Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueirêdo, Aline Alves
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Mayer, Verônica Feder
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Turismo em Análise
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14227
Resumo: This paper analyzes the image of São Paulo city like a tourist destination from the standpoint of young people in the metropolitan region of Rio de Janeiro and makes a relationship between the perceived image by the public and the intention to visit the destination area. To achieve the objectives of the study, two researches were conducted using a combination of structured and non-structured methodologies. The study 1 confirmed that there is a conflict between the promoted image and the one that is perceived. The study 2, in turn, generated a list of attributes that composes the destination image. It is verified the city brand is bad positioned in public mind, with features present in other cities that consequently do not give it a competitive advantage. It was also found low levels of interest and intention in visiting the city.
id USP - 65_c6748cb0fa928d72f61e1e6b2872a03d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/14227
network_acronym_str USP - 65
network_name_str Revista Turismo em Análise
repository_id_str
spelling Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de JaneiroA imagem dos destinos turísticos: a cidade de São Paulo sob o olhar de jovens do Rio de Janeirocomportamento do consumidorimagemcidade de São Paulo.consumer behaviorimageSão Paulo city.This paper analyzes the image of São Paulo city like a tourist destination from the standpoint of young people in the metropolitan region of Rio de Janeiro and makes a relationship between the perceived image by the public and the intention to visit the destination area. To achieve the objectives of the study, two researches were conducted using a combination of structured and non-structured methodologies. The study 1 confirmed that there is a conflict between the promoted image and the one that is perceived. The study 2, in turn, generated a list of attributes that composes the destination image. It is verified the city brand is bad positioned in public mind, with features present in other cities that consequently do not give it a competitive advantage. It was also found low levels of interest and intention in visiting the city.Este trabalho analisa a imagem do destino turístico cidade de São Paulo a partir da visão do público jovem da Região Metropolitana do Rio de Janeiro e faz uma relação entre a imagem percebida pelo público e a intenção em visitar o destino estudado. Para atingir os objetivos do trabalho, foram conduzidos dois estudos por meio de uma combinação de metodologias estruturadas e não-estruturadas. O estudo 1 confirmou que há um conflito entre a imagem que a cidade visa transmitir e a que é percebida. O estudo 2, por sua vez, gerou a lista de atributos que compõem a imagem do destino. Verifica-se que a marca da cidade está mal posicionada perante o público pesquisado, com características presentes em outras metrópoles, o que acaba por não lhe conferir um diferencial competitivo. Foram encontrados ainda baixos níveis de interesse e intenção em visitar a cidade.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Pares Peer-reviewedRevisado por paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/1422710.11606/issn.1984-4867.v21i3p445-469Revista Turismo em Análise; Vol. 21 No. 3 (2010); 445-469Revista Turismo em Análise; Vol. 21 Núm. 3 (2010); 445-469Revista Turismo em Análise; v. 21 n. 3 (2010); 445-4691984-48670103-5541reponame:Revista Turismo em Análiseinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14227/16045Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análiseinfo:eu-repo/semantics/openAccessFigueirêdo, Aline AlvesMayer, Verônica Feder2015-11-13T15:56:30Zoai:revistas.usp.br:article/14227Revistahttps://www.revistas.usp.br/rtaPUBhttps://www.revistas.usp.br/rta/oaitanalise@usp.br || bragadc@usp.br1984-48670103-5541opendoar:2015-11-13T15:56:30Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
A imagem dos destinos turísticos: a cidade de São Paulo sob o olhar de jovens do Rio de Janeiro
title Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
spellingShingle Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
Figueirêdo, Aline Alves
comportamento do consumidor
imagem
cidade de São Paulo.
consumer behavior
image
São Paulo city.
title_short Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
title_full Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
title_fullStr Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
title_sort Image of tourist destinations: the city of São Paulo under the standpoint of young of Rio de Janeiro
author Figueirêdo, Aline Alves
author_facet Figueirêdo, Aline Alves
Mayer, Verônica Feder
author_role author
author2 Mayer, Verônica Feder
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueirêdo, Aline Alves
Mayer, Verônica Feder
dc.subject.por.fl_str_mv comportamento do consumidor
imagem
cidade de São Paulo.
consumer behavior
image
São Paulo city.
topic comportamento do consumidor
imagem
cidade de São Paulo.
consumer behavior
image
São Paulo city.
description This paper analyzes the image of São Paulo city like a tourist destination from the standpoint of young people in the metropolitan region of Rio de Janeiro and makes a relationship between the perceived image by the public and the intention to visit the destination area. To achieve the objectives of the study, two researches were conducted using a combination of structured and non-structured methodologies. The study 1 confirmed that there is a conflict between the promoted image and the one that is perceived. The study 2, in turn, generated a list of attributes that composes the destination image. It is verified the city brand is bad positioned in public mind, with features present in other cities that consequently do not give it a competitive advantage. It was also found low levels of interest and intention in visiting the city.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed
Revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14227
10.11606/issn.1984-4867.v21i3p445-469
url https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14227
identifier_str_mv 10.11606/issn.1984-4867.v21i3p445-469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/14227/16045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Turismo em Análise
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Revista Turismo em Análise; Vol. 21 No. 3 (2010); 445-469
Revista Turismo em Análise; Vol. 21 Núm. 3 (2010); 445-469
Revista Turismo em Análise; v. 21 n. 3 (2010); 445-469
1984-4867
0103-5541
reponame:Revista Turismo em Análise
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Turismo em Análise
collection Revista Turismo em Análise
repository.name.fl_str_mv Revista Turismo em Análise - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv tanalise@usp.br || bragadc@usp.br
_version_ 1797054165540667392