O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Noda, Marisa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Solé, Maria Glória Parra Santos, Cainelli, Marlene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533
Resumo: The study presented in this article was carried out in 2019 with students from the third year of the History course at the State University of Londrina/Paraná/Brazil, and the students from the Master’s Degree in History Teaching at the University of Minho, in the city of Braga in Portugal, and addressed the meaning of the Supervised Practice for the training of History teachers. The discipline is formed within the field of dialogue between the epistemology of History and teaching procedures based on the science of History. In this text, we chose to explore a questionnaire applied to the two realities with questions that face the meaning of History, of being a History teacher and the experience lived during the implementation of teaching projects in the regencies carried out within public schools in both countries. The research in both institutions took place for two main reasons: first, because we consider that in these institutions there is an improvement in the training of History teachers, translated into a model of Supervised Practice with avant-garde characteristics, whose accomplishment is reflected in research that provokes the perception of the importance of supervised educational practices, and, second, because the experiences translated in the interviews will help understanding this moment as an essential epistemological basis for teacher training.
id USP-11_679514e8269e6f4356e9fd9549edc59c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/204533
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/PortugalSupervised practice in history courses: a study about Brazil/PortugalEstágio supervisionadoFormação de professoresProfessor de históriaSupervised practiceTeacher trainingHistory teacherThe study presented in this article was carried out in 2019 with students from the third year of the History course at the State University of Londrina/Paraná/Brazil, and the students from the Master’s Degree in History Teaching at the University of Minho, in the city of Braga in Portugal, and addressed the meaning of the Supervised Practice for the training of History teachers. The discipline is formed within the field of dialogue between the epistemology of History and teaching procedures based on the science of History. In this text, we chose to explore a questionnaire applied to the two realities with questions that face the meaning of History, of being a History teacher and the experience lived during the implementation of teaching projects in the regencies carried out within public schools in both countries. The research in both institutions took place for two main reasons: first, because we consider that in these institutions there is an improvement in the training of History teachers, translated into a model of Supervised Practice with avant-garde characteristics, whose accomplishment is reflected in research that provokes the perception of the importance of supervised educational practices, and, second, because the experiences translated in the interviews will help understanding this moment as an essential epistemological basis for teacher training.A investigação que apresentamos neste artigo foi realizada no ano de 2019, junto aos alunos do terceiro ano do curso de licenciatura em história da Universidade Estadual de Londrina (Paraná, Brasil) e do mestrado em ensino de história da Universidade do Minho, na cidade de Braga (Portugal), e abordou o significado do estágio supervisionado para a formação dos professores de história. Defendemos que a disciplina se constitui no campo de diálogo entre a epistemologia da história e os procedimentos de ensino baseados na ciência da história. Neste texto, optamos por explorar um questionário aplicado às duas realidades com questões que dão face ao significado da história, de ser professor de história e da experiência vivenciada durante a implementação dos projetos de ensino nas regências realizadas dentro de escolas de rede pública dos dois países. A pesquisa nas duas instituições deu-se por duas razões principais: primeiro, por considerarmos que nessas instituições há um aprimoramento na formação de professores de história, traduzida por um modelo de estágio supervisionado com características de vanguarda, cuja realização se reflete em pesquisas que provocam a percepção da importância das práticas educativas supervisionadas; e, segundo, pelo fato de as experiências traduzidas nas entrevistas auxiliarem na compreensão deste momento como base epistemológica imprescindível para formação de professores.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2022-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/20453310.1590/S1678-4634202248244825portEducação e Pesquisa; v. 48 n. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e244825Educação e Pesquisa; Vol. 48 No. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e244825Educação e Pesquisa; Vol. 48 Núm. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e2448251678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533/188136https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533/188138https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533/188137Copyright (c) 2022 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNoda, Marisa Solé, Maria Glória Parra Santos Cainelli, Marlene 2022-11-16T23:38:04Zoai:revistas.usp.br:article/204533Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2022-11-16T23:38:04Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
Supervised practice in history courses: a study about Brazil/Portugal
title O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
spellingShingle O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
Noda, Marisa
Estágio supervisionado
Formação de professores
Professor de história
Supervised practice
Teacher training
History teacher
title_short O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
title_full O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
title_fullStr O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
title_full_unstemmed O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
title_sort O estágio supervisionado nos cursos de licenciatura em história: um estudo sobre Brasil/Portugal
author Noda, Marisa
author_facet Noda, Marisa
Solé, Maria Glória Parra Santos
Cainelli, Marlene
author_role author
author2 Solé, Maria Glória Parra Santos
Cainelli, Marlene
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Noda, Marisa
Solé, Maria Glória Parra Santos
Cainelli, Marlene
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio supervisionado
Formação de professores
Professor de história
Supervised practice
Teacher training
History teacher
topic Estágio supervisionado
Formação de professores
Professor de história
Supervised practice
Teacher training
History teacher
description The study presented in this article was carried out in 2019 with students from the third year of the History course at the State University of Londrina/Paraná/Brazil, and the students from the Master’s Degree in History Teaching at the University of Minho, in the city of Braga in Portugal, and addressed the meaning of the Supervised Practice for the training of History teachers. The discipline is formed within the field of dialogue between the epistemology of History and teaching procedures based on the science of History. In this text, we chose to explore a questionnaire applied to the two realities with questions that face the meaning of History, of being a History teacher and the experience lived during the implementation of teaching projects in the regencies carried out within public schools in both countries. The research in both institutions took place for two main reasons: first, because we consider that in these institutions there is an improvement in the training of History teachers, translated into a model of Supervised Practice with avant-garde characteristics, whose accomplishment is reflected in research that provokes the perception of the importance of supervised educational practices, and, second, because the experiences translated in the interviews will help understanding this moment as an essential epistemological basis for teacher training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533
10.1590/S1678-4634202248244825port
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533
identifier_str_mv 10.1590/S1678-4634202248244825port
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533/188136
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533/188138
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/204533/188137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 48 n. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e244825
Educação e Pesquisa; Vol. 48 No. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e244825
Educação e Pesquisa; Vol. 48 Núm. contínuo (2022): Educação e Pesquisa; e244825
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713815196991488