Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Janini Oliveira Dias da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cardoso, Andrea de Oliveira, Martinez, Pedro José Perez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: arq.urb
Texto Completo: https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617
Resumo: The high dependence on the use of individual transport and the lack of mobility planning have proved to be unsustainable for the urban environment and for the population quality of life. In the quest to mitigate these problems and promote sustainable mobility, sustainable mobility indicators are excellent management tools. The present study aims to analyze the spatial distribution of the indicator of trips made in public transport in the Metropolitan Region of Campinas (MRC), based on data collected by the 2011 Origin Destination Survey, coordinated by the Secretariat of Metropolitan Transport of the State of São Paulo. Spatial econometric techniques were used to assess the spatial distribution of the indicator “collective modes trips”. The results achieved identified a significant value for Moran's I (0.485). The area with the highest use of collective public transport, presented 1.13 trips per capita, while the area with the lowest use, presented 0.18 trips per capita, confirming the low use of public transport throughout the metropolitan region.
id USJT_df8a80a695852011b88811ba02d3b76e
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/617
network_acronym_str USJT
network_name_str arq.urb
repository_id_str
spelling Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SPAnálise espacial de viagens em transporte público na Região Metropolitana de Campinas-SPAnálise Exploratória de Dados EspaciaisPlanejamento urbano baseado em indicadoresTransporte PúblicoExploratory Analysis of Spatial DataUrban planning based on indicatorsPublic TransportThe high dependence on the use of individual transport and the lack of mobility planning have proved to be unsustainable for the urban environment and for the population quality of life. In the quest to mitigate these problems and promote sustainable mobility, sustainable mobility indicators are excellent management tools. The present study aims to analyze the spatial distribution of the indicator of trips made in public transport in the Metropolitan Region of Campinas (MRC), based on data collected by the 2011 Origin Destination Survey, coordinated by the Secretariat of Metropolitan Transport of the State of São Paulo. Spatial econometric techniques were used to assess the spatial distribution of the indicator “collective modes trips”. The results achieved identified a significant value for Moran's I (0.485). The area with the highest use of collective public transport, presented 1.13 trips per capita, while the area with the lowest use, presented 0.18 trips per capita, confirming the low use of public transport throughout the metropolitan region.A alta dependência do uso do transporte individual e a ausência de planejamento da mobilidade têm se mostrado insustentáveis para o meio urbano e para a qualidade de vida da população. Na busca pela mitigação destes problemas e promoção de uma mobilidade mais sustentável, indicadores de mobilidade sustentável se mostram excelentes ferramentas de gestão. O presente estudo tem como objetivo analisar a distribuição espacial do indicador de viagens realizadas em transporte público da Região Metropolitana de Campinas (RMC), a partir de dados levantados pela Pesquisa Origem Destino de 2011, coordenada pela Secretaria de Transportes Metropolitanos do Estado de São Paulo. Foram utilizadas técnicas de econometria espacial que permitiram avaliar a distribuição espacial do indicador “viagens realizadas em modos coletivos”. Os resultados alcançados identificaram valor significativo para o I de Moran (0,485). A zona com maior uso do transporte público coletivo, apresentou 1,13 viagens per capita, já a zona com menor uso, apresentou 0,18 viagens per capita, confirmando o baixo uso do transporte público em toda a região metropolitana.Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo2023-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/61710.37916/arq.urb.vi37.617arq.urb; No. 37 (2023): maio - ago; 79-89arq.urb; Núm. 37 (2023): maio - ago; 79-89arq.urb; n. 37 (2023): maio - ago; 79-891984-5766reponame:arq.urbinstname:Universidade São Judas Tadeuinstacron:USJTporhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617/541Copyright (c) 2023 Janini Oliveira Dias da Silva, Andrea de Oliveira Cardoso, Pedro José Perez Martinezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Janini Oliveira Dias daCardoso, Andrea de OliveiraMartinez, Pedro José Perez2023-08-16T10:03:40Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/617Revistahttps://revistaarqurb.com.br/arqurbPRIhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/oairevista.arq.urb@saojudas.br||1984-57661984-5766opendoar:2023-08-16T10:03:40arq.urb - Universidade São Judas Tadeufalse
dc.title.none.fl_str_mv Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
Análise espacial de viagens em transporte público na Região Metropolitana de Campinas-SP
title Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
spellingShingle Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
Silva, Janini Oliveira Dias da
Análise Exploratória de Dados Espaciais
Planejamento urbano baseado em indicadores
Transporte Público
Exploratory Analysis of Spatial Data
Urban planning based on indicators
Public Transport
title_short Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
title_full Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
title_fullStr Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
title_full_unstemmed Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
title_sort Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
author Silva, Janini Oliveira Dias da
author_facet Silva, Janini Oliveira Dias da
Cardoso, Andrea de Oliveira
Martinez, Pedro José Perez
author_role author
author2 Cardoso, Andrea de Oliveira
Martinez, Pedro José Perez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Janini Oliveira Dias da
Cardoso, Andrea de Oliveira
Martinez, Pedro José Perez
dc.subject.por.fl_str_mv Análise Exploratória de Dados Espaciais
Planejamento urbano baseado em indicadores
Transporte Público
Exploratory Analysis of Spatial Data
Urban planning based on indicators
Public Transport
topic Análise Exploratória de Dados Espaciais
Planejamento urbano baseado em indicadores
Transporte Público
Exploratory Analysis of Spatial Data
Urban planning based on indicators
Public Transport
description The high dependence on the use of individual transport and the lack of mobility planning have proved to be unsustainable for the urban environment and for the population quality of life. In the quest to mitigate these problems and promote sustainable mobility, sustainable mobility indicators are excellent management tools. The present study aims to analyze the spatial distribution of the indicator of trips made in public transport in the Metropolitan Region of Campinas (MRC), based on data collected by the 2011 Origin Destination Survey, coordinated by the Secretariat of Metropolitan Transport of the State of São Paulo. Spatial econometric techniques were used to assess the spatial distribution of the indicator “collective modes trips”. The results achieved identified a significant value for Moran's I (0.485). The area with the highest use of collective public transport, presented 1.13 trips per capita, while the area with the lowest use, presented 0.18 trips per capita, confirming the low use of public transport throughout the metropolitan region.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617
10.37916/arq.urb.vi37.617
url https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617
identifier_str_mv 10.37916/arq.urb.vi37.617
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617/541
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo
publisher.none.fl_str_mv Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo
dc.source.none.fl_str_mv arq.urb; No. 37 (2023): maio - ago; 79-89
arq.urb; Núm. 37 (2023): maio - ago; 79-89
arq.urb; n. 37 (2023): maio - ago; 79-89
1984-5766
reponame:arq.urb
instname:Universidade São Judas Tadeu
instacron:USJT
instname_str Universidade São Judas Tadeu
instacron_str USJT
institution USJT
reponame_str arq.urb
collection arq.urb
repository.name.fl_str_mv arq.urb - Universidade São Judas Tadeu
repository.mail.fl_str_mv revista.arq.urb@saojudas.br||
_version_ 1809730429027090432