Auditoria na merenda escolar impacta a taxa de rendimento dos alunos?: estimação do efeito de um programa de fiscalização sobre os estudantes de escolas municipais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, Leidian Moura da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRPE
Texto Completo: http://www.tede2.ufrpe.br:8080/tede2/handle/tede2/8701
Resumo: It was sought to identify the effect of audits in the School Feeding Program on the performance rates of students in municipal schools. For this, for this, the pass, failure and abandonment rates of students were used in the 5th year of elementary school, between 2011 and 2018, from the municipalities eligible for the Third Cycle of Inspection of the Comptroller General of the Union (CGU), which occurred in 2016. For the analysis, randomization methods were used, employed by the CGU in the selection of inspected municipalities, and diff-in-diff were used for robustness of the results. The results did not identify an effect on the failure and dropout rates, however, the approval rate was positive in the estimation of the general averages and two years after the audit. Thus, it is possible to assume structural changes in the management of school meals, enabling the PNAE resources to be used to achieve its objectives of, through the feeding, contribute to the development and learning of public school students.
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For the analysis, randomization methods were used, employed by the CGU in the selection of inspected municipalities, and diff-in-diff were used for robustness of the results. The results did not identify an effect on the failure and dropout rates, however, the approval rate was positive in the estimation of the general averages and two years after the audit. Thus, it is possible to assume structural changes in the management of school meals, enabling the PNAE resources to be used to achieve its objectives of, through the feeding, contribute to the development and learning of public school students.Buscou-se identificar o efeito das auditorias no Programa de Alimentação Escolar sobre as taxas de rendimento dos alunos de escolas municipais. Para isso, foram utilizadas os taxas de aprovação, reprovação e abandono dos alunos do 5º ano do ensino fundamental, entre 2011 e 2018, dos municípios selecionáveis no Terceiro Ciclo de Fiscalização da Controladoria Geral da União (CGU), ocorrido em 2016. Para a análise foram utilizados os métodos de aleatorização, empregado pela CGU na seleção dos municípios fiscalizados, e diff-in-diff para robustez dos resultados. Os resultados não identificaram efeito nas taxas de reprovação e abandono, no entanto, a taxa de aprovação se mostrou positiva na estimação das médias gerais e dois anos após a auditoria. Assim, é possível supor mudanças estruturais na gestão da merenda escolar, possibilitando o recurso do PNAE ser utilizado para atingir seus objetivos de, através da alimentação, contribuir para o desenvolvimento e a aprendizagem dos alunos de escolas públicas.Submitted by (lucia.rodrigues@ufrpe.br) on 2022-11-16T21:57:43Z No. of bitstreams: 1 Leidian Moura da Silva.pdf: 605136 bytes, checksum: b5b5d7b39a8b0797d213cbbfba2f28f9 (MD5)Made available in DSpace on 2022-11-16T21:57:43Z (GMT). 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