Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC |
Texto Completo: | http://localhost:8080/tede/handle/tede/38 |
Resumo: | The research has as an objective to verify and compare the changes in the practices that refer to the daily situations of exposures to the risk factors of home burns, considering the mothers of children in the age between 3 and 4 years old using the theater method to the mother s group and the method of expositive dialoged class, to the other mothers group. For the success of this job we use a delineation almost experimental. The dependent variable is represented by the practices which refer to daily situations of exposure to the risk factors of burn in children by home accidents, and the independent variables are the kinds of classes based in different methods. The methodology was divided in three phases: application of a questionnaire after the procedures. The answers were submitted to the analysis and codification according to statistic software and compared by the Wilcoxon and Mann-Whitney tests. In the comparison of the moments of evaluation before and after the procedures, inside each group, we could realize that both had effect, but the first group had a greater evolution than the second. In the comparison between groups we notice that there wasn t an expressive difference that could confirm the hypothesis that the theater method is more efficient than the method of the expositive dialoged class. |
id |
USC_b4d9dd3ee4b177ab2968fe0436183a3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/38 |
network_acronym_str |
USC |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC |
repository_id_str |
|
spelling |
Vitta, Alberto deCPF:06466305805http://lattes.cnpq.br/5818644935995541CPF:59841702991http://lattes.cnpq.br/1443246494228447Milreu, Poliana Galindo de Almeida2015-09-14T09:17:49Z2010-06-042009-03-18MILREU, Poliana Galindo de Almeida. Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children. 2009. 83 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2009.http://localhost:8080/tede/handle/tede/38The research has as an objective to verify and compare the changes in the practices that refer to the daily situations of exposures to the risk factors of home burns, considering the mothers of children in the age between 3 and 4 years old using the theater method to the mother s group and the method of expositive dialoged class, to the other mothers group. For the success of this job we use a delineation almost experimental. The dependent variable is represented by the practices which refer to daily situations of exposure to the risk factors of burn in children by home accidents, and the independent variables are the kinds of classes based in different methods. The methodology was divided in three phases: application of a questionnaire after the procedures. The answers were submitted to the analysis and codification according to statistic software and compared by the Wilcoxon and Mann-Whitney tests. In the comparison of the moments of evaluation before and after the procedures, inside each group, we could realize that both had effect, but the first group had a greater evolution than the second. In the comparison between groups we notice that there wasn t an expressive difference that could confirm the hypothesis that the theater method is more efficient than the method of the expositive dialoged class.A pesquisa tem por objetivo verificar e comparar os efeitos sobre o grau de informações relativas às situações cotidianas de exposições aos fatores de risco de queimaduras por acidentes domésticos, considerando as mães de crianças na faixa etária entre 3 e 4 anos utilizando o método de teatro para um grupo de mães (N1) e o método de aula expositiva dialogada, para outro grupo de mães (N2). Para a realização deste trabalho usa-se um delineamento quase-experimental. A variável dependente é representada pelas práticas referentes a situações cotidianas de exposições aos fatores de risco de queimaduras em crianças por acidentes domésticos, e as variáveis independentes são os tipos de aulas baseados em métodos diferentes. A metodologia foi dividida em três etapas: aplicação de um questionário aos dois grupos antes das aulas; a intervenção; e a reaplicação do mesmo questionário após os procedimentos. Os dados foram submetidos à análise e codificação de acordo com um software de estatística e comparados pelos testes Wilcoxon e Mann-Whitney. Na comparação dos momentos de avaliação antes e depois dos procedimentos, dentro de cada grupo, percebe-se que ambos tiveram êxito. Na comparação entre os grupos nota-se que não houve uma diferença significativa que pudesse confirmar a hipótese que o método de teatro é mais eficiente que o método de aula expositiva dialogada.Made available in DSpace on 2015-09-14T09:17:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdf: 1645590 bytes, checksum: 61be2584c5bf4e60c26d28d08349d232 (MD5) Previous issue date: 2009-03-18application/pdfporIASCJ - Universidade Sagrado CoraçãoSaúde ColetivaUSCBRCiências da Saúde e BiológicasQUEIMADURASEDUCAÇÃO EM SAÚDEACIDENTES DOMÉSTICOSSITUAÇÃO DE RISCOBURNSEDUCATION IN HEALTHDOMESTIC ACCIDENTSRISK SITUATIONCIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVAComparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em criançasComparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in childreninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5701933641775721563600600600-753428887677182963-6173167103754495199info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USCinstname:Universidade do Sagrado Coração (USC)instacron:USCORIGINALdissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdfapplication/pdf1645590http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/38/1/dissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdf61be2584c5bf4e60c26d28d08349d232MD51tede/382016-02-05 22:15:07.66oai:localhost:tede/38Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.usc.br:8443/http://tede2.usc.br:8080/oai/requestbiblicorjesu@unisagrado.edu.br||normalizacao@usc.bropendoar:2016-02-06T00:15:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC - Universidade do Sagrado Coração (USC)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children |
