Política pública educacional e sua dimensão internacional: abordagens teóricas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28216 |
Resumo: | The international dimension of education policies has been widely discussed in the last couple of years. This article argues that the activities of international agents involved in education policy formulation cannot be entirely and exclusively understood from a national perspective and, thus, should be studied as a discrete level of analysis. Questioning how we might best conceptualize this field of study, this paper presents three theoretical approaches - neoinstitutionalism/isomorphism, externalization, and the international regime theory. The focus here is laid on the analysis of international education policy based on international regime theory. |
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Política pública educacional e sua dimensão internacional: abordagens teóricas Education policy and its international dimension: theoretical approaches Política educacionalOrganismos internacionaisNeoinstitucionalismoExternalizaçãoTeoria do regime internacionalEducation policyInternational organizationsNeoinstitutionalismExternalizationInternational regime theory The international dimension of education policies has been widely discussed in the last couple of years. This article argues that the activities of international agents involved in education policy formulation cannot be entirely and exclusively understood from a national perspective and, thus, should be studied as a discrete level of analysis. Questioning how we might best conceptualize this field of study, this paper presents three theoretical approaches - neoinstitutionalism/isomorphism, externalization, and the international regime theory. The focus here is laid on the analysis of international education policy based on international regime theory. A dimensão internacional das políticas públicas de educação tem sido bastante discutida nos últimos anos. Este artigo argumenta que as atividades dos agentes internacionais no domínio das políticas da educação não podem ser compreendidas inteira e exclusivamente a partir da perspectiva nacional e, por isso, devem ser estudadas em um nível distinto de análise. Questionando como melhor conceituar teoricamente esse campo de estudo, o artigo apresenta três abordagens teóricas: neoinstitucionalismo/ isomorfia, externalização e teoria do regime internacional. O foco dessa contribuição está centrado na análise da política internacional da educação a partir do último conceito indicado. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2010-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2821610.1590/S1517-97022010000400004Educação e Pesquisa; v. 36 n. spe (2010); 39-54Educação e Pesquisa; Vol. 36 No. spe (2010); 39-54Educação e Pesquisa; Vol. 36 Núm. spe (2010); 39-541678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28216/30036https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28216/30037Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Marcelo Parreira do2014-10-24T15:47:22Zoai:revistas.usp.br:article/28216Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:47:22Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
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