Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Porém, Maria Eugênia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Inovação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961
Resumo: This paper aims to understand strategic communication as an innovation driver in micro and small enterprises (MSEs). To do so, we developed both the theoretical research based on bibliographic survey and the applied research with exploratory purposes, which relied on a semi-structured survey with 19 local innovation agents that were active in MSEs from Bauru and its neighboring towns. Additionally, a content assessment was performed for interpreting the results. This study concluded that MSEs did not perceive any relations between strategic communication and innovation. Companies see communication as a tool for promoting products and services and they apply the strategy intuitively.
id USCS_5d364e17e06740e75c300bc419d77c1d
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/4961
network_acronym_str USCS
network_name_str Comunicação & Inovação
repository_id_str
spelling Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)Comunicação estratégica e inovação em micro e pequenas empresas (MPE) sob a ótica de Agentes Locais de Inovação (ALI)Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas.Comunicação e inovação.Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises.Communication and innovation.This paper aims to understand strategic communication as an innovation driver in micro and small enterprises (MSEs). To do so, we developed both the theoretical research based on bibliographic survey and the applied research with exploratory purposes, which relied on a semi-structured survey with 19 local innovation agents that were active in MSEs from Bauru and its neighboring towns. Additionally, a content assessment was performed for interpreting the results. This study concluded that MSEs did not perceive any relations between strategic communication and innovation. Companies see communication as a tool for promoting products and services and they apply the strategy intuitively.Este trabalho tem o objetivo de compreender a comunicação estratégica como indutora da inovação em micro e pequenas empresas (MPE). Para tanto, desenvolvem-se a pesquisa teórica, com base em levantamento bibliográfico, e a pesquisa aplicada, com fins exploratórios e aplicação de entrevista semiestruturada a 19 agentes locais de inovação, atuantes em MPE de Bauru e região. Adicionalmente foi aplicada a análise de conteúdo para interpretação dos resultados. Pôde-se concluir que as MPE não estabelecem relação entre a comunicação estratégica e a inovação. A comunicação é entendida como ferramenta para divulgação de produtos e serviços e a estratégia é utilizada de forma intuitiva.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2018-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/496110.13037/ci.vol19n39.4961Comunicação & Inovação; v. 19 n. 39 (2018): Comunicação & Inovação2178-01451809-564Xreponame:Comunicação & Inovaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961/2394Copyright (c) 2018 Maria Eugênia Porémhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPorém, Maria Eugênia2022-10-04T19:13:11Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/4961Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/PUBhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/oairevistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br2178-01451809-564Xopendoar:2022-10-04T19:13:11Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
Comunicação estratégica e inovação em micro e pequenas empresas (MPE) sob a ótica de Agentes Locais de Inovação (ALI)
title Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
spellingShingle Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
Porém, Maria Eugênia
Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas.
Comunicação e inovação.
Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises.
Communication and innovation.
title_short Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
title_full Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
title_fullStr Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
title_full_unstemmed Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
title_sort Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
author Porém, Maria Eugênia
author_facet Porém, Maria Eugênia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Porém, Maria Eugênia
dc.subject.por.fl_str_mv Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas.
Comunicação e inovação.
Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises.
Communication and innovation.
topic Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas.
Comunicação e inovação.
Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises.
Communication and innovation.
description This paper aims to understand strategic communication as an innovation driver in micro and small enterprises (MSEs). To do so, we developed both the theoretical research based on bibliographic survey and the applied research with exploratory purposes, which relied on a semi-structured survey with 19 local innovation agents that were active in MSEs from Bauru and its neighboring towns. Additionally, a content assessment was performed for interpreting the results. This study concluded that MSEs did not perceive any relations between strategic communication and innovation. Companies see communication as a tool for promoting products and services and they apply the strategy intuitively.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961
10.13037/ci.vol19n39.4961
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961
identifier_str_mv 10.13037/ci.vol19n39.4961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961/2394
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Maria Eugênia Porém
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Maria Eugênia Porém
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Inovação; v. 19 n. 39 (2018): Comunicação & Inovação
2178-0145
1809-564X
reponame:Comunicação & Inovação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Comunicação & Inovação
collection Comunicação & Inovação
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv revistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br
_version_ 1798313369641418752