Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gualhano, Mariana Abreu
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Vasconcelos, Aline Pires Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183
Resumo: Knowledge extraction, also known as the KDD (Knowledge Discovery in Databases) process, is a set of techniques (Selection, Pre-processing, Treatment, Data Mining and Data Interpretation) that aims to analyze and extract potentially useful patterns and information from large databases. The evaluation of the quality of undergraduate courses in Brazil is done through the Preliminary Concept of Courses (PCC), which is a quality index that evaluates these courses. Therefore, this research is part of the context presented here, seeking to use data mining techniques to extract knowledge from the PCC evaluations of the years 2014 and 2017 and to identify the main criteria and results of the evaluation of Teaching Certification programs, making an analysis of data from Federal Schools all over Brazil. In order to do that, the database available on the website of INEP (National Institute for Educational Studies and Research) and the KDD process steps were used, focusing on Data Mining to extract knowledge from the database. The results enabled the identification of the evaluation criteria with the greatest impact on the evaluation of the PCC of Teaching Certification programs, in addition to a comparison between the evaluation of 2014 and 2017. The information extracted from the present work will hopefully be useful and may subsidize educational management, in addition to being used to improve undergraduate courses.
id USP-11_23b0efd1280feb9c562647bb07282ecf
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/187183
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dadosAnalysis of teaching certification programs in federal schools using data miningEducational evaluationFederal SchoolsPCCData miningTeaching Certification programsAvaliaçãoRede FederalCPCMineração de dadosLicenciaturaKnowledge extraction, also known as the KDD (Knowledge Discovery in Databases) process, is a set of techniques (Selection, Pre-processing, Treatment, Data Mining and Data Interpretation) that aims to analyze and extract potentially useful patterns and information from large databases. The evaluation of the quality of undergraduate courses in Brazil is done through the Preliminary Concept of Courses (PCC), which is a quality index that evaluates these courses. Therefore, this research is part of the context presented here, seeking to use data mining techniques to extract knowledge from the PCC evaluations of the years 2014 and 2017 and to identify the main criteria and results of the evaluation of Teaching Certification programs, making an analysis of data from Federal Schools all over Brazil. In order to do that, the database available on the website of INEP (National Institute for Educational Studies and Research) and the KDD process steps were used, focusing on Data Mining to extract knowledge from the database. The results enabled the identification of the evaluation criteria with the greatest impact on the evaluation of the PCC of Teaching Certification programs, in addition to a comparison between the evaluation of 2014 and 2017. The information extracted from the present work will hopefully be useful and may subsidize educational management, in addition to being used to improve undergraduate courses.A extração do conhecimento, também conhecida como processo KDD (Knowledge Discovery in Databases), é um conjunto de técnicas (Seleção, Pré-processamento, Tratamento, Mineração e Interpretação de Dados) que tem como objetivo analisar e extrair padrões e informações potencialmente úteis de grandes bases de dados. A avaliação da qualidade dos cursos de graduação no Brasil é feita por meio do Conceito Preliminar de Cursos (CPC), que é um indicador de qualidade que avalia esses cursos. Portanto, a presente pesquisa insere-se no discutido contexto, buscando utilizar técnicas de mineração de dados para extrair conhecimento das avaliações do CPC dos anos de 2014 e 2017 e identificar os principais critérios e resultados da avaliação dos cursos de graduação em Licenciatura, fazendo uma análise dos dados da Rede Federal de todo o Brasil. Para isso, utilizou-se a base de dados disponibilizada no portal do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) e foram utilizadas as etapas do processo KDD, com foco na mineração de dados para extração de conhecimento da base. Os resultados permitiram realizar a identificação dos critérios de avaliação com maior impacto para a avaliação do CPC dos cursos de Licenciatura, além de uma comparação entre a avaliação de 2014 e 2017. Espera-se que as informações extraídas a partir do presente trabalho possam ser úteis e subsidiar a gestão educacional, além de serem utilizadas para o aprimoramento dos cursos de graduação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2020-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/18718310.1590/S1678-4634202046219576Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); 1-19Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-19Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-191678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172976https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172975Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGualhano, Mariana Abreu de Vasconcelos, Aline Pires Vieira 2021-06-14T21:56:24Zoai:revistas.usp.br:article/187183Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-14T21:56:24Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
Analysis of teaching certification programs in federal schools using data mining
title Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
spellingShingle Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
Gualhano, Mariana Abreu
Educational evaluation
Federal Schools
PCC
Data mining
Teaching Certification programs
Avaliação
Rede Federal
CPC
Mineração de dados
Licenciatura
title_short Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
title_full Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
title_fullStr Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
title_full_unstemmed Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
title_sort Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
author Gualhano, Mariana Abreu
author_facet Gualhano, Mariana Abreu
de Vasconcelos, Aline Pires Vieira
author_role author
author2 de Vasconcelos, Aline Pires Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gualhano, Mariana Abreu
de Vasconcelos, Aline Pires Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Educational evaluation
Federal Schools
PCC
Data mining
Teaching Certification programs
Avaliação
Rede Federal
CPC
Mineração de dados
Licenciatura
topic Educational evaluation
Federal Schools
PCC
Data mining
Teaching Certification programs
Avaliação
Rede Federal
CPC
Mineração de dados
Licenciatura
description Knowledge extraction, also known as the KDD (Knowledge Discovery in Databases) process, is a set of techniques (Selection, Pre-processing, Treatment, Data Mining and Data Interpretation) that aims to analyze and extract potentially useful patterns and information from large databases. The evaluation of the quality of undergraduate courses in Brazil is done through the Preliminary Concept of Courses (PCC), which is a quality index that evaluates these courses. Therefore, this research is part of the context presented here, seeking to use data mining techniques to extract knowledge from the PCC evaluations of the years 2014 and 2017 and to identify the main criteria and results of the evaluation of Teaching Certification programs, making an analysis of data from Federal Schools all over Brazil. In order to do that, the database available on the website of INEP (National Institute for Educational Studies and Research) and the KDD process steps were used, focusing on Data Mining to extract knowledge from the database. The results enabled the identification of the evaluation criteria with the greatest impact on the evaluation of the PCC of Teaching Certification programs, in addition to a comparison between the evaluation of 2014 and 2017. The information extracted from the present work will hopefully be useful and may subsidize educational management, in addition to being used to improve undergraduate courses.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183
10.1590/S1678-4634202046219576
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183
identifier_str_mv 10.1590/S1678-4634202046219576
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172976
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172975
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); 1-19
Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-19
Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-19
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713814313041920