Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695 |
Resumo: | Josep Maria Puig is one of the leading international scholars in Moral Education. Throughout his academic and personal trajectory, moral education occupied a central place in his researches, reflections, concerns, teaching and way of living. His writings and investigations in Catalan, Spanish and Portuguese, converted him in one of the main theoretical references in Latin America for the studies of the human morality. Cited in more than 800 theses and articles in Brazil, his work has exerted and still exerts great influence in a whole generation of Brazilian researchers. In the interview that follows, beyond the academic trajectory of Professor Puig, we present in this text his reflections on moral education in different dimensions: theoretical, practical, political, social and personal. As it could not fail to be, in times of people talking about “no-party schools”, Puig also discusses the legacy of Paulo Freire and the influence that exerted in his work. These are themes that mobilize current concerns, and it is of great relevance for the ethical and moral development of the future generations. |
id |
USP-11_07b63e13f993590dfc267ad560a2bef6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/162695 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em ValoresJosep Maria Puig: a life dedicated to the values educationJosep Maria Puig: una vida dedicada a la Educación en ValoresValues educationDemocratic schoolParticipationService LearningDialogueEducación en ValoresEscuela democráticaParticipaciónAprendizaje ServicioDiálogoEducação em valoresEscola democráticaParticipaçãoAprendizagem ServiçoDiálogoJosep Maria Puig is one of the leading international scholars in Moral Education. Throughout his academic and personal trajectory, moral education occupied a central place in his researches, reflections, concerns, teaching and way of living. His writings and investigations in Catalan, Spanish and Portuguese, converted him in one of the main theoretical references in Latin America for the studies of the human morality. Cited in more than 800 theses and articles in Brazil, his work has exerted and still exerts great influence in a whole generation of Brazilian researchers. In the interview that follows, beyond the academic trajectory of Professor Puig, we present in this text his reflections on moral education in different dimensions: theoretical, practical, political, social and personal. As it could not fail to be, in times of people talking about “no-party schools”, Puig also discusses the legacy of Paulo Freire and the influence that exerted in his work. These are themes that mobilize current concerns, and it is of great relevance for the ethical and moral development of the future generations.Josep Maria Puig es uno de los mayores expertos internacionales en Educación Moral. Durante toda su trayectoria académica y personal, la educación moral ocupó un lugar central en sus investigaciones, reflexiones, preocupaciones, docencia y modo de vivir. Los escritos y la investigación docente del profesor Puig en catalán, español y portugués, se hicieron una de las principales referencias teóricas en Latinoamérica en el estudio de la moralidad humana. Citado en más de 800 tesis y artículos en Brasil, su trabajo ejerció y aún hoy ejerce gran influencia en toda una generación de investigadores brasileños. En la entrevista que sigue, además de la trayectoria académica del Prof. Puig, presentamos sus reflexiones sobre la educación moral en distintas dimensiones: teóricas, prácticas, políticas, sociales y personales. Como no podría dejar de ser, en tiempos en que se habla de una “escuela sin partido”, Puig discurre también sobre el legado de Paulo Freire y la influencia que ejerció en todo su trabajo. Se trata, pues, de temas que movilizan preocupaciones actuales y de la mayor relevancia para la formación ética y moral de las futuras generaciones.Josep Maria Puig é um dos maiores especialistas internacionais em Educação Moral. Durante toda sua trajetória acadêmica e pessoal, a educação moral ocupou lugar central em suas pesquisas, reflexões, preocupações, docência e modo de viver. Os escritos e investigações do professor Puig, em Catalão, Espanhol e Português, converteram-se em uma das principais referências teóricas na américa latina nos estudos acerca da moralidade humana. Citado em mais de 800 teses e artigos no Brasil, seu trabalho exerceu e ainda hoje exerce grande influência em toda uma geração de pesquisadores brasileiros. Na entrevista que se segue, para além da trajetória acadêmica do Prof. Puig, apresentamos suas reflexões a respeito da educação moral em diferentes dimensões: teóricas, práticas, políticas, sociais e pessoais. Como não poderia deixar de ser, em tempos em que se fala de uma escola sem partido, Puig discorre também acerca do legado de Paulo Freire e a influência que exerceu em todo o seu trabalho. Trata-se, pois, de temas que mobilizam preocupações atuais e da maior relevância para a formação ética e moral das futuras gerações.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/16269510.1590/s1678-4634201945002001Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e201945002001Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e201945002001Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e2019450020011678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156536https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156537https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156539Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessArantes, ValériaAraújo, Ulisses F.Silva, Marco Antonio Morgado da2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/162695Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores Josep Maria Puig: a life dedicated to the values education Josep Maria Puig: una vida dedicada a la Educación en Valores |
title |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores |
spellingShingle |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores Arantes, Valéria Values education Democratic school Participation Service Learning Dialogue Educación en Valores Escuela democrática Participación Aprendizaje Servicio Diálogo Educação em valores Escola democrática Participação Aprendizagem Serviço Diálogo |
title_short |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores |
title_full |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores |
title_fullStr |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores |
title_full_unstemmed |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores |
title_sort |
Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores |
author |
Arantes, Valéria |
author_facet |
Arantes, Valéria Araújo, Ulisses F. Silva, Marco Antonio Morgado da |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Ulisses F. Silva, Marco Antonio Morgado da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arantes, Valéria Araújo, Ulisses F. Silva, Marco Antonio Morgado da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Values education Democratic school Participation Service Learning Dialogue Educación en Valores Escuela democrática Participación Aprendizaje Servicio Diálogo Educação em valores Escola democrática Participação Aprendizagem Serviço Diálogo |
topic |
Values education Democratic school Participation Service Learning Dialogue Educación en Valores Escuela democrática Participación Aprendizaje Servicio Diálogo Educação em valores Escola democrática Participação Aprendizagem Serviço Diálogo |
description |
Josep Maria Puig is one of the leading international scholars in Moral Education. Throughout his academic and personal trajectory, moral education occupied a central place in his researches, reflections, concerns, teaching and way of living. His writings and investigations in Catalan, Spanish and Portuguese, converted him in one of the main theoretical references in Latin America for the studies of the human morality. Cited in more than 800 theses and articles in Brazil, his work has exerted and still exerts great influence in a whole generation of Brazilian researchers. In the interview that follows, beyond the academic trajectory of Professor Puig, we present in this text his reflections on moral education in different dimensions: theoretical, practical, political, social and personal. As it could not fail to be, in times of people talking about “no-party schools”, Puig also discusses the legacy of Paulo Freire and the influence that exerted in his work. These are themes that mobilize current concerns, and it is of great relevance for the ethical and moral development of the future generations. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695 10.1590/s1678-4634201945002001 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1678-4634201945002001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa por eng |
language |
spa por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156536 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156537 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156539 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e201945002001 Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e201945002001 Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e201945002001 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713813251883008 |