Ação Pública na Formação e Transformação do Destino Turístico de Porto de Galinhas - PE: um estudo dos referenciais no período de 1970 a 2010

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Alba de Oliveira Barbosa
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Tinôco, Dinah dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/89129
Resumo: The construction of tourist destinies is a little studied phenomenon, but relevant to the advancement of understanding on tourism in the country. The purpose of this paper is to identify how public action spurred the formation and transformation of the tourist destination of Porto de Galinhas, Pernambuco, from 1970 to 2010. Sought to identify the actors, processes and frameworks used by them to carry out the analytical re(constitution) in the formation and transformation of a tourism destination. Documentary, bibliographical and field surveys were used as sources of data collection and used document and contents analysis. The theoretical framework was based on the cognitive analysis of public policies developed in France. The results showed that public actions have undergone transformations over the years, indicating changes of conception expressed in the reference of public policy, analyzed from a periodization in three phases. It was identified that the State acted in different roles and who in the 1970s played a propellant and almost exclusively at the local tourism characterized as "social tourism" and, also, second residence tourism. From the 1990s, however, new actors have been protagonists of public shares, primarily to local hoteliers, having built tourism policy to the worldviews of their proponents. The destination has become an attractive national tourism. From 2000 onwards, it was the internationalization of tourism, and the new actors of the tourism industry, large international hotel groups, which developed an "elite tourism". Although still subject to federal programs and despite the rhetoric of sustainability, social and environmental problems of Porto worsened, and may even compromise the attractiveness of the tourist destination.
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Sought to identify the actors, processes and frameworks used by them to carry out the analytical re(constitution) in the formation and transformation of a tourism destination. Documentary, bibliographical and field surveys were used as sources of data collection and used document and contents analysis. The theoretical framework was based on the cognitive analysis of public policies developed in France. The results showed that public actions have undergone transformations over the years, indicating changes of conception expressed in the reference of public policy, analyzed from a periodization in three phases. It was identified that the State acted in different roles and who in the 1970s played a propellant and almost exclusively at the local tourism characterized as "social tourism" and, also, second residence tourism. From the 1990s, however, new actors have been protagonists of public shares, primarily to local hoteliers, having built tourism policy to the worldviews of their proponents. The destination has become an attractive national tourism. From 2000 onwards, it was the internationalization of tourism, and the new actors of the tourism industry, large international hotel groups, which developed an "elite tourism". Although still subject to federal programs and despite the rhetoric of sustainability, social and environmental problems of Porto worsened, and may even compromise the attractiveness of the tourist destination.A construção de destinos turísticos é um fenômeno pouco estudado, mas relevante para o avanço da compreensão sobre o turismo no país. Buscou-se identificar como a ação pública impulsionou a formação e transformação do destino turístico de Porto de Galinhas, em Pernambuco, no período de 1970 a 2010. Foram identificados os atores, processos e referenciais para proceder a re(constituição) analítica da formação e transformação desse destino. Foram utilizadas pesquisas documental, bibliográfica e de campo como fontes de coleta de dados e empregadas as análises documental e de conteúdo. O quadro teórico baseou-se na análise cognitiva de políticas públicas desenvolvida na França. Os resultados mostraram que as ações públicas passaram por transformações, indicando mudanças de concepção, expressas nos referenciais das políticas públicas, analisadas a partir de uma periodização em três fases. Identificou-se que o Estado atuou em diferentes papéis e que nos anos 1970 exerceu um papel propulsor e quase exclusivo no turismo local caracterizado como “turismo social” e também de segunda residência. A partir da década de 1990, contudo, novos atores foram protagonistas das ações públicas, com destaque para os hoteleiros locais, tendo a política de turismo incorporado às visões de mundo de seus proponentes. O destino tornou-se um atrativo turístico nacional. Do ano 2000 em diante, ocorreu a internacionalização do turismo, sendo os novos componentes do trade turístico, grandes grupos hoteleiros internacionais, que desenvolveram um “turismo de elite”. Embora ainda alvo de programas federais e apesar da retórica da sustentabilidade, os problemas sociais e ambientais do Porto agravaram-se, podendo, inclusive, comprometer a atratividade do destino turístico.La construcción de los destinos turísticos es un fenómeno poco estudiado, pero relevante para el avance del conocimiento del turismo en el país. Se buscó identificar cómo la acción pública estimuló la formación y transformación del destino turístico de Porto de Galinhas, Pernambuco, entre 1970 a 2010. Fueron identificados los actores, procesos y marcos para llevar a re (constitución) analítica de la formación y transformación del destino. Fueran utilizadas las investigaciones documental, bibliográfica y de campo como fuentes de recopilación de datos y utilizan el análisis documental y de contenido. El marco teórico se basó en el análisis cognitiva de las políticas públicas desarrolladas en Francia. Los resultados mostraron que las acciones públicas han sufrido transformaciones, lo que indica cambios en el diseño, expresadas en el referencial de la política pública, analizados y hecho la periodización en tres fases. Se identificó que el Estado actuó en diferentes roles y que en la década de 1970 tuvo un role propulsor y casi exclusivo en el turismo local caracterizado como "turismo social", y también de segunda residencia. Desde la década de 1990, sin embargo, nuevos actores han sido protagonistas de las acciones públicas, principalmente los hoteleros locales, cuya política turística ha incorporado sus visiones del mundo. El destino se ha convertido en un atractivo turístico nacional. A partir de los años 2000, ocurrió la internacionalización del turismo, y los nuevos componentes de la industria del turismo, como los grandes grupos hoteleros internacionales, impulsaron un "turismo de élite". Aunque todavía sujetas a programas federales y a pesar de la retórica de la sostenibilidad, los problemas sociales y ambientales de Porto empeoraron, y pueden incluso poner en peligro la capacidad de atracción del destino turístico.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/8912910.11606/issn.1984-4867.v26i3p588-615Revista Turismo em Análise; Vol. 26 No. 3 (2015); 588-615Revista Turismo em Análise; Vol. 26 Núm. 3 (2015); 588-615Revista Turismo em Análise; v. 26 n. 3 (2015); 588-6151984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/89129/107465Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Alba de Oliveira BarbosaTinôco, Dinah dos Santos2016-01-14T16:41:27Zoai:revistas.usp.br:article/89129Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2016-01-14T16:41:27Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
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