Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Inovação |
Texto Completo: | http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961 |
Resumo: | This paper aims to understand strategic communication as an innovation driver in micro and small enterprises (MSEs). To do so, we developed both the theoretical research based on bibliographic survey and the applied research with exploratory purposes, which relied on a semi-structured survey with 19 local innovation agents that were active in MSEs from Bauru and its neighboring towns. Additionally, a content assessment was performed for interpreting the results. This study concluded that MSEs did not perceive any relations between strategic communication and innovation. Companies see communication as a tool for promoting products and services and they apply the strategy intuitively. |
id |
USCS_5d364e17e06740e75c300bc419d77c1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/4961 |
network_acronym_str |
USCS |
network_name_str |
Comunicação & Inovação |
repository_id_str |
|
spelling |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI)Comunicação estratégica e inovação em micro e pequenas empresas (MPE) sob a ótica de Agentes Locais de Inovação (ALI)Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas.Comunicação e inovação.Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises.Communication and innovation.This paper aims to understand strategic communication as an innovation driver in micro and small enterprises (MSEs). To do so, we developed both the theoretical research based on bibliographic survey and the applied research with exploratory purposes, which relied on a semi-structured survey with 19 local innovation agents that were active in MSEs from Bauru and its neighboring towns. Additionally, a content assessment was performed for interpreting the results. This study concluded that MSEs did not perceive any relations between strategic communication and innovation. Companies see communication as a tool for promoting products and services and they apply the strategy intuitively.Este trabalho tem o objetivo de compreender a comunicação estratégica como indutora da inovação em micro e pequenas empresas (MPE). Para tanto, desenvolvem-se a pesquisa teórica, com base em levantamento bibliográfico, e a pesquisa aplicada, com fins exploratórios e aplicação de entrevista semiestruturada a 19 agentes locais de inovação, atuantes em MPE de Bauru e região. Adicionalmente foi aplicada a análise de conteúdo para interpretação dos resultados. Pôde-se concluir que as MPE não estabelecem relação entre a comunicação estratégica e a inovação. A comunicação é entendida como ferramenta para divulgação de produtos e serviços e a estratégia é utilizada de forma intuitiva.Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2018-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/496110.13037/ci.vol19n39.4961Comunicação & Inovação; v. 19 n. 39 (2018): Comunicação & Inovação2178-01451809-564Xreponame:Comunicação & Inovaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961/2394Copyright (c) 2018 Maria Eugênia Porémhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPorém, Maria Eugênia2022-10-04T19:13:11Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/4961Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/PUBhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/oairevistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br2178-01451809-564Xopendoar:2022-10-04T19:13:11Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) Comunicação estratégica e inovação em micro e pequenas empresas (MPE) sob a ótica de Agentes Locais de Inovação (ALI) |
title |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) |
spellingShingle |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) Porém, Maria Eugênia Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas. Comunicação e inovação. Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises. Communication and innovation. |
title_short |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) |
title_full |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) |
title_fullStr |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) |
title_full_unstemmed |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) |
title_sort |
Strategic communication and innovation in micro and small-sized enterprises (SME) from the perspective of Local Innovation Agents (ALI) |
author |
Porém, Maria Eugênia |
author_facet |
Porém, Maria Eugênia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Porém, Maria Eugênia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas. Comunicação e inovação. Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises. Communication and innovation. |
topic |
Inovação. Comunicação estratégica. Micro e pequenas empresas. Comunicação e inovação. Innovation. Strategic communication. Micro and small enterprises. Communication and innovation. |
description |
This paper aims to understand strategic communication as an innovation driver in micro and small enterprises (MSEs). To do so, we developed both the theoretical research based on bibliographic survey and the applied research with exploratory purposes, which relied on a semi-structured survey with 19 local innovation agents that were active in MSEs from Bauru and its neighboring towns. Additionally, a content assessment was performed for interpreting the results. This study concluded that MSEs did not perceive any relations between strategic communication and innovation. Companies see communication as a tool for promoting products and services and they apply the strategy intuitively. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961 10.13037/ci.vol19n39.4961 |
url |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961 |
identifier_str_mv |
10.13037/ci.vol19n39.4961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/4961/2394 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Maria Eugênia Porém https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Maria Eugênia Porém https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Inovação; v. 19 n. 39 (2018): Comunicação & Inovação 2178-0145 1809-564X reponame:Comunicação & Inovação instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) instacron:USCS |
instname_str |
Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
instacron_str |
USCS |
institution |
USCS |
reponame_str |
Comunicação & Inovação |
collection |
Comunicação & Inovação |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Inovação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacomunicacaoinovacao@gmail.com || vera.basso@online.uscs.edu.br |
_version_ |
1798313369641418752 |