O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Estudos Aplicados em Educação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580 |
Resumo: | This work discusses the participation of school managers in the process of building Inclusive Education, based on justice and equity for students in the first phase of the elementary school. A bibliographical research was conducted about the role of the school manager in the administrative and pedagogical dimensions, through the analysis of the legal-historical basis of Inclusive Education as a right in Basic Education. It was verified that the contributions of the school manager are unfolded, currently, from the model of Democratic Management, straining to expand the viability of paradigm changes, the promotion of inclusive culture and the construction of a school environment for valuing the student as a social, ethical, historical and singular being. It was also verified that the school manager is not an absolute agent in promoting the changes that the Brazilian school scenario demands, being essential the support of regulations, public policies and other actors involved in the consolidation of an inclusive school. |
id |
USCS-2_91486b575cd41fb8cd38a0e94ca39eb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8580 |
network_acronym_str |
USCS-2 |
network_name_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVAEducação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil.This work discusses the participation of school managers in the process of building Inclusive Education, based on justice and equity for students in the first phase of the elementary school. A bibliographical research was conducted about the role of the school manager in the administrative and pedagogical dimensions, through the analysis of the legal-historical basis of Inclusive Education as a right in Basic Education. It was verified that the contributions of the school manager are unfolded, currently, from the model of Democratic Management, straining to expand the viability of paradigm changes, the promotion of inclusive culture and the construction of a school environment for valuing the student as a social, ethical, historical and singular being. It was also verified that the school manager is not an absolute agent in promoting the changes that the Brazilian school scenario demands, being essential the support of regulations, public policies and other actors involved in the consolidation of an inclusive school.Este trabalho discute a participação do gestor escolar no processo de construção da Educação Inclusiva, alicerçada em justiça e equidade para o alunado da Educação Infantil. Foi realizada uma investigação de caráter bibliográfico sobre a atuação do gestor escolar nas dimensões administrativa e pedagógica, por meio da análise da fundamentação histórico-legal da Educação Inclusiva como um direito na Educação Básica. Verificou-se que as contribuições do gestor escolar se desdobram, atualmente, a partir do modelo de Gestão Democrática, tencionando ampliar a viabilidade de mudanças de paradigmas, a promoção de cultura inclusiva e a construção de um espaço escolar de valorização do educando como ser social, ético, histórico e singular. Constatou-se, ainda, que o gestor escolar não é um agente absoluto na promoção das mudanças que o cenário escolar brasileiro exige, sendo essencial o apoio de regulamentações, de políticas públicas e dos demais atores envolvidos com a efetivação de uma escola inclusiva.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/858010.13037/rea-e.vol7n13.8580Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580/3788Copyright (c) 1969 Mercia Marques de Mesquita Reinehr, Roselaine Ripahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques de Mesquita Reinehr, MerciaRipa, Roselaine2022-12-06T18:52:29Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8580Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2022-12-06T18:52:29Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA |
title |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA |
spellingShingle |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA Marques de Mesquita Reinehr, Mercia Educação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil. |
title_short |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA |
title_full |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA |
title_fullStr |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA |
title_full_unstemmed |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA |
title_sort |
O PAPEL DA GESTÃO ESCOLAR NA CONSTRUÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL INCLUSIVA |
author |
Marques de Mesquita Reinehr, Mercia |
author_facet |
Marques de Mesquita Reinehr, Mercia Ripa, Roselaine |
author_role |
author |
author2 |
Ripa, Roselaine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques de Mesquita Reinehr, Mercia Ripa, Roselaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil. |
topic |
Educação Inclusiva. Gestão Democrática. Educação Infantil. |
description |
This work discusses the participation of school managers in the process of building Inclusive Education, based on justice and equity for students in the first phase of the elementary school. A bibliographical research was conducted about the role of the school manager in the administrative and pedagogical dimensions, through the analysis of the legal-historical basis of Inclusive Education as a right in Basic Education. It was verified that the contributions of the school manager are unfolded, currently, from the model of Democratic Management, straining to expand the viability of paradigm changes, the promotion of inclusive culture and the construction of a school environment for valuing the student as a social, ethical, historical and singular being. It was also verified that the school manager is not an absolute agent in promoting the changes that the Brazilian school scenario demands, being essential the support of regulations, public policies and other actors involved in the consolidation of an inclusive school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580 10.13037/rea-e.vol7n13.8580 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580 |
identifier_str_mv |
10.13037/rea-e.vol7n13.8580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8580/3788 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 1969 Mercia Marques de Mesquita Reinehr, Roselaine Ripa https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 1969 Mercia Marques de Mesquita Reinehr, Roselaine Ripa https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 13 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe 2525-703X reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
collection |
Revista de Estudos Aplicados em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798045887917719552 |