Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Milreu, Poliana Galindo de Almeida
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
Texto Completo: http://localhost:8080/tede/handle/tede/38
Resumo: The research has as an objective to verify and compare the changes in the practices that refer to the daily situations of exposures to the risk factors of home burns, considering the mothers of children in the age between 3 and 4 years old using the theater method to the mother s group and the method of expositive dialoged class, to the other mothers group. For the success of this job we use a delineation almost experimental. The dependent variable is represented by the practices which refer to daily situations of exposure to the risk factors of burn in children by home accidents, and the independent variables are the kinds of classes based in different methods. The methodology was divided in three phases: application of a questionnaire after the procedures. The answers were submitted to the analysis and codification according to statistic software and compared by the Wilcoxon and Mann-Whitney tests. In the comparison of the moments of evaluation before and after the procedures, inside each group, we could realize that both had effect, but the first group had a greater evolution than the second. In the comparison between groups we notice that there wasn t an expressive difference that could confirm the hypothesis that the theater method is more efficient than the method of the expositive dialoged class.
id USC_b4d9dd3ee4b177ab2968fe0436183a3f
oai_identifier_str oai:localhost:tede/38
network_acronym_str USC
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
repository_id_str
spelling Vitta, Alberto deCPF:06466305805http://lattes.cnpq.br/5818644935995541CPF:59841702991http://lattes.cnpq.br/1443246494228447Milreu, Poliana Galindo de Almeida2015-09-14T09:17:49Z2010-06-042009-03-18MILREU, Poliana Galindo de Almeida. Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children. 2009. 83 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2009.http://localhost:8080/tede/handle/tede/38The research has as an objective to verify and compare the changes in the practices that refer to the daily situations of exposures to the risk factors of home burns, considering the mothers of children in the age between 3 and 4 years old using the theater method to the mother s group and the method of expositive dialoged class, to the other mothers group. For the success of this job we use a delineation almost experimental. The dependent variable is represented by the practices which refer to daily situations of exposure to the risk factors of burn in children by home accidents, and the independent variables are the kinds of classes based in different methods. The methodology was divided in three phases: application of a questionnaire after the procedures. The answers were submitted to the analysis and codification according to statistic software and compared by the Wilcoxon and Mann-Whitney tests. In the comparison of the moments of evaluation before and after the procedures, inside each group, we could realize that both had effect, but the first group had a greater evolution than the second. In the comparison between groups we notice that there wasn t an expressive difference that could confirm the hypothesis that the theater method is more efficient than the method of the expositive dialoged class.A pesquisa tem por objetivo verificar e comparar os efeitos sobre o grau de informações relativas às situações cotidianas de exposições aos fatores de risco de queimaduras por acidentes domésticos, considerando as mães de crianças na faixa etária entre 3 e 4 anos utilizando o método de teatro para um grupo de mães (N1) e o método de aula expositiva dialogada, para outro grupo de mães (N2). Para a realização deste trabalho usa-se um delineamento quase-experimental. A variável dependente é representada pelas práticas referentes a situações cotidianas de exposições aos fatores de risco de queimaduras em crianças por acidentes domésticos, e as variáveis independentes são os tipos de aulas baseados em métodos diferentes. A metodologia foi dividida em três etapas: aplicação de um questionário aos dois grupos antes das aulas; a intervenção; e a reaplicação do mesmo questionário após os procedimentos. Os dados foram submetidos à análise e codificação de acordo com um software de estatística e comparados pelos testes Wilcoxon e Mann-Whitney. Na comparação dos momentos de avaliação antes e depois dos procedimentos, dentro de cada grupo, percebe-se que ambos tiveram êxito. Na comparação entre os grupos nota-se que não houve uma diferença significativa que pudesse confirmar a hipótese que o método de teatro é mais eficiente que o método de aula expositiva dialogada.Made available in DSpace on 2015-09-14T09:17:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdf: 1645590 bytes, checksum: 61be2584c5bf4e60c26d28d08349d232 (MD5) Previous issue date: 2009-03-18application/pdfporIASCJ - Universidade Sagrado CoraçãoSaúde ColetivaUSCBRCiências da Saúde e BiológicasQUEIMADURASEDUCAÇÃO EM SAÚDEACIDENTES DOMÉSTICOSSITUAÇÃO DE RISCOBURNSEDUCATION IN HEALTHDOMESTIC ACCIDENTSRISK SITUATIONCIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVAComparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em criançasComparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in childreninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-5701933641775721563600600600-753428887677182963-6173167103754495199info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USCinstname:Universidade do Sagrado Coração (USC)instacron:USCORIGINALdissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdfapplication/pdf1645590http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/38/1/dissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdf61be2584c5bf4e60c26d28d08349d232MD51tede/382016-02-05 22:15:07.66oai:localhost:tede/38Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.usc.br:8443/http://tede2.usc.br:8080/oai/requestbiblicorjesu@unisagrado.edu.br||normalizacao@usc.bropendoar:2016-02-06T00:15:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC - Universidade do Sagrado Coração (USC)false
