Learning to be a Reinadeiro in the daily life of the Quilombo da Irmandade do Rosário of Justinópolis
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204584 |
Resumo: | The proposal of showcasing the learning processes through the daily practices of Reinado Mineiro is to expand an understanding of the numerous ways of learning. From this perspective, being involved in the daily practices leads us to describe and seek to understand how to become a Reinadeiro, especially through the musicality of Reinado’s children and youth. In the Quilombo da Irmandade do Rosário of Justinópolis/MG we find aesthetics designed in the dances, songs, and costumes that diversify in the various existing practices, such as the sacred drums of Candombe, the Irmandade do Rosário, the Caravana de Santos Reis, the Pastorinhas, the Capoeira Angola, the Arraial Pé de Cana, and the most recent Coral Vozes de Campanhã. In this territory, learning is present in the social life activities that are directly related to the acquisition of skills, to its relationships, contexts, and daily life which are shown in/with the day-to-day world, the territory where knowledge is built, felt and perceived. For these reflections we dialogue with Jean Lave’s “Social Theory of Practice” (1996), which claims a relational approach and whose fundamental principle is not to separate people from their daily lives, reaffirming that learning is inseparable from daily life and people’s lives. |
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Learning to be a Reinadeiro in the daily life of the Quilombo da Irmandade do Rosário of JustinópolisAprender a ser reinadeiro no cotidiano do Quilombo da Irmandade do Rosário de JustinópolisLearningJustinópolis QuilomboSkillsDaily lifeAprendizagemQuilombo de JustinópolisHabilidadesCotidianoThe proposal of showcasing the learning processes through the daily practices of Reinado Mineiro is to expand an understanding of the numerous ways of learning. From this perspective, being involved in the daily practices leads us to describe and seek to understand how to become a Reinadeiro, especially through the musicality of Reinado’s children and youth. In the Quilombo da Irmandade do Rosário of Justinópolis/MG we find aesthetics designed in the dances, songs, and costumes that diversify in the various existing practices, such as the sacred drums of Candombe, the Irmandade do Rosário, the Caravana de Santos Reis, the Pastorinhas, the Capoeira Angola, the Arraial Pé de Cana, and the most recent Coral Vozes de Campanhã. In this territory, learning is present in the social life activities that are directly related to the acquisition of skills, to its relationships, contexts, and daily life which are shown in/with the day-to-day world, the territory where knowledge is built, felt and perceived. For these reflections we dialogue with Jean Lave’s “Social Theory of Practice” (1996), which claims a relational approach and whose fundamental principle is not to separate people from their daily lives, reaffirming that learning is inseparable from daily life and people’s lives.A proposta de apresentar os processos de aprendizagem por meio das práticas cotidianas do Reinado Mineiro perpassa por ampliar uma compreensão sobre as inúmeras maneiras de aprendizagem. Partindo dessa perspectiva, o envolvimento na prática nos remete a descrever e buscar compreender como se constitui o tornar-se reinadeiro, sobretudo pela musicalidade das crianças e dos jovens do Reinado. No Quilombo da Irmandade do Rosário de Justinópolis/MG encontramos uma estética desenhada nas danças, nos cantos e nas indumentárias que se diversificam nas diversas práticas existentes, como os tambores sagrados do Candombe, a Irmandade do Rosário, a Caravana de Santos Reis, as Pastorinhas, a Capoeira Angola, o Arraial Pé de Cana e o mais recente Coral Vozes de Campanhã. Neste território a aprendizagem está presente na atividade da vida social, um aprender diretamente relacionado à aquisição de habilidades, nas relações situadas, em contextos e cotidianos, sendo apresentadas no/com mundo vivido, território onde o conhecimento é construído, sentido e percebido. Para essas reflexões dialogamos com a “Teoria Social da Prática” de Jean Lave (1996), que reivindica uma abordagem relacional e cujo princípio fundamental é não separar as pessoas de suas vidas cotidianas, reafirmando que aprender é indissociável do cotidiano e da vida das pessoas.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2022-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/20458410.1590/S1678-4634202248245486Educação e Pesquisa; v. 48 n. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e245243Educação e Pesquisa; Vol. 48 No. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e245243Educação e Pesquisa; Vol. 48 Núm. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e2452431678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204584/188186https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204584/188185Copyright (c) 2022 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAssis, Sônia Cristina de Sousa, Genesco Alves De Debortoli, José Alfredo Oliveira 2022-11-17T23:47:17Zoai:revistas.usp.br:article/204584Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2022-11-17T23:47:17Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
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