Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | arq.urb |
Texto Completo: | https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32 |
Resumo: | This paper proposes to reconstruct the multiple appropriations that marked the trajectory of the history painting “Fundação de São Vicente” by Benedito Calixto, which belongs to the Museu Paulista collection since 1900. To achieve this goal, it will be presented the conditions of its production and inauguration during the 4th Centenary of the Discovery of Brazil, its political uses by the commemorative association; the process of the painting definitive acquisition by the government of the State of São Paulo and finally how it was exhibited during Hermann von Ihering’s (1894-1916) and Afonso Taunay’s (1917-1946) administration periods in the Museu Paulista, mobilizing some examples which can demonstrate how public museums diffuses political-imaginary conceptions from their historypaintings. |
id |
USJT_5f6a5ed659366858130ee263c5d31318 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/32 |
network_acronym_str |
USJT |
network_name_str |
arq.urb |
repository_id_str |
|
spelling |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939)Fundação de São Vicente, a(s) biografia(s) de uma pintura (1892-1939)Benedito CalixtoMuseu PaulistaPintura HistóricaBenedito CalixtoMuseu PaulistaHistory PaintingThis paper proposes to reconstruct the multiple appropriations that marked the trajectory of the history painting “Fundação de São Vicente” by Benedito Calixto, which belongs to the Museu Paulista collection since 1900. To achieve this goal, it will be presented the conditions of its production and inauguration during the 4th Centenary of the Discovery of Brazil, its political uses by the commemorative association; the process of the painting definitive acquisition by the government of the State of São Paulo and finally how it was exhibited during Hermann von Ihering’s (1894-1916) and Afonso Taunay’s (1917-1946) administration periods in the Museu Paulista, mobilizing some examples which can demonstrate how public museums diffuses political-imaginary conceptions from their historypaintings.Este artigo propõe reconstituir as múltiplas apropriações que marcaram a trajetória da tela “Fundação de São Vicente”, de Benedito Calixto, que pertence ao acervo do Museu Paulista desde 1900. Para tanto, apresentam-se as condições de sua produção e inauguração durante o 4º Centenário do Descobrimento do Brasil, os usos políticos da pintura pela Sociedade Commemoradora, o processo de sua aquisição definitiva pelo governo paulista e como a pintura foi exibida durante as gestões de Hermann von Ihering (1894-1916) e de Afonso Taunay (1917- 1946) no Museu Paulista, mobilizando exemplos que demonstram como o museu público agencia e difunde concepções político-imaginárias a partir das pinturas históricas.Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/3210.37916/arq.urb.vi26.32arq.urb; No. 26 (2019): set. - dez.; 158-181arq.urb; Núm. 26 (2019): set. - dez.; 158-181arq.urb; n. 26 (2019): set. - dez.; 158-1811984-5766reponame:arq.urbinstname:Universidade São Judas Tadeuinstacron:USJTporenghttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/25https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/262Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori info:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-26T19:30:37Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/32Revistahttps://revistaarqurb.com.br/arqurbhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/oairevista.arq.urb@saojudas.br||1984-57661984-5766opendoar:2021-03-26T19:30:37arq.urb - Universidade São Judas Tadeufalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) Fundação de São Vicente, a(s) biografia(s) de uma pintura (1892-1939) |
title |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) |
spellingShingle |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori Benedito Calixto Museu Paulista Pintura Histórica Benedito Calixto Museu Paulista History Painting |
title_short |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) |
title_full |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) |
title_fullStr |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) |
title_full_unstemmed |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) |
title_sort |
Fundação de São Vicente, a painting biography (or biographies) (1892-1939) |
author |
Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori |
author_facet |
Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Villa Nova de Oliveira, Eduardo Polidori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Benedito Calixto Museu Paulista Pintura Histórica Benedito Calixto Museu Paulista History Painting |
topic |
Benedito Calixto Museu Paulista Pintura Histórica Benedito Calixto Museu Paulista History Painting |
description |
This paper proposes to reconstruct the multiple appropriations that marked the trajectory of the history painting “Fundação de São Vicente” by Benedito Calixto, which belongs to the Museu Paulista collection since 1900. To achieve this goal, it will be presented the conditions of its production and inauguration during the 4th Centenary of the Discovery of Brazil, its political uses by the commemorative association; the process of the painting definitive acquisition by the government of the State of São Paulo and finally how it was exhibited during Hermann von Ihering’s (1894-1916) and Afonso Taunay’s (1917-1946) administration periods in the Museu Paulista, mobilizing some examples which can demonstrate how public museums diffuses political-imaginary conceptions from their historypaintings. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32 10.37916/arq.urb.vi26.32 |
url |
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32 |
identifier_str_mv |
10.37916/arq.urb.vi26.32 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/25 https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/32/262 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
arq.urb; No. 26 (2019): set. - dez.; 158-181 arq.urb; Núm. 26 (2019): set. - dez.; 158-181 arq.urb; n. 26 (2019): set. - dez.; 158-181 1984-5766 reponame:arq.urb instname:Universidade São Judas Tadeu instacron:USJT |
instname_str |
Universidade São Judas Tadeu |
instacron_str |
USJT |
institution |
USJT |
reponame_str |
arq.urb |
collection |
arq.urb |
repository.name.fl_str_mv |
arq.urb - Universidade São Judas Tadeu |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.arq.urb@saojudas.br|| |
_version_ |
1797067629178912768 |