Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guarda, Dionara Guarda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gehlen, Graciela Cabreira, Braga, Gimene Cardozo, Hey, Albimara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919
Resumo: Active methodologies are understood as ways to develop the learning process and construct critical training with future professionals in the most diverse areas, favoring the autonomy of the student in their learning, ecouraging individual and collective decision-making. The objective of this study, as well as its methodological path, seeks to validate the evaluation instrument used in the Flipped Classroom Active Methodology. Developed by teachers of the nursing course and based on bloom taxonomy of the Cognitive Domain, the instrument contains twenty items to be evaluated. For validation, the psychometric properties of validity and reliability related to Pasquali’s psychometry were used. Verified through the Content Validity Index (CVI), it measures the proportion of evaluators who are in agreement with the instrument’s items, using an agreement of at least 80% among the evaluators as a decision criterion on the pertinence and acceptance of the item. The instrument was evaluated by 8 participants considered experienced in the area, using a 4-point Likert scale. The reliability criterion, analyzed using the IBM SPSS® software, presented a Cronbach’s alpha value of 0.94 and the validity criterion reached 70% agreement between the evaluators. It is concluded that the instrument is reliable, however, regarding the validity criterion, it needs adjustments to represent what it intends.
id USP-11_0f7ae3875f443cb7df5b69be451e8b4d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/209919
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertidaValidation of an evaluation instrument for the flipped classroom active methodologyActive MethodologiesFlipped ClassroomStudy of validationEducation in nursingMetodologias ativasSala de aula invertidaEstudo de validaçãoEducação em enfermagemActive methodologies are understood as ways to develop the learning process and construct critical training with future professionals in the most diverse areas, favoring the autonomy of the student in their learning, ecouraging individual and collective decision-making. The objective of this study, as well as its methodological path, seeks to validate the evaluation instrument used in the Flipped Classroom Active Methodology. Developed by teachers of the nursing course and based on bloom taxonomy of the Cognitive Domain, the instrument contains twenty items to be evaluated. For validation, the psychometric properties of validity and reliability related to Pasquali’s psychometry were used. Verified through the Content Validity Index (CVI), it measures the proportion of evaluators who are in agreement with the instrument’s items, using an agreement of at least 80% among the evaluators as a decision criterion on the pertinence and acceptance of the item. The instrument was evaluated by 8 participants considered experienced in the area, using a 4-point Likert scale. The reliability criterion, analyzed using the IBM SPSS® software, presented a Cronbach’s alpha value of 0.94 and the validity criterion reached 70% agreement between the evaluators. It is concluded that the instrument is reliable, however, regarding the validity criterion, it needs adjustments to represent what it intends.Entende-se metodologias ativas como formas de desenvolver o processo de aprender e construir uma formação crítica junto aos futuros profissionais nas mais diversas áreas, favorecendo a autonomia do educando no seu aprendizado, estimulando tomadas de decisões individuais e coletivas. O objetivo desse estudo, bem como seu percurso metodológico, procuram validar o instrumento de avaliação utilizado na Metodologia Ativa de Sala de Aula Invertida. Desenvolvido por professores do curso de enfermagem e baseado na taxonomia de Bloom do Domínio Cognitivo, o instrumento contém vinte itens a serem avaliados. Para a validação utilizou-se as propriedades psicométricas validade e confiabilidade referentes à psicometria de Pasquali. Verificada através do Índice de Validade de Conteúdo (IVC), mensura a proporção de avaliadores que estão em concordância com os itens do instrumento, utilizando como critério de decisão sobre a pertinência e aceitação do item uma concordância de pelo menos 80% entre os avaliadores. O instrumento foi avaliado por 8 participantes considerados experientes na área, através da escala Likert de 4 pontos. O critério confiabilidade, analisado através do software IBM SPSS®, apresentou valor para alfa de Cronbach de 0,94 e o critério validade alcançou concordância de 70% entre os avaliadores. Conclui-se que o instrumento é confiável, porém, quanto ao critério validade, o mesmo necessita ajustes para representar o que pretende.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/20991910.1590/S1678-4634202349248000porEducação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e2480001678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192452https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192451https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192450Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuarda, Dionara GuardaGehlen, Graciela Cabreira Braga, Gimene Cardozo Hey, Albimara 2023-12-22T13:32:28Zoai:revistas.usp.br:article/209919Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2023-12-22T13:32:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
Validation of an evaluation instrument for the flipped classroom active methodology
title Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
spellingShingle Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
Guarda, Dionara Guarda
Active Methodologies
Flipped Classroom
Study of validation
Education in nursing
Metodologias ativas
Sala de aula invertida
Estudo de validação
Educação em enfermagem
title_short Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
title_full Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
title_fullStr Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
title_full_unstemmed Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
title_sort Validação de instrumento de avaliação da metodologia ativa de sala de aula invertida
author Guarda, Dionara Guarda
author_facet Guarda, Dionara Guarda
Gehlen, Graciela Cabreira
Braga, Gimene Cardozo
Hey, Albimara
author_role author
author2 Gehlen, Graciela Cabreira
Braga, Gimene Cardozo
Hey, Albimara
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guarda, Dionara Guarda
Gehlen, Graciela Cabreira
Braga, Gimene Cardozo
Hey, Albimara
dc.subject.por.fl_str_mv Active Methodologies
Flipped Classroom
Study of validation
Education in nursing
Metodologias ativas
Sala de aula invertida
Estudo de validação
Educação em enfermagem
topic Active Methodologies
Flipped Classroom
Study of validation
Education in nursing
Metodologias ativas
Sala de aula invertida
Estudo de validação
Educação em enfermagem
description Active methodologies are understood as ways to develop the learning process and construct critical training with future professionals in the most diverse areas, favoring the autonomy of the student in their learning, ecouraging individual and collective decision-making. The objective of this study, as well as its methodological path, seeks to validate the evaluation instrument used in the Flipped Classroom Active Methodology. Developed by teachers of the nursing course and based on bloom taxonomy of the Cognitive Domain, the instrument contains twenty items to be evaluated. For validation, the psychometric properties of validity and reliability related to Pasquali’s psychometry were used. Verified through the Content Validity Index (CVI), it measures the proportion of evaluators who are in agreement with the instrument’s items, using an agreement of at least 80% among the evaluators as a decision criterion on the pertinence and acceptance of the item. The instrument was evaluated by 8 participants considered experienced in the area, using a 4-point Likert scale. The reliability criterion, analyzed using the IBM SPSS® software, presented a Cronbach’s alpha value of 0.94 and the validity criterion reached 70% agreement between the evaluators. It is concluded that the instrument is reliable, however, regarding the validity criterion, it needs adjustments to represent what it intends.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919
10.1590/S1678-4634202349248000por
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919
identifier_str_mv 10.1590/S1678-4634202349248000por
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192452
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192451
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/209919/192450
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000
Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000
Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e248000
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1800237485428572160