Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | arq.urb |
Texto Completo: | https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617 |
Resumo: | The high dependence on the use of individual transport and the lack of mobility planning have proved to be unsustainable for the urban environment and for the population quality of life. In the quest to mitigate these problems and promote sustainable mobility, sustainable mobility indicators are excellent management tools. The present study aims to analyze the spatial distribution of the indicator of trips made in public transport in the Metropolitan Region of Campinas (MRC), based on data collected by the 2011 Origin Destination Survey, coordinated by the Secretariat of Metropolitan Transport of the State of São Paulo. Spatial econometric techniques were used to assess the spatial distribution of the indicator “collective modes trips”. The results achieved identified a significant value for Moran's I (0.485). The area with the highest use of collective public transport, presented 1.13 trips per capita, while the area with the lowest use, presented 0.18 trips per capita, confirming the low use of public transport throughout the metropolitan region. |
id |
USJT_df8a80a695852011b88811ba02d3b76e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/617 |
network_acronym_str |
USJT |
network_name_str |
arq.urb |
repository_id_str |
|
spelling |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SPAnálise espacial de viagens em transporte público na Região Metropolitana de Campinas-SPAnálise Exploratória de Dados EspaciaisPlanejamento urbano baseado em indicadoresTransporte PúblicoExploratory Analysis of Spatial DataUrban planning based on indicatorsPublic TransportThe high dependence on the use of individual transport and the lack of mobility planning have proved to be unsustainable for the urban environment and for the population quality of life. In the quest to mitigate these problems and promote sustainable mobility, sustainable mobility indicators are excellent management tools. The present study aims to analyze the spatial distribution of the indicator of trips made in public transport in the Metropolitan Region of Campinas (MRC), based on data collected by the 2011 Origin Destination Survey, coordinated by the Secretariat of Metropolitan Transport of the State of São Paulo. Spatial econometric techniques were used to assess the spatial distribution of the indicator “collective modes trips”. The results achieved identified a significant value for Moran's I (0.485). The area with the highest use of collective public transport, presented 1.13 trips per capita, while the area with the lowest use, presented 0.18 trips per capita, confirming the low use of public transport throughout the metropolitan region.A alta dependência do uso do transporte individual e a ausência de planejamento da mobilidade têm se mostrado insustentáveis para o meio urbano e para a qualidade de vida da população. Na busca pela mitigação destes problemas e promoção de uma mobilidade mais sustentável, indicadores de mobilidade sustentável se mostram excelentes ferramentas de gestão. O presente estudo tem como objetivo analisar a distribuição espacial do indicador de viagens realizadas em transporte público da Região Metropolitana de Campinas (RMC), a partir de dados levantados pela Pesquisa Origem Destino de 2011, coordenada pela Secretaria de Transportes Metropolitanos do Estado de São Paulo. Foram utilizadas técnicas de econometria espacial que permitiram avaliar a distribuição espacial do indicador “viagens realizadas em modos coletivos”. Os resultados alcançados identificaram valor significativo para o I de Moran (0,485). A zona com maior uso do transporte público coletivo, apresentou 1,13 viagens per capita, já a zona com menor uso, apresentou 0,18 viagens per capita, confirmando o baixo uso do transporte público em toda a região metropolitana.Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo2023-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/61710.37916/arq.urb.vi37.617arq.urb; No. 37 (2023): maio - ago; 79-89arq.urb; Núm. 37 (2023): maio - ago; 79-89arq.urb; n. 37 (2023): maio - ago; 79-891984-5766reponame:arq.urbinstname:Universidade São Judas Tadeuinstacron:USJTporhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617/541Copyright (c) 2023 Janini Oliveira Dias da Silva, Andrea de Oliveira Cardoso, Pedro José Perez Martinezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Janini Oliveira Dias daCardoso, Andrea de OliveiraMartinez, Pedro José Perez2023-08-16T10:03:40Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/617Revistahttps://revistaarqurb.com.br/arqurbPRIhttps://revistaarqurb.com.br/arqurb/oairevista.arq.urb@saojudas.br||1984-57661984-5766opendoar:2023-08-16T10:03:40arq.urb - Universidade São Judas Tadeufalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP Análise espacial de viagens em transporte público na Região Metropolitana de Campinas-SP |
title |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP |
spellingShingle |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP Silva, Janini Oliveira Dias da Análise Exploratória de Dados Espaciais Planejamento urbano baseado em indicadores Transporte Público Exploratory Analysis of Spatial Data Urban planning based on indicators Public Transport |
title_short |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP |
title_full |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP |
title_fullStr |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP |
title_full_unstemmed |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP |
title_sort |
Spatial analysis of public transport trips in Campinas Metropolitan Region-SP |
author |
Silva, Janini Oliveira Dias da |
author_facet |
Silva, Janini Oliveira Dias da Cardoso, Andrea de Oliveira Martinez, Pedro José Perez |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Andrea de Oliveira Martinez, Pedro José Perez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Janini Oliveira Dias da Cardoso, Andrea de Oliveira Martinez, Pedro José Perez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise Exploratória de Dados Espaciais Planejamento urbano baseado em indicadores Transporte Público Exploratory Analysis of Spatial Data Urban planning based on indicators Public Transport |
topic |
Análise Exploratória de Dados Espaciais Planejamento urbano baseado em indicadores Transporte Público Exploratory Analysis of Spatial Data Urban planning based on indicators Public Transport |
description |
The high dependence on the use of individual transport and the lack of mobility planning have proved to be unsustainable for the urban environment and for the population quality of life. In the quest to mitigate these problems and promote sustainable mobility, sustainable mobility indicators are excellent management tools. The present study aims to analyze the spatial distribution of the indicator of trips made in public transport in the Metropolitan Region of Campinas (MRC), based on data collected by the 2011 Origin Destination Survey, coordinated by the Secretariat of Metropolitan Transport of the State of São Paulo. Spatial econometric techniques were used to assess the spatial distribution of the indicator “collective modes trips”. The results achieved identified a significant value for Moran's I (0.485). The area with the highest use of collective public transport, presented 1.13 trips per capita, while the area with the lowest use, presented 0.18 trips per capita, confirming the low use of public transport throughout the metropolitan region. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617 10.37916/arq.urb.vi37.617 |
url |
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617 |
identifier_str_mv |
10.37916/arq.urb.vi37.617 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaarqurb.com.br/arqurb/article/view/617/541 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade São Judas Tadeu – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Arquitetura e Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
arq.urb; No. 37 (2023): maio - ago; 79-89 arq.urb; Núm. 37 (2023): maio - ago; 79-89 arq.urb; n. 37 (2023): maio - ago; 79-89 1984-5766 reponame:arq.urb instname:Universidade São Judas Tadeu instacron:USJT |
instname_str |
Universidade São Judas Tadeu |
instacron_str |
USJT |
institution |
USJT |
reponame_str |
arq.urb |
collection |
arq.urb |
repository.name.fl_str_mv |
arq.urb - Universidade São Judas Tadeu |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.arq.urb@saojudas.br|| |
_version_ |
1809730429027090432 |