Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183 |
Resumo: | Knowledge extraction, also known as the KDD (Knowledge Discovery in Databases) process, is a set of techniques (Selection, Pre-processing, Treatment, Data Mining and Data Interpretation) that aims to analyze and extract potentially useful patterns and information from large databases. The evaluation of the quality of undergraduate courses in Brazil is done through the Preliminary Concept of Courses (PCC), which is a quality index that evaluates these courses. Therefore, this research is part of the context presented here, seeking to use data mining techniques to extract knowledge from the PCC evaluations of the years 2014 and 2017 and to identify the main criteria and results of the evaluation of Teaching Certification programs, making an analysis of data from Federal Schools all over Brazil. In order to do that, the database available on the website of INEP (National Institute for Educational Studies and Research) and the KDD process steps were used, focusing on Data Mining to extract knowledge from the database. The results enabled the identification of the evaluation criteria with the greatest impact on the evaluation of the PCC of Teaching Certification programs, in addition to a comparison between the evaluation of 2014 and 2017. The information extracted from the present work will hopefully be useful and may subsidize educational management, in addition to being used to improve undergraduate courses. |
id |
USP-11_23b0efd1280feb9c562647bb07282ecf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/187183 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dadosAnalysis of teaching certification programs in federal schools using data miningEducational evaluationFederal SchoolsPCCData miningTeaching Certification programsAvaliaçãoRede FederalCPCMineração de dadosLicenciaturaKnowledge extraction, also known as the KDD (Knowledge Discovery in Databases) process, is a set of techniques (Selection, Pre-processing, Treatment, Data Mining and Data Interpretation) that aims to analyze and extract potentially useful patterns and information from large databases. The evaluation of the quality of undergraduate courses in Brazil is done through the Preliminary Concept of Courses (PCC), which is a quality index that evaluates these courses. Therefore, this research is part of the context presented here, seeking to use data mining techniques to extract knowledge from the PCC evaluations of the years 2014 and 2017 and to identify the main criteria and results of the evaluation of Teaching Certification programs, making an analysis of data from Federal Schools all over Brazil. In order to do that, the database available on the website of INEP (National Institute for Educational Studies and Research) and the KDD process steps were used, focusing on Data Mining to extract knowledge from the database. The results enabled the identification of the evaluation criteria with the greatest impact on the evaluation of the PCC of Teaching Certification programs, in addition to a comparison between the evaluation of 2014 and 2017. The information extracted from the present work will hopefully be useful and may subsidize educational management, in addition to being used to improve undergraduate courses.A extração do conhecimento, também conhecida como processo KDD (Knowledge Discovery in Databases), é um conjunto de técnicas (Seleção, Pré-processamento, Tratamento, Mineração e Interpretação de Dados) que tem como objetivo analisar e extrair padrões e informações potencialmente úteis de grandes bases de dados. A avaliação da qualidade dos cursos de graduação no Brasil é feita por meio do Conceito Preliminar de Cursos (CPC), que é um indicador de qualidade que avalia esses cursos. Portanto, a presente pesquisa insere-se no discutido contexto, buscando utilizar técnicas de mineração de dados para extrair conhecimento das avaliações do CPC dos anos de 2014 e 2017 e identificar os principais critérios e resultados da avaliação dos cursos de graduação em Licenciatura, fazendo uma análise dos dados da Rede Federal de todo o Brasil. Para isso, utilizou-se a base de dados disponibilizada no portal do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) e foram utilizadas as etapas do processo KDD, com foco na mineração de dados para extração de conhecimento da base. Os resultados permitiram realizar a identificação dos critérios de avaliação com maior impacto para a avaliação do CPC dos cursos de Licenciatura, além de uma comparação entre a avaliação de 2014 e 2017. Espera-se que as informações extraídas a partir do presente trabalho possam ser úteis e subsidiar a gestão educacional, além de serem utilizadas para o aprimoramento dos cursos de graduação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2020-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/18718310.1590/S1678-4634202046219576Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); 1-19Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-19Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-191678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172976https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172975Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGualhano, Mariana Abreu de Vasconcelos, Aline Pires Vieira 2021-06-14T21:56:24Zoai:revistas.usp.br:article/187183Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-14T21:56:24Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados Analysis of teaching certification programs in federal schools using data mining |
title |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados |
spellingShingle |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados Gualhano, Mariana Abreu Educational evaluation Federal Schools PCC Data mining Teaching Certification programs Avaliação Rede Federal CPC Mineração de dados Licenciatura |
title_short |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados |
title_full |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados |
title_fullStr |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados |
title_full_unstemmed |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados |
title_sort |
Análise dos cursos de licenciatura da Rede Federal utilizando mineração de dados |
author |
Gualhano, Mariana Abreu |
author_facet |
Gualhano, Mariana Abreu de Vasconcelos, Aline Pires Vieira |
author_role |
author |
author2 |
de Vasconcelos, Aline Pires Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gualhano, Mariana Abreu de Vasconcelos, Aline Pires Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational evaluation Federal Schools PCC Data mining Teaching Certification programs Avaliação Rede Federal CPC Mineração de dados Licenciatura |
topic |
Educational evaluation Federal Schools PCC Data mining Teaching Certification programs Avaliação Rede Federal CPC Mineração de dados Licenciatura |
description |
Knowledge extraction, also known as the KDD (Knowledge Discovery in Databases) process, is a set of techniques (Selection, Pre-processing, Treatment, Data Mining and Data Interpretation) that aims to analyze and extract potentially useful patterns and information from large databases. The evaluation of the quality of undergraduate courses in Brazil is done through the Preliminary Concept of Courses (PCC), which is a quality index that evaluates these courses. Therefore, this research is part of the context presented here, seeking to use data mining techniques to extract knowledge from the PCC evaluations of the years 2014 and 2017 and to identify the main criteria and results of the evaluation of Teaching Certification programs, making an analysis of data from Federal Schools all over Brazil. In order to do that, the database available on the website of INEP (National Institute for Educational Studies and Research) and the KDD process steps were used, focusing on Data Mining to extract knowledge from the database. The results enabled the identification of the evaluation criteria with the greatest impact on the evaluation of the PCC of Teaching Certification programs, in addition to a comparison between the evaluation of 2014 and 2017. The information extracted from the present work will hopefully be useful and may subsidize educational management, in addition to being used to improve undergraduate courses. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183 10.1590/S1678-4634202046219576 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1678-4634202046219576 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172976 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/187183/172975 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); 1-19 Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-19 Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); 1-19 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713814313041920 |