O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques de Mesquita Reinehr, Mercia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ripa, Roselaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580
Resumo: This work discusses the participation of school managers in the process of building Inclusive Education, based on justice and equity for students in the first phase of the elementary school. A bibliographical research was conducted about the role of the school manager in the administrative and pedagogical dimensions, through the analysis of the legal-historical basis of Inclusive Education as a right in Basic Education. It was verified that the contributions of the school manager are unfolded, currently, from the model of Democratic Management, straining to expand the viability of paradigm changes, the promotion of inclusive culture and the construction of a school environment for valuing the student as a social, ethical, historical and singular being. It was also verified that the school manager is not an absolute agent in promoting the changes that the Brazilian school scenario demands, being essential the support of regulations, public policies and other actors involved in the consolidation of an inclusive school.
id USCS-2_91486b575cd41fb8cd38a0e94ca39eb3
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8580
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVAEducação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil.This work discusses the participation of school managers in the process of building Inclusive Education, based on justice and equity for students in the first phase of the elementary school. A bibliographical research was conducted about the role of the school manager in the administrative and pedagogical dimensions, through the analysis of the legal-historical basis of Inclusive Education as a right in Basic Education. It was verified that the contributions of the school manager are unfolded, currently, from the model of Democratic Management, straining to expand the viability of paradigm changes, the promotion of inclusive culture and the construction of a school environment for valuing the student as a social, ethical, historical and singular being. It was also verified that the school manager is not an absolute agent in promoting the changes that the Brazilian school scenario demands, being essential the support of regulations, public policies and other actors involved in the consolidation of an inclusive school.Este trabalho discute a participação do gestor escolar no processo de construção da Educação Inclusiva, alicerçada em justiça e equidade para o alunado da Educação Infantil. Foi realizada uma investigação de caráter bibliográfico sobre a atuação do gestor escolar nas dimensões administrativa e pedagógica, por meio da análise da fundamentação histórico-legal da Educação Inclusiva como um direito na Educação Básica. Verificou-se que as contribuições do gestor escolar se desdobram, atualmente, a partir do modelo de Gestão Democrática, tencionando ampliar a viabilidade de mudanças de paradigmas, a promoção de cultura inclusiva e a construção de um espaço escolar de valorização do educando como ser social, ético, histórico e singular. Constatou-se, ainda, que o gestor escolar não é um agente absoluto na promoção das mudanças que o cenário escolar brasileiro exige, sendo essencial o apoio de regulamentações, de políticas públicas e dos demais atores envolvidos com a efetivação de uma escola inclusiva.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/858010.13037/rea-e.vol7n13.8580Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580/3788Copyright (c) 1969 Mercia Marques de Mesquita Reinehr, Roselaine Ripahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques de Mesquita Reinehr, MerciaRipa, Roselaine2022-12-06T18:52:29Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8580Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-12-06T18:52:29Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
title O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
spellingShingle O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
Marques de Mesquita Reinehr, Mercia
Educação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil.
title_short O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
title_full O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
title_fullStr O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
title_full_unstemmed O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
title_sort O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
author Marques de Mesquita Reinehr, Mercia
author_facet Marques de Mesquita Reinehr, Mercia
Ripa, Roselaine
author_role author
author2 Ripa, Roselaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques de Mesquita Reinehr, Mercia
Ripa, Roselaine
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil.
topic Educação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil.
description This work discusses the participation of school managers in the process of building Inclusive Education, based on justice and equity for students in the first phase of the elementary school. A bibliographical research was conducted about the role of the school manager in the administrative and pedagogical dimensions, through the analysis of the legal-historical basis of Inclusive Education as a right in Basic Education. It was verified that the contributions of the school manager are unfolded, currently, from the model of Democratic Management, straining to expand the viability of paradigm changes, the promotion of inclusive culture and the construction of a school environment for valuing the student as a social, ethical, historical and singular being. It was also verified that the school manager is not an absolute agent in promoting the changes that the Brazilian school scenario demands, being essential the support of regulations, public policies and other actors involved in the consolidation of an inclusive school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580
10.13037/rea-e.vol7n13.8580
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol7n13.8580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580/3788
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1969 Mercia Marques de Mesquita Reinehr, Roselaine Ripa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1969 Mercia Marques de Mesquita Reinehr, Roselaine Ripa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798045887917719552