Competitividad de los Destinos Turísticos de Acuerdo a la Opinión de los Clientes: introducción de un nuevo método de evaluación

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Añaña, Edar da Silva
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pereira, Melise de Lima, Anjos, Francisco Antonio dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106293
Resumo: This article assesses the competitiveness of an inland city as a tourist destination, in relation to its key competitors. The work introduces a new method to measure the competitiveness of tourist destinations through the eyes of the customers, based on perceptual mapping of respondents, which allows evaluation of the main strengths and weaknesses perceived by the audience, and compare them with competitors’ competiveness. In addition to the subjective evaluation through perceptual mapping, the proposed method also uses Exploratory Factor Analysis to evaluate the destination's performance objectively, and to compare them with the main competitors. The work is innovative in relation to the precedents, once the proposed method allows simultaneously identify the main competitors for a tourist destination and evaluate their performance both in relation to the customers' expectations, and in comparison to the key competitors. Although encouraging, results shall be taken with care, given that the sample have a large portion of  students and that it was gathered by convenience over the internet, a method that does not allow much control over respondents' behaviour.
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In addition to the subjective evaluation through perceptual mapping, the proposed method also uses Exploratory Factor Analysis to evaluate the destination's performance objectively, and to compare them with the main competitors. The work is innovative in relation to the precedents, once the proposed method allows simultaneously identify the main competitors for a tourist destination and evaluate their performance both in relation to the customers' expectations, and in comparison to the key competitors. Although encouraging, results shall be taken with care, given that the sample have a large portion of  students and that it was gathered by convenience over the internet, a method that does not allow much control over respondents' behaviour.En este artículo se evalúa la competitividad de una ciudad del interior como destino turístico, en relación con sus principales competidores. El trabajo presenta un nuevo método para medir la competitividad de los destinos turísticos a través de los ojos de los clientes, en base a la cartografía de percepción de los encuestados, que permite la evaluación de las principales fortalezas y debilidades percibidas por el público, y compararlos con la competitividad de los competidores. Además de la evaluación subjetiva a través del mapeo perceptual, el método propuesto también utiliza análisis factorial exploratorio para evaluar el desempeño del destino de manera objetiva, y compararlos con los principales competidores. El trabajo es innovador en relación a los precedentes, una vez que el método propuesto permite identificar simultáneamente los principales competidores para un destino turístico y evaluar su desempeño tanto en relación con las expectativas de los clientes, y en comparación con los principales competidores. Aunque alentadoras, los resultados deben ser tomados con cuidado, teniendo en cuenta que la muestra tiene una gran parte de los estudiantes y que se reunieron por conveniencia en internet, un método que no permite mucho control sobre la conducta de los encuestados.O presente artigo avalia a competitividade de uma cidade interiorana enquanto destino turístico, em relação aos principais destinos concorrentes. O trabalho introduz uma metodologia inovadora para medir a competitividade de destinos turísticos segundo a visão da demanda, baseada no mapeamento perceptual dos respondentes, que permite avaliar as principais forças e fraquezas percebidas no destino, e compará-las as dos principais concorrentes. Além da avaliação subjetiva, feita pelo mapeamento perceptual, o método proposto também utiliza a Análise Fatorial Exploratória para avaliar objetivamente as medidas de performance do destino, e compara-las aos destinos concorrentes. O trabalho inova em relação aos seus antecedentes, na medida em que o método proposto permite ao mesmo tempo identificar os principais concorrentes do destino e avaliar o seu desempenho, tanto em relação às expectativas dos clientes, quanto em relação aos principais concorrentes. Embora encorajadores, os resultados devem ser tomados com cuidado, tendo em vista que a amostra tem grande parcela de estudantes e que foi colhida por conveniência, através da internet, o que não permite maior controle sobre os respondentes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2015-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/10629310.11606/issn.1984-4867.v26i4p859-879Revista Turismo em Análise; Vol. 26 No. 4 (2015); 859-879Revista Turismo em Análise; Vol. 26 Núm. 4 (2015); 859-879Revista Turismo em Análise; v. 26 n. 4 (2015); 859-8791984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/106293/111543Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessAñaña, Edar da SilvaPereira, Melise de LimaAnjos, Francisco Antonio dos2016-04-05T21:55:22Zoai:revistas.usp.br:article/106293Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2016-04-05T21:55:22Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
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