PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Bizarria, Geisa Aparecida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira Lima, Rita de Cassia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9224
Resumo: The investigation present in this report refers to an Early Childhood Education school in a city in the Vale do Paraíba Paulista linked to a public Municipal Education Network whose Early Childhood Education carries out a specific program of Literature classes. Nine teachers participated in the study. This text presents educational reading practices carried out with babies and very young children by these teachers. This report is an excerpt from a doctoral thesis, with a qualitative approach that investigated, in the light of Moscocivi's studies, the social representations of reading in early childhood by daycare teachers. This thesis consisted of a case study, whose data were generated by interviews, document analysis and observation of reading proposals. However, the data presented here originated from participant observation, revealing important aspects, for the researcher, in the educational practices of these teachers and in the responses of babies and children to them.
id USCS-2_11fee6992b41ca1ea247166d769ca466
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9224
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃOEducação InfantilPráticas educativasLeituraThe investigation present in this report refers to an Early Childhood Education school in a city in the Vale do Paraíba Paulista linked to a public Municipal Education Network whose Early Childhood Education carries out a specific program of Literature classes. Nine teachers participated in the study. This text presents educational reading practices carried out with babies and very young children by these teachers. This report is an excerpt from a doctoral thesis, with a qualitative approach that investigated, in the light of Moscocivi's studies, the social representations of reading in early childhood by daycare teachers. This thesis consisted of a case study, whose data were generated by interviews, document analysis and observation of reading proposals. However, the data presented here originated from participant observation, revealing important aspects, for the researcher, in the educational practices of these teachers and in the responses of babies and children to them.A investigação presente neste relato refere-se a uma escola de Educação Infantil de uma cidade do Vale do Paraíba paulista, vinculada a uma Rede de Ensino Municipal pública cuja Educação Infantil realiza um programa específico de aulas de Literatura. Participaram do estudo nove professoras. Este texto apresenta práticas educativas de leitura realizadas junto aos bebês e crianças bem pequenas por essas professoras. O relato é um recorte de uma tese de doutorado de abordagem qualitativa que investigou, à luz dos estudos de Moscocivi, as representações sociais de leitura na primeira infância por professoras de creche. Tal tese consistiu-se num estudo de caso, cujos dados foram gerados por entrevistas, análise documental e observação de propostas de leitura. Contudo, os dados aqui apresentados tiveram origem pela observação participante revelando aspectos de destaque, para as pesquisadoras, nas práticas educativas dessas professoras e nas respostas dos bebês e crianças a elas.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/922410.13037/rea-e.vol8.9224Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e202392242525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9224/4016Copyright (c) 2023 Geisa Aparecida Martins Bizarria, Rita de Cassia Pereira Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Bizarria, Geisa AparecidaPereira Lima, Rita de Cassia2024-04-11T01:30:53Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/9224Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2024-04-11T01:30:53Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
title PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
spellingShingle PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
Martins Bizarria, Geisa Aparecida
Educação Infantil
Práticas educativas
Leitura
title_short PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
title_full PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
title_fullStr PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
title_full_unstemmed PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
title_sort PRÁTICAS EDUCATIVAS DE LEITURA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E AÇÕES DOS BEBÊS E CRIANÇAS: RELATOS DE OBSERVAÇÃO
author Martins Bizarria, Geisa Aparecida
author_facet Martins Bizarria, Geisa Aparecida
Pereira Lima, Rita de Cassia
author_role author
author2 Pereira Lima, Rita de Cassia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Bizarria, Geisa Aparecida
Pereira Lima, Rita de Cassia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Práticas educativas
Leitura
topic Educação Infantil
Práticas educativas
Leitura
description The investigation present in this report refers to an Early Childhood Education school in a city in the Vale do Paraíba Paulista linked to a public Municipal Education Network whose Early Childhood Education carries out a specific program of Literature classes. Nine teachers participated in the study. This text presents educational reading practices carried out with babies and very young children by these teachers. This report is an excerpt from a doctoral thesis, with a qualitative approach that investigated, in the light of Moscocivi's studies, the social representations of reading in early childhood by daycare teachers. This thesis consisted of a case study, whose data were generated by interviews, document analysis and observation of reading proposals. However, the data presented here originated from participant observation, revealing important aspects, for the researcher, in the educational practices of these teachers and in the responses of babies and children to them.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9224
10.13037/rea-e.vol8.9224
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9224
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol8.9224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/9224/4016
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Geisa Aparecida Martins Bizarria, Rita de Cassia Pereira Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Geisa Aparecida Martins Bizarria, Rita de Cassia Pereira Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 8 (2023): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe; e20239224
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970449174528