ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8599 |
Resumo: | This article aims to analyze Basic Education teachers' statements about their (non) knowledge regarding Inclusive Education. To do so, it starts with the discursive studies of Foucault (2012), Deleuze (2012) and Deleuze and Guattari (1995) to understand these statements in relation to theory and practice, bringing multiplicity and transdisciplinarity into the discussions. In the light of the theoretical-methodological conception of these authors for the enunciative analysis, it was found that teachers believe that knowing more is knowing better, to educate and to include, and that transdisciplinary practice favors inclusive education. |
id |
USCS-2_122cfb5383041a1bf767742f4e20bf2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8599 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVAEducação Inclusiva; prática docente; saberes.This article aims to analyze Basic Education teachers' statements about their (non) knowledge regarding Inclusive Education. To do so, it starts with the discursive studies of Foucault (2012), Deleuze (2012) and Deleuze and Guattari (1995) to understand these statements in relation to theory and practice, bringing multiplicity and transdisciplinarity into the discussions. In the light of the theoretical-methodological conception of these authors for the enunciative analysis, it was found that teachers believe that knowing more is knowing better, to educate and to include, and that transdisciplinary practice favors inclusive education.Este artigo, baseado em uma pesquisa de doutoramento, objetiva analisar os enunciados de professores da Educação Básica sobre seus (não) saberes no que se refere à Educação Inclusiva. Tem como questão investigativa “O que faz um professor se sentir preparado para dar aulas?” Para tanto, parte dos estudos discursivos de Foucault (2012), Deleuze (2012) e Deleuze e Guattari (1995) para compreender esses enunciados em relação à teoria e à prática, trazendo ao bojo das discussões a multiplicidade e a transdisciplinaridade. À luz da concepção teórico-metodológica desses autores para a análise enunciativa, verificou-se que os docentes acreditam que saber mais é saber melhor, para educar e para incluir, e que a prática transdisciplinar favorece a educação inclusiva.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/859910.13037/rea-e.vol7n13.8599Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8599/3769Copyright (c) 1969 Carolline Septimio, Leticia Carneiro da Conceição, Vanessa Goes Denardihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSeptimio Limeira, CarollineGoes Denardi, VanessaCarneiro da Conceição, Leticia2022-10-27T20:27:10Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8599Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-10-27T20:27:10Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
title |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
spellingShingle |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA Septimio Limeira, Carolline Educação Inclusiva; prática docente; saberes. |
title_short |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
title_full |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
title_fullStr |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
title_full_unstemmed |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
title_sort |
ENTRE DISCURSOS E (NÃO) SABERES DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA: CONTRIBUIÇÕES NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA |
author |
Septimio Limeira, Carolline |
author_facet |
Septimio Limeira, Carolline Goes Denardi, Vanessa Carneiro da Conceição, Leticia |
author_role |
author |
author2 |
Goes Denardi, Vanessa Carneiro da Conceição, Leticia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Septimio Limeira, Carolline Goes Denardi, Vanessa Carneiro da Conceição, Leticia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Inclusiva; prática docente; saberes. |
topic |
Educação Inclusiva; prática docente; saberes. |
description |
This article aims to analyze Basic Education teachers' statements about their (non) knowledge regarding Inclusive Education. To do so, it starts with the discursive studies of Foucault (2012), Deleuze (2012) and Deleuze and Guattari (1995) to understand these statements in relation to theory and practice, bringing multiplicity and transdisciplinarity into the discussions. In the light of the theoretical-methodological conception of these authors for the enunciative analysis, it was found that teachers believe that knowing more is knowing better, to educate and to include, and that transdisciplinary practice favors inclusive education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8599 10.13037/rea-e.vol7n13.8599 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8599 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n13.8599 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8599/3769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 Carolline Septimio, Leticia Carneiro da Conceição, Vanessa Goes Denardi https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 Carolline Septimio, Leticia Carneiro da Conceição, Vanessa Goes Denardi https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798045887984828416 |