Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919 |
Resumo: | Active methodologies are understood as ways to develop the learning process and construct critical training with future professionals in the most diverse areas, favoring the autonomy of the student in their learning, ecouraging individual and collective decision-making. The objective of this study, as well as its methodological path, seeks to validate the evaluation instrument used in the Flipped Classroom Active Methodology. Developed by teachers of the nursing course and based on bloom taxonomy of the Cognitive Domain, the instrument contains twenty items to be evaluated. For validation, the psychometric properties of validity and reliability related to Pasquali’s psychometry were used. Verified through the Content Validity Index (CVI), it measures the proportion of evaluators who are in agreement with the instrument’s items, using an agreement of at least 80% among the evaluators as a decision criterion on the pertinence and acceptance of the item. The instrument was evaluated by 8 participants considered experienced in the area, using a 4-point Likert scale. The reliability criterion, analyzed using the IBM SPSS® software, presented a Cronbach’s alpha value of 0.94 and the validity criterion reached 70% agreement between the evaluators. It is concluded that the instrument is reliable, however, regarding the validity criterion, it needs adjustments to represent what it intends. |
id |
USP-11_0f7ae3875f443cb7df5b69be451e8b4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/209919 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertidaValidation of an evaluation instrument for the flipped classroom active methodologyActive MethodologiesFlipped ClassroomStudy of validationEducation in nursingMetodologias ativasSala de aula invertidaEstudo de validaçãoEducação em enfermagemActive methodologies are understood as ways to develop the learning process and construct critical training with future professionals in the most diverse areas, favoring the autonomy of the student in their learning, ecouraging individual and collective decision-making. The objective of this study, as well as its methodological path, seeks to validate the evaluation instrument used in the Flipped Classroom Active Methodology. Developed by teachers of the nursing course and based on bloom taxonomy of the Cognitive Domain, the instrument contains twenty items to be evaluated. For validation, the psychometric properties of validity and reliability related to Pasquali’s psychometry were used. Verified through the Content Validity Index (CVI), it measures the proportion of evaluators who are in agreement with the instrument’s items, using an agreement of at least 80% among the evaluators as a decision criterion on the pertinence and acceptance of the item. The instrument was evaluated by 8 participants considered experienced in the area, using a 4-point Likert scale. The reliability criterion, analyzed using the IBM SPSS® software, presented a Cronbach’s alpha value of 0.94 and the validity criterion reached 70% agreement between the evaluators. It is concluded that the instrument is reliable, however, regarding the validity criterion, it needs adjustments to represent what it intends.Entende-se metodologias ativas como formas de desenvolver o processo de aprender e construir uma formação crítica junto aos futuros profissionais nas mais diversas áreas, favorecendo a autonomia do educando no seu aprendizado, estimulando tomadas de decisões individuais e coletivas. O objetivo desse estudo, bem como seu percurso metodológico, procuram validar o instrumento de avaliação utilizado na Metodologia Ativa de Sala de Aula Invertida. Desenvolvido por professores do curso de enfermagem e baseado na taxonomia de Bloom do Domínio Cognitivo, o instrumento contém vinte itens a serem avaliados. Para a validação utilizou-se as propriedades psicométricas validade e confiabilidade referentes à psicometria de Pasquali. Verificada através do Índice de Validade de Conteúdo (IVC), mensura a proporção de avaliadores que estão em concordância com os itens do instrumento, utilizando como critério de decisão sobre a pertinência e aceitação do item uma concordância de pelo menos 80% entre os avaliadores. O instrumento foi avaliado por 8 participantes considerados experientes na área, através da escala Likert de 4 pontos. O critério confiabilidade, analisado através do software IBM SPSS®, apresentou valor para alfa de Cronbach de 0,94 e o critério validade alcançou concordância de 70% entre os avaliadores. Conclui-se que o instrumento é confiável, porém, quanto ao critério validade, o mesmo necessita ajustes para representar o que pretende.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/20991910.1590/S1678-4634202349248000porEducação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e2480001678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192452https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192451https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192450Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuarda, Dionara GuardaGehlen, Graciela Cabreira Braga, Gimene Cardozo Hey, Albimara 2023-12-22T13:32:28Zoai:revistas.usp.br:article/209919Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2023-12-22T13:32:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida Validation of an evaluation instrument for the flipped classroom active methodology |
title |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida |
spellingShingle |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida Guarda, Dionara Guarda Active Methodologies Flipped Classroom Study of validation Education in nursing Metodologias ativas Sala de aula invertida Estudo de validação Educação em enfermagem |
title_short |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida |
title_full |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida |
title_fullStr |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida |
title_full_unstemmed |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida |
title_sort |
Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida |
author |
Guarda, Dionara Guarda |
author_facet |
Guarda, Dionara Guarda Gehlen, Graciela Cabreira Braga, Gimene Cardozo Hey, Albimara |
author_role |
author |
author2 |
Gehlen, Graciela Cabreira Braga, Gimene Cardozo Hey, Albimara |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guarda, Dionara Guarda Gehlen, Graciela Cabreira Braga, Gimene Cardozo Hey, Albimara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Active Methodologies Flipped Classroom Study of validation Education in nursing Metodologias ativas Sala de aula invertida Estudo de validação Educação em enfermagem |
topic |
Active Methodologies Flipped Classroom Study of validation Education in nursing Metodologias ativas Sala de aula invertida Estudo de validação Educação em enfermagem |
description |
Active methodologies are understood as ways to develop the learning process and construct critical training with future professionals in the most diverse areas, favoring the autonomy of the student in their learning, ecouraging individual and collective decision-making. The objective of this study, as well as its methodological path, seeks to validate the evaluation instrument used in the Flipped Classroom Active Methodology. Developed by teachers of the nursing course and based on bloom taxonomy of the Cognitive Domain, the instrument contains twenty items to be evaluated. For validation, the psychometric properties of validity and reliability related to Pasquali’s psychometry were used. Verified through the Content Validity Index (CVI), it measures the proportion of evaluators who are in agreement with the instrument’s items, using an agreement of at least 80% among the evaluators as a decision criterion on the pertinence and acceptance of the item. The instrument was evaluated by 8 participants considered experienced in the area, using a 4-point Likert scale. The reliability criterion, analyzed using the IBM SPSS® software, presented a Cronbach’s alpha value of 0.94 and the validity criterion reached 70% agreement between the evaluators. It is concluded that the instrument is reliable, however, regarding the validity criterion, it needs adjustments to represent what it intends. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919 10.1590/S1678-4634202349248000por |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1678-4634202349248000por |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192452 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192451 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192450 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000 Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000 Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1800237485428572160 |