND VISUAL ARTS: THE RUSTIC FILM AS ARTISTIC EXPRESSION IN CONTEMPORARY BRAZIL – A CASE STUDY OF THE WORK “ENTRELAÇADOS”: O FILME RÚSTICO COMO EXPRESSÃO ARTÍSTICA NO BRASIL CONTEMPORÂNEO – ESTUDO DE CASO DA OBRA “ENTRELAÇADOS”
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Direitos Culturais |
Texto Completo: | https://san.uri.br/revistas/index.php/direitosculturais/article/view/982 |
Resumo: | Through bibliographic research, the corpus aims to analyze the rustic film as a contemporary Brazilian artistic expression. Based on the case study of the work “Entrelaçados”, the following specific objectives are articulated: to weave dialogues between visual arts and cultural rights; examine the way of capturing reality in the fictional message; document social looks from the feature film. The study is justified by the fact that a simple mobile phone opens a range of possibilities so that each social actor can become a producer of rustic cinema, mediate conflicts and actively exercise citizenship in a free and responsible way. It is concluded that low-budget production is at the service of the desired digital inclusion in Brazil. |
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DIALOGUES BETWEEN CULTURAL RIGHTS AND VISUAL ARTS: THE RUSTIC FILM AS ARTISTIC EXPRESSION IN CONTEMPORARY BRAZIL – A CASE STUDY OF THE WORK “ENTRELAÇADOS”: O FILME RÚSTICO COMO EXPRESSÃO ARTÍSTICA NO BRASIL CONTEMPORÂNEO – ESTUDO DE CASO DA OBRA “ENTRELAÇADOS”DIÁLOGOS ENTRE DERECHOS CULTURALES Y ARTES VISUALES: EL CINE RÚSTICO COMO EXPRESIÓN ARTÍSTICA EN EL BRASIL CONTEMPORÁNEO - ESTUDIO DE CASO DE LA OBRA “ENTRELAÇADOS”: O FILME RÚSTICO COMO EXPRESSÃO ARTÍSTICA NO BRASIL CONTEMPORÂNEO – ESTUDO DE CASO DA OBRA “ENTRELAÇADOS”DIÁLOGOS ENTRE DIREITOS CULTURAIS E ARTES VISUAIS : O FILME RÚSTICO COMO EXPRESSÃO ARTÍSTICA NO BRASIL CONTEMPORÂNEO – ESTUDO DE CASO DA OBRA “ENTRELAÇADOS”Arte cinematográfica; cinema artesanal; acessibilidade digital.Film art; artisan cinema; digital accessibility.El arte cinematográfico; cine artesanal; accesibilidad digital.Through bibliographic research, the corpus aims to analyze the rustic film as a contemporary Brazilian artistic expression. Based on the case study of the work “Entrelaçados”, the following specific objectives are articulated: to weave dialogues between visual arts and cultural rights; examine the way of capturing reality in the fictional message; document social looks from the feature film. The study is justified by the fact that a simple mobile phone opens a range of possibilities so that each social actor can become a producer of rustic cinema, mediate conflicts and actively exercise citizenship in a free and responsible way. It is concluded that low-budget production is at the service of the desired digital inclusion in Brazil.A través de la investigación bibliográfica, el corpus tiene como objetivo analizar el cine rústico como una expresión artística brasileña contemporánea. A partir del estudio de caso de la obra “Entrelaçados”, se articulan los siguientes objetivos específicos: tejer diálogos entre las artes visuales y los derechos culturales; examinar la forma de captar la realidad en el mensaje ficticio; documentar las opiniones sociales del largometraje. El estudio se justifica en que un simple teléfono móvil abre un abanico de posibilidades para que cada actor social pueda, libre y responsablemente, convertirse en productor de cine rústico, mediar en conflictos y ejercer activamente la ciudadanía. Se concluye que la producción de bajo presupuesto está al servicio de la deseada inclusión digital en Brasil.Mediante pesquisa bibliográfica, o corpus objetiva analisar o filme rústico como expressão artística brasileira contemporânea. A partir do estudo de caso da obra “Entrelaçados”, articulam-se os seguintes objetivos específicos: tecer diálogos entre artes visuais e direitos culturais; examinar o modo de captação da realidade na mensagem ficcional; documentar olhares sociais do longa-metragem. Justifica-se o estudo pela constatação fática de que um simples telefone móvel abre feixe de possibilidades para que cada ator social possa, livre e responsavelmente, tornar-se produtor de cinema rústico, mediar conflitos e exercer a cidadania ativamente. Conclui-se que a produção de baixo orçamento se mostra a serviço da desejada inclusão digital no Brasil.Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://san.uri.br/revistas/index.php/direitosculturais/article/view/98210.20912/rdc.v17i43.982Revista Direitos Culturais; v. 17 n. 43 (2022); 109-1202177-14991980-7805reponame:Revista Direitos Culturaisinstname:Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)instacron:URIporhttps://san.uri.br/revistas/index.php/direitosculturais/article/view/982/480Copyright (c) 2022 José Cláudio Domingues Moreira, Ana Paula de Oliveira Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Moreira, José Cláudio DominguesGomes, Ana Paula de Oliveira 2022-12-15T20:16:06Zoai:ojs2.san.uri.br:article/982Revistahttps://san.uri.br/revistas/index.php/direitosculturais/PUBhttps://san.uri.br/revistas/index.php/direitosculturais/oaifabiocesarjunges@san.uri.br || thamicovatti@san.uri.br2177-14991980-7805opendoar:2022-12-15T20:16:06Revista Direitos Culturais - Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)false |
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