Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arantes, Valéria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Araújo, Ulisses F., Silva, Marco Antonio Morgado da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695
Resumo: Josep Maria Puig is one of the leading international scholars in Moral Education. Throughout his academic and personal trajectory, moral education occupied a central place in his researches, reflections, concerns, teaching and way of living. His writings and investigations in Catalan, Spanish and Portuguese, converted him in one of the main theoretical references in Latin America for the studies of the human morality. Cited in more than 800 theses and articles in Brazil, his work has exerted and still exerts great influence in a whole generation of Brazilian researchers. In the interview that follows, beyond the academic trajectory of Professor Puig, we present in this text his reflections on moral education in different dimensions: theoretical, practical, political, social and personal. As it could not fail to be, in times of people talking about “no-party schools”, Puig also discusses the legacy of Paulo Freire and the influence that exerted in his work. These are themes that mobilize current concerns, and it is of great relevance for the ethical and moral development of the future generations.
id USP-11_07b63e13f993590dfc267ad560a2bef6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/162695
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em ValoresJosep Maria Puig: a life dedicated to the values educationJosep Maria Puig: una vida dedicada a la Educación en ValoresValues educationDemocratic schoolParticipationService LearningDialogueEducación en ValoresEscuela democráticaParticipaciónAprendizaje ServicioDiálogoEducação em valoresEscola democráticaParticipaçãoAprendizagem ServiçoDiálogoJosep Maria Puig is one of the leading international scholars in Moral Education. Throughout his academic and personal trajectory, moral education occupied a central place in his researches, reflections, concerns, teaching and way of living. His writings and investigations in Catalan, Spanish and Portuguese, converted him in one of the main theoretical references in Latin America for the studies of the human morality. Cited in more than 800 theses and articles in Brazil, his work has exerted and still exerts great influence in a whole generation of Brazilian researchers. In the interview that follows, beyond the academic trajectory of Professor Puig, we present in this text his reflections on moral education in different dimensions: theoretical, practical, political, social and personal. As it could not fail to be, in times of people talking about “no-party schools”, Puig also discusses the legacy of Paulo Freire and the influence that exerted in his work. These are themes that mobilize current concerns, and it is of great relevance for the ethical and moral development of the future generations.Josep Maria Puig es uno de los mayores expertos internacionales en Educación Moral. Durante toda su trayectoria académica y personal, la educación moral ocupó un lugar central en sus investigaciones, reflexiones, preocupaciones, docencia y modo de vivir. Los escritos y la investigación docente del profesor Puig en catalán, español y portugués, se hicieron una de las principales referencias teóricas en Latinoamérica en el estudio de la moralidad humana. Citado en más de 800 tesis y artículos en Brasil, su trabajo ejerció y aún hoy ejerce gran influencia en toda una generación de investigadores brasileños. En la entrevista que sigue, además de la trayectoria académica del Prof. Puig, presentamos sus reflexiones sobre la educación moral en distintas dimensiones: teóricas, prácticas, políticas, sociales y personales. Como no podría dejar de ser, en tiempos en que se habla de una “escuela sin partido”, Puig discurre también sobre el legado de Paulo Freire y la influencia que ejerció en todo su trabajo. Se trata, pues, de temas que movilizan preocupaciones actuales y de la mayor relevancia para la formación ética y moral de las futuras generaciones.Josep Maria Puig é um dos maiores especialistas internacionais em Educação Moral. Durante toda sua trajetória acadêmica e pessoal, a educação moral ocupou lugar central em suas pesquisas, reflexões, preocupações, docência e modo de viver. Os escritos e investigações do professor Puig, em Catalão, Espanhol e Português, converteram-se em uma das principais referências teóricas na américa latina nos estudos acerca da moralidade humana. Citado em mais de 800 teses e artigos no Brasil, seu trabalho exerceu e ainda hoje exerce grande influência em toda uma geração de pesquisadores brasileiros. Na entrevista que se segue, para além da trajetória acadêmica do Prof. Puig, apresentamos suas reflexões a respeito da educação moral em diferentes dimensões: teóricas, práticas, políticas, sociais e pessoais. Como não poderia deixar de ser, em tempos em que se fala de uma escola sem partido, Puig discorre também acerca do legado de Paulo Freire e a influência que exerceu em todo o seu trabalho. Trata-se, pois, de temas que mobilizam preocupações atuais e da maior relevância para a formação ética e moral das futuras gerações.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/16269510.1590/s1678-4634201945002001Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e201945002001Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e201945002001Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e2019450020011678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPspaporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156536https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156537https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156539Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessArantes, ValériaAraújo, Ulisses F.Silva, Marco Antonio Morgado da2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/162695Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
Josep Maria Puig: a life dedicated to the values education
Josep Maria Puig: una vida dedicada a la Educación en Valores
title Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
spellingShingle Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
Arantes, Valéria
Values education
Democratic school
Participation
Service Learning
Dialogue
Educación en Valores
Escuela democrática
Participación
Aprendizaje Servicio
Diálogo
Educação em valores
Escola democrática
Participação
Aprendizagem Serviço
Diálogo
title_short Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
title_full Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
title_fullStr Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
title_full_unstemmed Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
title_sort Josep Maria Puig: uma vida dedicada à Educação em Valores
author Arantes, Valéria
author_facet Arantes, Valéria
Araújo, Ulisses F.
Silva, Marco Antonio Morgado da
author_role author
author2 Araújo, Ulisses F.
Silva, Marco Antonio Morgado da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arantes, Valéria
Araújo, Ulisses F.
Silva, Marco Antonio Morgado da
dc.subject.por.fl_str_mv Values education
Democratic school
Participation
Service Learning
Dialogue
Educación en Valores
Escuela democrática
Participación
Aprendizaje Servicio
Diálogo
Educação em valores
Escola democrática
Participação
Aprendizagem Serviço
Diálogo
topic Values education
Democratic school
Participation
Service Learning
Dialogue
Educación en Valores
Escuela democrática
Participación
Aprendizaje Servicio
Diálogo
Educação em valores
Escola democrática
Participação
Aprendizagem Serviço
Diálogo
description Josep Maria Puig is one of the leading international scholars in Moral Education. Throughout his academic and personal trajectory, moral education occupied a central place in his researches, reflections, concerns, teaching and way of living. His writings and investigations in Catalan, Spanish and Portuguese, converted him in one of the main theoretical references in Latin America for the studies of the human morality. Cited in more than 800 theses and articles in Brazil, his work has exerted and still exerts great influence in a whole generation of Brazilian researchers. In the interview that follows, beyond the academic trajectory of Professor Puig, we present in this text his reflections on moral education in different dimensions: theoretical, practical, political, social and personal. As it could not fail to be, in times of people talking about “no-party schools”, Puig also discusses the legacy of Paulo Freire and the influence that exerted in his work. These are themes that mobilize current concerns, and it is of great relevance for the ethical and moral development of the future generations.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695
10.1590/s1678-4634201945002001
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201945002001
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
eng
language spa
por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156536
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156537
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/162695/156539
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e201945002001
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e201945002001
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e201945002001
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713813251883008