title |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças |
spellingShingle |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças Milreu, Poliana Galindo de Almeida QUEIMADURAS EDUCAÇÃO EM SAÚDE ACIDENTES DOMÉSTICOS SITUAÇÃO DE RISCO BURNS EDUCATION IN HEALTH DOMESTIC ACCIDENTS RISK SITUATION CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA |
title_short |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças |
title_full |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças |
title_fullStr |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças |
title_full_unstemmed |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças |
title_sort |
Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças |
author |
Milreu, Poliana Galindo de Almeida |
author_facet |
Milreu, Poliana Galindo de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vitta, Alberto de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:06466305805 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5818644935995541 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:59841702991 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1443246494228447 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Milreu, Poliana Galindo de Almeida |
contributor_str_mv |
Vitta, Alberto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
QUEIMADURAS EDUCAÇÃO EM SAÚDE ACIDENTES DOMÉSTICOS SITUAÇÃO DE RISCO |
topic |
QUEIMADURAS EDUCAÇÃO EM SAÚDE ACIDENTES DOMÉSTICOS SITUAÇÃO DE RISCO BURNS EDUCATION IN HEALTH DOMESTIC ACCIDENTS RISK SITUATION CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
BURNS EDUCATION IN HEALTH DOMESTIC ACCIDENTS RISK SITUATION |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA |
description |
The research has as an objective to verify and compare the changes in the practices that refer to the daily situations of exposures to the risk factors of home burns, considering the mothers of children in the age between 3 and 4 years old using the theater method to the mother s group and the method of expositive dialoged class, to the other mothers group. For the success of this job we use a delineation almost experimental. The dependent variable is represented by the practices which refer to daily situations of exposure to the risk factors of burn in children by home accidents, and the independent variables are the kinds of classes based in different methods. The methodology was divided in three phases: application of a questionnaire after the procedures. The answers were submitted to the analysis and codification according to statistic software and compared by the Wilcoxon and Mann-Whitney tests. In the comparison of the moments of evaluation before and after the procedures, inside each group, we could realize that both had effect, but the first group had a greater evolution than the second. In the comparison between groups we notice that there wasn t an expressive difference that could confirm the hypothesis that the theater method is more efficient than the method of the expositive dialoged class. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-03-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-06-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-09-14T09:17:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MILREU, Poliana Galindo de Almeida. Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children. 2009. 83 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/handle/tede/38 |
identifier_str_mv |
MILREU, Poliana Galindo de Almeida. Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children. 2009. 83 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2009. |
url |
http://localhost:8080/tede/handle/tede/38 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-5701933641775721563 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-753428887677182963 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-6173167103754495199 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
IASCJ - Universidade Sagrado Coração |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Saúde Coletiva |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
USC |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Saúde e Biológicas |
publisher.none.fl_str_mv |
IASCJ - Universidade Sagrado Coração |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC instname:Universidade do Sagrado Coração (USC) instacron:USC |
instname_str |
Universidade do Sagrado Coração (USC) |
instacron_str |
USC |
institution |
USC |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/38/1/dissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
61be2584c5bf4e60c26d28d08349d232 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC - Universidade do Sagrado Coração (USC) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblicorjesu@unisagrado.edu.br||normalizacao@usc.br |
_version_ |
1815438143227166720 |