As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Carla
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27859
Resumo: This work deals with the school experiences of young pupils living in Vila da Luz - a neighborhood on the outskirts of Belo Horizonte, Brazil - whose daily life is characterized by violence, public insecurity, and social exclusion. The exploratory study examined how experiences outside school, particularly in Vila da Luz, infringe on their daily lives and reorient pupil’s attitudes and behaviors among themselves and towards teachers and other school workers. The school environment was sociologically characterized as a space of complex interactions, in which symbolic violence and physical aggression intersect, giving rise to a school experience based on fear and anxiety. The experiences and social representations of young pupils were emphasized with a view to understand how they build their identities when their group and interpersonal relations take place against a background of violence. Thus, the investigation offered possibilities to think the school as a space for the mediation of conflicts and the coexistence of social and cultural diversity. Centered on a participative research methodology with emphasis on the interpretative model, this study permitted developing issues concerning education and subjectivity under the optics of some important theorists such as Anthony Giddens, Norbert Elias, and Erik Erikson.
id USP-11_7621a89d8d832e2bfb9aa6674117fb61
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/27859
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia School experiences of Brazilian youngsters: the effects of violence in the construction of their identities JuventudeViolênciaEscolaIdentidadeYouthViolenceSchoolIdentity This work deals with the school experiences of young pupils living in Vila da Luz - a neighborhood on the outskirts of Belo Horizonte, Brazil - whose daily life is characterized by violence, public insecurity, and social exclusion. The exploratory study examined how experiences outside school, particularly in Vila da Luz, infringe on their daily lives and reorient pupil’s attitudes and behaviors among themselves and towards teachers and other school workers. The school environment was sociologically characterized as a space of complex interactions, in which symbolic violence and physical aggression intersect, giving rise to a school experience based on fear and anxiety. The experiences and social representations of young pupils were emphasized with a view to understand how they build their identities when their group and interpersonal relations take place against a background of violence. Thus, the investigation offered possibilities to think the school as a space for the mediation of conflicts and the coexistence of social and cultural diversity. Centered on a participative research methodology with emphasis on the interpretative model, this study permitted developing issues concerning education and subjectivity under the optics of some important theorists such as Anthony Giddens, Norbert Elias, and Erik Erikson. Este trabalho foi baseado em uma pesquisa, de caráter investigatório, que buscou compreender as vivências escolares de jovens alunos moradores da Vila da Luz, que se localiza na periferia de Belo Horizonte, cujo cotidiano é marcado pela violência, pela insegurança pública e pela exclusão social. Examinou-se como as vivências fora da escola invadem o cotidiano e reorientam atitudes e comportamentos dos alunos entre si, e destes em relação aos professores e a outros agentes escolares. Buscou-se caracterizar sociologicamente o ambiente escolar como espaço de interações complexas, no qual violência simbólica e agressão física se entrecruzam, propiciando um tipo de vivência escolar baseada no medo e na ansiedade. Focalizou-se a experiência e as representações sociais dos jovens alunos, com o intuito de compreender como eles constroem suas identidades, tendo a violência como pano de fundo em suas relações grupais e interpessoais. Assim, a investigação abriu possibilidades para se pensar a escola como espaço de mediação de conflitos e de convivência da diversidade cultural e social. Centrado em uma metodologia de pesquisa participante com ênfase no modelo interpretativista, este estudo permitiu aprofundar questões referentes à educação e subjetividade, sob a ótica de alguns teóricos importantes, tais como Anthony Giddens, Norbert Elias e Erik Erikson. Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2001-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/2785910.1590/S1517-97022001000100010Educação e Pesquisa; v. 27 n. 1 (2001); 141-160Educação e Pesquisa; Vol. 27 No. 1 (2001); 141-160Educação e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 1 (2001); 141-1601678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27859/29631Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Carla2014-10-24T15:36:44Zoai:revistas.usp.br:article/27859Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2014-10-24T15:36:44Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
School experiences of Brazilian youngsters: the effects of violence in the construction of their identities
title As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
spellingShingle As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
Araújo, Carla
Juventude
Violência
Escola
Identidade
Youth
Violence
School
Identity
title_short As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
title_full As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
title_fullStr As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
title_full_unstemmed As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
title_sort As marcas da violência na constituição da identidade de jovens da periferia
author Araújo, Carla
author_facet Araújo, Carla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Juventude
Violência
Escola
Identidade
Youth
Violence
School
Identity
topic Juventude
Violência
Escola
Identidade
Youth
Violence
School
Identity
description This work deals with the school experiences of young pupils living in Vila da Luz - a neighborhood on the outskirts of Belo Horizonte, Brazil - whose daily life is characterized by violence, public insecurity, and social exclusion. The exploratory study examined how experiences outside school, particularly in Vila da Luz, infringe on their daily lives and reorient pupil’s attitudes and behaviors among themselves and towards teachers and other school workers. The school environment was sociologically characterized as a space of complex interactions, in which symbolic violence and physical aggression intersect, giving rise to a school experience based on fear and anxiety. The experiences and social representations of young pupils were emphasized with a view to understand how they build their identities when their group and interpersonal relations take place against a background of violence. Thus, the investigation offered possibilities to think the school as a space for the mediation of conflicts and the coexistence of social and cultural diversity. Centered on a participative research methodology with emphasis on the interpretative model, this study permitted developing issues concerning education and subjectivity under the optics of some important theorists such as Anthony Giddens, Norbert Elias, and Erik Erikson.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27859
10.1590/S1517-97022001000100010
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27859
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022001000100010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27859/29631
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 27 n. 1 (2001); 141-160
Educação e Pesquisa; Vol. 27 No. 1 (2001); 141-160
Educação e Pesquisa; Vol. 27 Núm. 1 (2001); 141-160
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713810197381120