Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Marcela Brandão
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/88447
Resumo: This paper aims to verify the relationships between school climate and students' perceptions of violence, with regard to witnessing and involvement in violent contexts. The theoretical framework is based on a relationship between two theories from distinct areas: school climate and collective efficacy. The first originated from studies on school effectiveness and school effect; the second was developed in the context of urban sociology. This association was considered because of convergences identified between those two theories. Concerning the methodology, quantitative data were analyzed from a survey conducted in Rio de Janeiro concerning youth and violence. This resulted from a partnership among researchers from three universities: Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), State University of Rio de Janeiro (UERJ), and Cândido Mendes University (UCAM). Preliminary results showed a negative association between indicators of school climate and perceptions of violence inside the school. These results suggest that in schools where students reported a greater number of violent occurrences, there also exists a school climate that students evaluate negatively. Besides the verification of this convergence by our study's results, other data suggest relationships between perceptions of violence within and outside the school and perceptions of the existence of drugs and violence at school.
id USP-11_093f5ef4903330dfb9a6e6d329c360dc
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/88447
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletivaPossible relationships among students' perceptions of violence, school climate, and collective efficacyThis paper aims to verify the relationships between school climate and students' perceptions of violence, with regard to witnessing and involvement in violent contexts. The theoretical framework is based on a relationship between two theories from distinct areas: school climate and collective efficacy. The first originated from studies on school effectiveness and school effect; the second was developed in the context of urban sociology. This association was considered because of convergences identified between those two theories. Concerning the methodology, quantitative data were analyzed from a survey conducted in Rio de Janeiro concerning youth and violence. This resulted from a partnership among researchers from three universities: Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), State University of Rio de Janeiro (UERJ), and Cândido Mendes University (UCAM). Preliminary results showed a negative association between indicators of school climate and perceptions of violence inside the school. These results suggest that in schools where students reported a greater number of violent occurrences, there also exists a school climate that students evaluate negatively. Besides the verification of this convergence by our study's results, other data suggest relationships between perceptions of violence within and outside the school and perceptions of the existence of drugs and violence at school.Este artigo busca verificar a relação entre clima escolar e percepções de violência dos alunos, no que diz respeito ao testemunho e ao envolvimento em contextos de violência. O referencial teórico se baseia na articulação entre duas teorias de áreas distintas: clima escolar e eficácia coletiva, sendo a primeira originária de estudos a respeito da eficácia escolar e efeito-escola e a segunda desenvolvida no âmbito da sociologia urbana. Essa relação foi pensada ao serem identificadas convergências consistentes entre as referidas perspectivas. No que se refere à metodologia, foram analisados dados quantitativos provenientes de um survey realizado no Rio de Janeiro sobre juventude e violência, fruto de uma parceria entre pesquisadores de três universidades: Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ) e Universidade Cândido Mendes (UCAM). Resultados preliminares mostram associação negativa entre indicadores de clima escolar e de percepções de violência dentro da escola. Isso sugere que em escolas cujos alunos relatam um maior número ocorrências de violência o clima escolar é avaliado negativamente por eles. Além dessa convergência verificada com a hipótese do estudo, outros dados apontam relações entre percepções de violência dentro e fora da escola e associação entre percepções a respeito da existência de drogas e de violência no espaço escolar. Contudo, em relação aos referidos resultados, vale enfatizar o caráter exploratório das análises.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/8844710.1590/S1517-97022014005000010Educação e Pesquisa; v. 40 n. 4 (2014); 1077-1092Educação e Pesquisa; Vol. 40 No. 4 (2014); 1077-1092Educação e Pesquisa; Vol. 40 Núm. 4 (2014); 1077-10921678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/88447/91335Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Marcela Brandão2016-01-20T17:24:38Zoai:revistas.usp.br:article/88447Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2016-01-20T17:24:38Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
Possible relationships among students' perceptions of violence, school climate, and collective efficacy
title Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
spellingShingle Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
Cunha, Marcela Brandão
title_short Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
title_full Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
title_fullStr Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
title_full_unstemmed Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
title_sort Possíveis relações entre percepções de violência dos alunos, clima escolar e eficácia coletiva
author Cunha, Marcela Brandão
author_facet Cunha, Marcela Brandão
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Marcela Brandão
description This paper aims to verify the relationships between school climate and students' perceptions of violence, with regard to witnessing and involvement in violent contexts. The theoretical framework is based on a relationship between two theories from distinct areas: school climate and collective efficacy. The first originated from studies on school effectiveness and school effect; the second was developed in the context of urban sociology. This association was considered because of convergences identified between those two theories. Concerning the methodology, quantitative data were analyzed from a survey conducted in Rio de Janeiro concerning youth and violence. This resulted from a partnership among researchers from three universities: Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), State University of Rio de Janeiro (UERJ), and Cândido Mendes University (UCAM). Preliminary results showed a negative association between indicators of school climate and perceptions of violence inside the school. These results suggest that in schools where students reported a greater number of violent occurrences, there also exists a school climate that students evaluate negatively. Besides the verification of this convergence by our study's results, other data suggest relationships between perceptions of violence within and outside the school and perceptions of the existence of drugs and violence at school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/88447
10.1590/S1517-97022014005000010
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/88447
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022014005000010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/88447/91335
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 40 n. 4 (2014); 1077-1092
Educação e Pesquisa; Vol. 40 No. 4 (2014); 1077-1092
Educação e Pesquisa; Vol. 40 Núm. 4 (2014); 1077-1092
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713809703501824