Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Josso, Marie Christine
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
fra
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016
Resumo: Connecting figures are represented in this text by the metaphor of sailor knots. This metaphor tries to impart the feeling that the connection is, simultaneously, that which gives support, and that which binds and maintains a certain stability; that which allows the movement within a given perimeter, but also that which precludes leaving this perimeter; that which obstructs, which can make hurt when we go for freedom and fail, that which dissolves more or less easily when we find the freedom to move. The knots are also a reference to the complexity of the connection; they tie two threads or ropes to many threads, or to even more. There is also this metaphor of the two and of the larger number. There is not a human being who is not reconnected, connected, or who is someone like Robinson Crusoe; hence the importance of the theme of the connection in understanding the process of our formation and of our knowledge.
id USP-11_4f12574c1794d0dd893e4c296729deb2
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/28016
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs The connecting figures in the narratives of formation: formative, deformative and transformative connections As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras Dialética das relaçõesProcesso de formaçãoConhecimento de siMemóriaDialectics of relationsProcesses of formationKnowledge of selfMemory Connecting figures are represented in this text by the metaphor of sailor knots. This metaphor tries to impart the feeling that the connection is, simultaneously, that which gives support, and that which binds and maintains a certain stability; that which allows the movement within a given perimeter, but also that which precludes leaving this perimeter; that which obstructs, which can make hurt when we go for freedom and fail, that which dissolves more or less easily when we find the freedom to move. The knots are also a reference to the complexity of the connection; they tie two threads or ropes to many threads, or to even more. There is also this metaphor of the two and of the larger number. There is not a human being who is not reconnected, connected, or who is someone like Robinson Crusoe; hence the importance of the theme of the connection in understanding the process of our formation and of our knowledge. O procedimento de histórias de vida, centrado na reconstrução das histórias de formação que praticamos há mais de vinte anos, alterna tempos de trabalho individual e tempos de trabalho em grupo articulados a uma leitura dos relatos com olhares cruzados. Nesse sentido, integra a criação de ligações consigo mesmo e com outros participantes. As figuras de ligação discutidas neste texto são apresentadas a partir da metáfora dos nós de marinheiro. A tentativa do uso dessa metáfora é dar a perceber que a ligação é, ao mesmo tempo, o que dá uma sustentação, que prende e que mantém uma relativa estabilidade, que permite o movimento em um perímetro definido, mas também o que impede sair desse perímetro, o que entrava, o que pode ficar machucando quando se tenta a liberdade sem consegui-la, o que se desfaz mais ou menos facilmente para encontrarmos a liberdade de movimento. O nó faz referência, ainda, à complexidade da ligação, reúne dois fios ou cordas a muitos outros fios. Há, portanto, nessa metáfora, também, o dois e o maior número. Não há ser humano que não esteja, religado, ligado, nem que seja simbolicamente como Robinson Crusoé. Daí a importância da temática da ligação na compreensão de nosso processo de formação e de conhecimento. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2006-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2801610.1590/S1517-97022006000200012Educação e Pesquisa; v. 32 n. 2 (2006); 373-383Educação e Pesquisa; Vol. 32 No. 2 (2006); 373-383Educação e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 2 (2006); 373-3831678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporfrahttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29809https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29810Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessJosso, Marie Christine2014-10-24T15:43:49Zoai:revistas.usp.br:article/28016Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:43:49Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
The connecting figures in the narratives of formation: formative, deformative and transformative connections
As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras
title Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
spellingShingle Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
Josso, Marie Christine
Dialética das relações
Processo de formação
Conhecimento de si
Memória
Dialectics of relations
Processes of formation
Knowledge of self
Memory
title_short Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
title_full Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
title_fullStr Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
title_full_unstemmed Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
title_sort Les figures du lien dans les recits de formation: liens formateurs, déformateurs et transformateurs
author Josso, Marie Christine
author_facet Josso, Marie Christine
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Josso, Marie Christine
dc.subject.por.fl_str_mv Dialética das relações
Processo de formação
Conhecimento de si
Memória
Dialectics of relations
Processes of formation
Knowledge of self
Memory
topic Dialética das relações
Processo de formação
Conhecimento de si
Memória
Dialectics of relations
Processes of formation
Knowledge of self
Memory
description Connecting figures are represented in this text by the metaphor of sailor knots. This metaphor tries to impart the feeling that the connection is, simultaneously, that which gives support, and that which binds and maintains a certain stability; that which allows the movement within a given perimeter, but also that which precludes leaving this perimeter; that which obstructs, which can make hurt when we go for freedom and fail, that which dissolves more or less easily when we find the freedom to move. The knots are also a reference to the complexity of the connection; they tie two threads or ropes to many threads, or to even more. There is also this metaphor of the two and of the larger number. There is not a human being who is not reconnected, connected, or who is someone like Robinson Crusoe; hence the importance of the theme of the connection in understanding the process of our formation and of our knowledge.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016
10.1590/S1517-97022006000200012
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022006000200012
dc.language.iso.fl_str_mv por
fra
language por
fra
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29809
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28016/29810
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 32 n. 2 (2006); 373-383
Educação e Pesquisa; Vol. 32 No. 2 (2006); 373-383
Educação e Pesquisa; Vol. 32 Núm. 2 (2006); 373-383
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713811106496512