dc.title.por.fl_str_mv Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children
title Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
spellingShingle Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
Milreu, Poliana Galindo de Almeida
QUEIMADURAS
EDUCAÇÃO EM SAÚDE
ACIDENTES DOMÉSTICOS
SITUAÇÃO DE RISCO
BURNS
EDUCATION IN HEALTH
DOMESTIC ACCIDENTS
RISK SITUATION
CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA
title_short Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
title_full Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
title_fullStr Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
title_full_unstemmed Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
title_sort Comparação de duas técnicas educativas: efeitos sobre os fatores de risco de queimaduras em crianças
author Milreu, Poliana Galindo de Almeida
author_facet Milreu, Poliana Galindo de Almeida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vitta, Alberto de
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:06466305805
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5818644935995541
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:59841702991
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1443246494228447
dc.contributor.author.fl_str_mv Milreu, Poliana Galindo de Almeida
contributor_str_mv Vitta, Alberto de
dc.subject.por.fl_str_mv QUEIMADURAS
EDUCAÇÃO EM SAÚDE
ACIDENTES DOMÉSTICOS
SITUAÇÃO DE RISCO
topic QUEIMADURAS
EDUCAÇÃO EM SAÚDE
ACIDENTES DOMÉSTICOS
SITUAÇÃO DE RISCO
BURNS
EDUCATION IN HEALTH
DOMESTIC ACCIDENTS
RISK SITUATION
CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA
dc.subject.eng.fl_str_mv BURNS
EDUCATION IN HEALTH
DOMESTIC ACCIDENTS
RISK SITUATION
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA
description The research has as an objective to verify and compare the changes in the practices that refer to the daily situations of exposures to the risk factors of home burns, considering the mothers of children in the age between 3 and 4 years old using the theater method to the mother s group and the method of expositive dialoged class, to the other mothers group. For the success of this job we use a delineation almost experimental. The dependent variable is represented by the practices which refer to daily situations of exposure to the risk factors of burn in children by home accidents, and the independent variables are the kinds of classes based in different methods. The methodology was divided in three phases: application of a questionnaire after the procedures. The answers were submitted to the analysis and codification according to statistic software and compared by the Wilcoxon and Mann-Whitney tests. In the comparison of the moments of evaluation before and after the procedures, inside each group, we could realize that both had effect, but the first group had a greater evolution than the second. In the comparison between groups we notice that there wasn t an expressive difference that could confirm the hypothesis that the theater method is more efficient than the method of the expositive dialoged class.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-03-18
dc.date.available.fl_str_mv 2010-06-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-09-14T09:17:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MILREU, Poliana Galindo de Almeida. Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children. 2009. 83 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://localhost:8080/tede/handle/tede/38
identifier_str_mv MILREU, Poliana Galindo de Almeida. Comparison of two educational techniques: effects on risk factors for burns in children. 2009. 83 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia - Saúde Coletiva) - IASCJ - Universidade Sagrado Coração, Bauru, 2009.
url http://localhost:8080/tede/handle/tede/38
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -5701933641775721563
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv -753428887677182963
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -6173167103754495199
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv IASCJ - Universidade Sagrado Coração
dc.publisher.program.fl_str_mv Saúde Coletiva
dc.publisher.initials.fl_str_mv USC
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Saúde e Biológicas
publisher.none.fl_str_mv IASCJ - Universidade Sagrado Coração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
instname:Universidade do Sagrado Coração (USC)
instacron:USC
instname_str Universidade do Sagrado Coração (USC)
instacron_str USC
institution USC
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC
bitstream.url.fl_str_mv http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/38/1/dissertacao_polianda_galindo_de_almeida_milreu.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 61be2584c5bf4e60c26d28d08349d232
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USC - Universidade do Sagrado Coração (USC)
repository.mail.fl_str_mv biblicorjesu@unisagrado.edu.br||normalizacao@usc.br
_version_ 1815438143227166720