Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Lénia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Williams, Nigel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/162453
Resumo: This article investigates the similarities and differences for tangible and intangible elements (factors and language use) contributing to placemaking in Airbnb English language reviews in Paris (59,057 reviews), Barcelona (19,291 reviews) and London (30,403 reviews). This paper contributes to provide new insights on the narrative construction of reputational capital which is connected to placemaking strategies. A combined quantitative approach using large scale text analysis enabled the analysis of review content and style. Patterns in the words usage were identified. Findings suggest that tangible and intangible elements work together in the discourse, contributing to the place-narrative built on the host’s reputational capital. The host-guest interaction is the main aspect of the reviews, followed by the importance of transport and local amenities. Cities have different profiles in the composition of the word clusters which indicates differences in the guests’ perceived experience.
id USP - 65_47edf5fe99d41a6017f8183b30ce45b5
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/162453
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining AirbnbLa Red de Alojamiento y los Placemaking en la Economía Compartida: examinar AirbnbA Rede de Hospedagem e o Placemaking na Economia Compartilhada: examinando o AirbnbHospitalitySharing economyPlacemakingAirbnbNarrativeReputational capitalTurismoeconomia colaborativaAirbnbnarrativacidadeshospitalidadeHospitalidadEconomía compartidaPlacemakingAirbnbNarrativaCapital reputacionalHospitalidadeEconomia compartilhadaPlacemakingAirbnbNarrativaCapital reputacionalThis article investigates the similarities and differences for tangible and intangible elements (factors and language use) contributing to placemaking in Airbnb English language reviews in Paris (59,057 reviews), Barcelona (19,291 reviews) and London (30,403 reviews). This paper contributes to provide new insights on the narrative construction of reputational capital which is connected to placemaking strategies. A combined quantitative approach using large scale text analysis enabled the analysis of review content and style. Patterns in the words usage were identified. Findings suggest that tangible and intangible elements work together in the discourse, contributing to the place-narrative built on the host’s reputational capital. The host-guest interaction is the main aspect of the reviews, followed by the importance of transport and local amenities. Cities have different profiles in the composition of the word clusters which indicates differences in the guests’ perceived experience.Este artigo investiga as semelhanças e diferenças de elementos tangíveis e intangíveis (fatores e uso da linguagem) que contribuem para placemaking nos comentários em inglês do Airbnb em Paris (59.057 avaliações), Barcelona (19.291 avaliações) e Londres (30.403 avaliações). Este artigo contribui para o estudo da narrativa em torno do capital reputacional ligado às estratégias de placemaking. Uma abordagem quantitativa usando análise de texto em larga escala permitiu a análise das avaliações em conteúdo e estilo de escrita, levando à identificação de padrões no uso da linguagem. Os resultados sugerem que elementos tangíveis e intangíveis atuam no discurso de forma concertada, contribuindo para a narrativa do lugar construída a partir do capital reputacional do anfitrião. A interação anfitrião-hóspede surge como o principal fator nas avaliações, seguido do transporte e das comodidades locais. As cidades têm perfis diferentes na composição dos clusters de palavras, o que indica diferenças na experiência percecionada pelos hóspedes.Este artículo investiga las similitudes y diferencias de elementos tangibles e intangibles que contribuyen al placemaking en las reseñas en inglés de Airbnb en París (59,057 reseñas), Barcelona (19,291 reseñas) y Londres (30,403 reseñas). Este artículo contribuye al estudio de la narrativa en torno al capital reputacional vinculado a las estrategias de placemaking. Un enfoque cuantitativo que utiliza análisis de texto a gran escala permitió el análisis de las reseñas en términos de contenido y estilo de escritura, lo que permitió la identificación de patrones en el uso del lenguaje. Los resultados indican que los elementos tangibles e intangibles actúan juntos en el discurso, contribuyendo a la narrativa del lugar construida a partir del capital reputacional del anfitrión. La interacción entre el anfitrión-huésped surge como el factor principal en las evaluaciones, seguido del transporte y las comodidades locales. Las ciudades tienen diferentes perfiles en la composición de los grupos de palabras, lo que indica diferencias en la experiencia percibida de los huéspedes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/16245310.11606/issn.1984-4867.v30i3p516-538Revista Turismo em Análise; Vol. 30 No. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 516-538Revista Turismo em Análise; Vol. 30 Núm. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 516-538Revista Turismo em Análise; v. 30 n. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 516-5381984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPenghttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/162453/162205Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, LéniaWilliams, Nigel2020-08-03T16:14:59Zoai:revistas.usp.br:article/162453Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2020-08-03T16:14:59Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
La Red de Alojamiento y los Placemaking en la Economía Compartida: examinar Airbnb
A Rede de Hospedagem e o Placemaking na Economia Compartilhada: examinando o Airbnb
title Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
spellingShingle Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
Marques, Lénia
Hospitality
Sharing economy
Placemaking
Airbnb
Narrative
Reputational capital
Turismo
economia colaborativa
Airbnb
narrativa
cidades
hospitalidade
Hospitalidad
Economía compartida
Placemaking
Airbnb
Narrativa
Capital reputacional
Hospitalidade
Economia compartilhada
Placemaking
Airbnb
Narrativa
Capital reputacional
title_short Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
title_full Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
title_fullStr Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
title_full_unstemmed Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
title_sort Networked Hospitality and Placemaking in the Sharing Economy: examining Airbnb
author Marques, Lénia
author_facet Marques, Lénia
Williams, Nigel
author_role author
author2 Williams, Nigel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Lénia
Williams, Nigel
dc.subject.por.fl_str_mv Hospitality
Sharing economy
Placemaking
Airbnb
Narrative
Reputational capital
Turismo
economia colaborativa
Airbnb
narrativa
cidades
hospitalidade
Hospitalidad
Economía compartida
Placemaking
Airbnb
Narrativa
Capital reputacional
Hospitalidade
Economia compartilhada
Placemaking
Airbnb
Narrativa
Capital reputacional
topic Hospitality
Sharing economy
Placemaking
Airbnb
Narrative
Reputational capital
Turismo
economia colaborativa
Airbnb
narrativa
cidades
hospitalidade
Hospitalidad
Economía compartida
Placemaking
Airbnb
Narrativa
Capital reputacional
Hospitalidade
Economia compartilhada
Placemaking
Airbnb
Narrativa
Capital reputacional
description This article investigates the similarities and differences for tangible and intangible elements (factors and language use) contributing to placemaking in Airbnb English language reviews in Paris (59,057 reviews), Barcelona (19,291 reviews) and London (30,403 reviews). This paper contributes to provide new insights on the narrative construction of reputational capital which is connected to placemaking strategies. A combined quantitative approach using large scale text analysis enabled the analysis of review content and style. Patterns in the words usage were identified. Findings suggest that tangible and intangible elements work together in the discourse, contributing to the place-narrative built on the host’s reputational capital. The host-guest interaction is the main aspect of the reviews, followed by the importance of transport and local amenities. Cities have different profiles in the composition of the word clusters which indicates differences in the guests’ perceived experience.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/162453
10.11606/issn.1984-4867.v30i3p516-538
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/162453
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v30i3p516-538
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/162453/162205
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 30 No. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 516-538
Revista Turismo em Análise; Vol. 30 Núm. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 516-538
Revista Turismo em Análise; v. 30 n. 3 (2019): Setembro-Dezembro; 516-538
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054169191809024