Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por fra |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016 |
Resumo: | Connecting figures are represented in this text by the metaphor of sailor knots. This metaphor tries to impart the feeling that the connection is, simultaneously, that which gives support, and that which binds and maintains a certain stability; that which allows the movement within a given perimeter, but also that which precludes leaving this perimeter; that which obstructs, which can make hurt when we go for freedom and fail, that which dissolves more or less easily when we find the freedom to move. The knots are also a reference to the complexity of the connection; they tie two threads or ropes to many threads, or to even more. There is also this metaphor of the two and of the larger number. There is not a human being who is not reconnected, connected, or who is someone like Robinson Crusoe; hence the importance of the theme of the connection in understanding the process of our formation and of our knowledge. |
id |
USP-11_4f12574c1794d0dd893e4c296729deb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/28016 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs The connecting figures in the narratives of formation: formative, deformative and transformative connections As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras Dialética das relaçõesProcesso de formaçãoConhecimento de siMemóriaDialectics of relationsProcesses of formationKnowledge of selfMemory Connecting figures are represented in this text by the metaphor of sailor knots. This metaphor tries to impart the feeling that the connection is, simultaneously, that which gives support, and that which binds and maintains a certain stability; that which allows the movement within a given perimeter, but also that which precludes leaving this perimeter; that which obstructs, which can make hurt when we go for freedom and fail, that which dissolves more or less easily when we find the freedom to move. The knots are also a reference to the complexity of the connection; they tie two threads or ropes to many threads, or to even more. There is also this metaphor of the two and of the larger number. There is not a human being who is not reconnected, connected, or who is someone like Robinson Crusoe; hence the importance of the theme of the connection in understanding the process of our formation and of our knowledge. O procedimento de histórias de vida, centrado na reconstrução das histórias de formação que praticamos há mais de vinte anos, alterna tempos de trabalho individual e tempos de trabalho em grupo articulados a uma leitura dos relatos com olhares cruzados. Nesse sentido, integra a criação de ligações consigo mesmo e com outros participantes. As figuras de ligação discutidas neste texto são apresentadas a partir da metáfora dos nós de marinheiro. A tentativa do uso dessa metáfora é dar a perceber que a ligação é, ao mesmo tempo, o que dá uma sustentação, que prende e que mantém uma relativa estabilidade, que permite o movimento em um perímetro definido, mas também o que impede sair desse perímetro, o que entrava, o que pode ficar machucando quando se tenta a liberdade sem consegui-la, o que se desfaz mais ou menos facilmente para encontrarmos a liberdade de movimento. O nó faz referência, ainda, à complexidade da ligação, reúne dois fios ou cordas a muitos outros fios. Há, portanto, nessa metáfora, também, o dois e o maior número. Não há ser humano que não esteja, religado, ligado, nem que seja simbolicamente como Robinson Crusoé. Daí a importância da temática da ligação na compreensão de nosso processo de formação e de conhecimento. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2006-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2801610.1590/S1517-97022006000200012Educação e Pesquisa; v. 32 n. 2 (2006); 373-383Educação e Pesquisa; Vol. 32 No. 2 (2006); 373-383Educação e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 2 (2006); 373-3831678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporfrahttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29809https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29810Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessJosso, Marie Christine2014-10-24T15:43:49Zoai:revistas.usp.br:article/28016Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:43:49Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs The connecting figures in the narratives of formation: formative, deformative and transformative connections As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras |
title |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs |
spellingShingle |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs Josso, Marie Christine Dialética das relações Processo de formação Conhecimento de si Memória Dialectics of relations Processes of formation Knowledge of self Memory |
title_short |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs |
title_full |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs |
title_fullStr |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs |
title_full_unstemmed |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs |
title_sort |
Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs |
author |
Josso, Marie Christine |
author_facet |
Josso, Marie Christine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Josso, Marie Christine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dialética das relações Processo de formação Conhecimento de si Memória Dialectics of relations Processes of formation Knowledge of self Memory |
topic |
Dialética das relações Processo de formação Conhecimento de si Memória Dialectics of relations Processes of formation Knowledge of self Memory |
description |
Connecting figures are represented in this text by the metaphor of sailor knots. This metaphor tries to impart the feeling that the connection is, simultaneously, that which gives support, and that which binds and maintains a certain stability; that which allows the movement within a given perimeter, but also that which precludes leaving this perimeter; that which obstructs, which can make hurt when we go for freedom and fail, that which dissolves more or less easily when we find the freedom to move. The knots are also a reference to the complexity of the connection; they tie two threads or ropes to many threads, or to even more. There is also this metaphor of the two and of the larger number. There is not a human being who is not reconnected, connected, or who is someone like Robinson Crusoe; hence the importance of the theme of the connection in understanding the process of our formation and of our knowledge. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016 10.1590/S1517-97022006000200012 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1517-97022006000200012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por fra |
language |
por fra |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29809 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29810 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 32 n. 2 (2006); 373-383 Educação e Pesquisa; Vol. 32 No. 2 (2006); 373-383 Educação e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 2 (2006); 373-383 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713811106496512 |