Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: arq.urb
Texto Completo: https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32
Resumo: This paper proposes to reconstruct the multiple appropriations that marked the trajectory of the history painting “Fundação de São Vicente” by Benedito Calixto, which belongs to the Museu Paulista collection since 1900. To achieve this goal, it will be presented the conditions of its production and inauguration during the 4th Centenary of the Discovery of Brazil, its political uses by the commemorative association; the process of the painting definitive acquisition by the government of the State of São Paulo and finally how it was exhibited during Hermann von Ihering’s (1894-1916) and Afonso Taunay’s (1917-1946) administration periods in the Museu Paulista, mobilizing some examples which can demonstrate how public museums diffuses political-imaginary conceptions from their historypaintings.
id USJT_5f6a5ed659366858130ee263c5d31318
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/32
network_acronym_str USJT
network_name_str arq.urb
repository_id_str
spelling Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)Fundação de São Vicente, a(s) biografia(s) de uma pintura (1892-1939)Benedito CalixtoMuseu PaulistaPintura HistóricaBenedito CalixtoMuseu PaulistaHistory PaintingThis paper proposes to reconstruct the multiple appropriations that marked the trajectory of the history painting “Fundação de São Vicente” by Benedito Calixto, which belongs to the Museu Paulista collection since 1900. To achieve this goal, it will be presented the conditions of its production and inauguration during the 4th Centenary of the Discovery of Brazil, its political uses by the commemorative association; the process of the painting definitive acquisition by the government of the State of São Paulo and finally how it was exhibited during Hermann von Ihering’s (1894-1916) and Afonso Taunay’s (1917-1946) administration periods in the Museu Paulista, mobilizing some examples which can demonstrate how public museums diffuses political-imaginary conceptions from their historypaintings.Este artigo propõe reconstituir as múltiplas apropriações que marcaram a trajetória da tela “Fundação de São Vicente”, de Benedito Calixto, que pertence ao acervo do Museu Paulista desde 1900. Para tanto, apresentam-se as condições de sua produção e inauguração durante o 4º Centenário do Descobrimento do Brasil, os usos políticos da pintura pela Sociedade Commemoradora, o processo de sua aquisição definitiva pelo governo paulista e como a pintura foi exibida durante as gestões de Hermann von Ihering (1894-1916) e de Afonso Taunay (1917- 1946) no Museu Paulista, mobilizando exemplos que demonstram como o museu público agencia e difunde concepções político-imaginárias a partir das pinturas históricas.Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/3210.37916/arq.urb.vi26.32arq.urb; No. 26 (2019): set. - dez.; 158-181arq.urb; Núm. 26 (2019): set. - dez.; 158-181arq.urb; n. 26 (2019): set. - dez.; 158-1811984-5766reponame:arq.urbinstname:Universidade São Judas Tadeuinstacron:USJTporenghttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/25https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/262Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori info:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-26T19:30:37Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/32Revistahttps://revistaarqurb.com.br/arqurbhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/oairevista.arq.urb@saojudas.br||1984-57661984-5766opendoar:2021-03-26T19:30:37arq.urb - Universidade São Judas Tadeufalse
dc.title.none.fl_str_mv Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
Fundação de São Vicente, a(s) biografia(s) de uma pintura (1892-1939)
title Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
spellingShingle Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori
Benedito Calixto
Museu Paulista
Pintura Histórica
Benedito Calixto
Museu Paulista
History Painting
title_short Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
title_full Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
title_fullStr Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
title_full_unstemmed Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
title_sort Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
author Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori
author_facet Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori
dc.subject.por.fl_str_mv Benedito Calixto
Museu Paulista
Pintura Histórica
Benedito Calixto
Museu Paulista
History Painting
topic Benedito Calixto
Museu Paulista
Pintura Histórica
Benedito Calixto
Museu Paulista
History Painting
description This paper proposes to reconstruct the multiple appropriations that marked the trajectory of the history painting “Fundação de São Vicente” by Benedito Calixto, which belongs to the Museu Paulista collection since 1900. To achieve this goal, it will be presented the conditions of its production and inauguration during the 4th Centenary of the Discovery of Brazil, its political uses by the commemorative association; the process of the painting definitive acquisition by the government of the State of São Paulo and finally how it was exhibited during Hermann von Ihering’s (1894-1916) and Afonso Taunay’s (1917-1946) administration periods in the Museu Paulista, mobilizing some examples which can demonstrate how public museums diffuses political-imaginary conceptions from their historypaintings.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32
10.37916/arq.urb.vi26.32
url https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32
identifier_str_mv 10.37916/arq.urb.vi26.32
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/25
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/262
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv arq.urb; No. 26 (2019): set. - dez.; 158-181
arq.urb; Núm. 26 (2019): set. - dez.; 158-181
arq.urb; n. 26 (2019): set. - dez.; 158-181
1984-5766
reponame:arq.urb
instname:Universidade São Judas Tadeu
instacron:USJT
instname_str Universidade São Judas Tadeu
instacron_str USJT
institution USJT
reponame_str arq.urb
collection arq.urb
repository.name.fl_str_mv arq.urb - Universidade São Judas Tadeu
repository.mail.fl_str_mv revista.arq.urb@saojudas.br||
_version_ 1797067629178912768