Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/211977 |
Resumo: | This study presents a contribution on the theme between higher education and scientific research in Angola, collaborating, in general, to map an area little explored in studies of higher education in that country. Reference is made to the challenges and strategies facing the scientific policies that Angola has implemented in recent years, with results that are still very tenuous. Therefore, through a qualitative research of documentary analysis, the cosmovision of the problematic of doing science in this African country, whose independence, conquered less than fifty years ago, can partly justify the still incipient character of its academic structure. It can be seen, however, that the Angolan State has sought to remedy some of its main obstacles through measures such as the expansion of educational institutions in the interior of the country and the creation of international exchange programs. Despite, however, recent measures to encourage scientific production in Angola, it is concluded that this process is still in an embryonic state, not only due to the inadequacy of the measures established so far, but also due to the colonial legacy and the civil war, still very present in the angolan reality. |
id |
USP-11_1c63fe3db22105f3d243eab756044ddb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/211977 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacionalScientific research in Angola: challenges and strategies for national autonomyEnsino superiorInvestigação científicaAngolaHigher educationScientific researchAngolaThis study presents a contribution on the theme between higher education and scientific research in Angola, collaborating, in general, to map an area little explored in studies of higher education in that country. Reference is made to the challenges and strategies facing the scientific policies that Angola has implemented in recent years, with results that are still very tenuous. Therefore, through a qualitative research of documentary analysis, the cosmovision of the problematic of doing science in this African country, whose independence, conquered less than fifty years ago, can partly justify the still incipient character of its academic structure. It can be seen, however, that the Angolan State has sought to remedy some of its main obstacles through measures such as the expansion of educational institutions in the interior of the country and the creation of international exchange programs. Despite, however, recent measures to encourage scientific production in Angola, it is concluded that this process is still in an embryonic state, not only due to the inadequacy of the measures established so far, but also due to the colonial legacy and the civil war, still very present in the angolan reality.Esse estudo apresenta uma contribuição sobre a temática entre o ensino superior e a investigação científica em Angola, colaborando, de modo geral, para o mapeamento de uma zona pouco explorada nos estudos do ensino superior desse país. Referenciam-se os desafios e estratégias ante as políticas científicas que Angola, nos últimos anos, tem implementado, com resultados ainda muito tênues. Situa-se, então, por meio de uma pesquisa qualitativa de análise documental, a cosmovisão da problemática do fazer ciência nesse país africano, cuja independência, conquistada há menos de cinquenta anos, em parte pode justificar o caráter ainda incipiente de sua estrutura acadêmica. Vê-se, todavia, que o Estado angolano tem buscado sanar alguns dos seus principais entraves por meio de medidas como a expansão de instituições de ensino no interior do país e a criação de programas de intercâmbio internacional. Apesar, porém, das medidas recentes de fomento à produção científica em Angola, conclui-se que tal processo encontra-se ainda em estado embrionário, não apenas pela insuficiência das medidas até aqui estabelecidas, mas também pelo legado colonial e a guerra civil, ainda muito presentes na realidade angolana.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/21197710.1590/S1678-4634202349252847Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e258607Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e258607Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e2586071678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/211977/194706https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/211977/194138Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCurimenha, Marcelino Mendes 2023-12-22T13:32:28Zoai:revistas.usp.br:article/211977Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2023-12-22T13:32:28Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional Scientific research in Angola: challenges and strategies for national autonomy |
title |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional |
spellingShingle |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional Curimenha, Marcelino Mendes Ensino superior Investigação científica Angola Higher education Scientific research Angola |
title_short |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional |
title_full |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional |
title_fullStr |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional |
title_full_unstemmed |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional |
title_sort |
Investigação científica em Angola: desafios e estratégias para a autonomia nacional |
author |
Curimenha, Marcelino Mendes |
author_facet |
Curimenha, Marcelino Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Curimenha, Marcelino Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino superior Investigação científica Angola Higher education Scientific research Angola |
topic |
Ensino superior Investigação científica Angola Higher education Scientific research Angola |
description |
This study presents a contribution on the theme between higher education and scientific research in Angola, collaborating, in general, to map an area little explored in studies of higher education in that country. Reference is made to the challenges and strategies facing the scientific policies that Angola has implemented in recent years, with results that are still very tenuous. Therefore, through a qualitative research of documentary analysis, the cosmovision of the problematic of doing science in this African country, whose independence, conquered less than fifty years ago, can partly justify the still incipient character of its academic structure. It can be seen, however, that the Angolan State has sought to remedy some of its main obstacles through measures such as the expansion of educational institutions in the interior of the country and the creation of international exchange programs. Despite, however, recent measures to encourage scientific production in Angola, it is concluded that this process is still in an embryonic state, not only due to the inadequacy of the measures established so far, but also due to the colonial legacy and the civil war, still very present in the angolan reality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/211977 10.1590/S1678-4634202349252847 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/211977 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1678-4634202349252847 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/211977/194706 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/211977/194138 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 49 n. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e258607 Educação e Pesquisa; Vol. 49 No. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e258607 Educação e Pesquisa; Vol. 49 Núm. contínuo (2023): Educação e pesquisa volume 49 único contínuo ; e258607 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1800237485497778176 |