O transnacional na história da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roldán, Vera Eugenia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fuchs, Eckhardt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190580
Resumo: This article discusses recent research in transnational history of education with an emphasis on the categories that lay at the core of the way in which objects of study are constructed. Oriented by the history of concepts and historical semantics, we first trace the emergence the field of transnational history of education in the confluence of the historically-formed concept of international education and of the transnational research project in historical sciences. We then present an overview of recent trends in this particular field, considering both study areas and theoretical and methodological approaches. We argue that the historical construction of the transnational has an influence in the ways in which we formulate our research questions, and launch an invitation to continue this self-reflexivity into other concepts and categories of the history of education.
id USP-11_8061e7ba0ebe1a8365ad17f11cbf806c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/190580
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling O transnacional na história da educaçãoThe transnational in the history of educationHistória da educaçãoHistória transnacionalEducação internacionalHistória dos conceitosTransferência culturalHistory of educationTransnational historyInternational educationHistory of concepts;Cultural transferThis article discusses recent research in transnational history of education with an emphasis on the categories that lay at the core of the way in which objects of study are constructed. Oriented by the history of concepts and historical semantics, we first trace the emergence the field of transnational history of education in the confluence of the historically-formed concept of international education and of the transnational research project in historical sciences. We then present an overview of recent trends in this particular field, considering both study areas and theoretical and methodological approaches. We argue that the historical construction of the transnational has an influence in the ways in which we formulate our research questions, and launch an invitation to continue this self-reflexivity into other concepts and categories of the history of education.Este artigo discute pesquisas recentes em história transnacional da educação com ênfase nas categorias centrais com base nas quais os objetos de estudo são construídos. Orientados pela história dos conceitos e pela semântica histórica, traçamos, primeiramente, a emergência do campo da história transnacional da educação, na confluência entre o conceito historicamente formado de educação internacional e o projeto de pesquisa transnacional nas ciências históricas. Em seguida, apresentamos uma visão geral das tendências recentes nesse campo específico, considerando áreas de estudo e abordagens teórico-metodológicas. Argumentamos que a construção histórica do transnacional tem influência nos modos pelos quais formulamos nossas questões de pesquisa, e lançamos um convite a continuar esta autorreflexão sobre outros conceitos e categorias em história da educação.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/19058010.1590/S1517-97022021470100301tradEducação e Pesquisa; v. 47 (2021); e470100301tradEducação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e470100301tradEducação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e470100301trad1678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190580/175838https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190580/175837Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoldán, Vera Eugenia Fuchs, Eckhardt 2021-12-07T13:57:46Zoai:revistas.usp.br:article/190580Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-12-07T13:57:46Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv O transnacional na história da educação
The transnational in the history of education
title O transnacional na história da educação
spellingShingle O transnacional na história da educação
Roldán, Vera Eugenia
História da educação
História transnacional
Educação internacional
História dos conceitos
Transferência cultural
History of education
Transnational history
International education
History of concepts;
Cultural transfer
title_short O transnacional na história da educação
title_full O transnacional na história da educação
title_fullStr O transnacional na história da educação
title_full_unstemmed O transnacional na história da educação
title_sort O transnacional na história da educação
author Roldán, Vera Eugenia
author_facet Roldán, Vera Eugenia
Fuchs, Eckhardt
author_role author
author2 Fuchs, Eckhardt
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roldán, Vera Eugenia
Fuchs, Eckhardt
dc.subject.por.fl_str_mv História da educação
História transnacional
Educação internacional
História dos conceitos
Transferência cultural
History of education
Transnational history
International education
History of concepts;
Cultural transfer
topic História da educação
História transnacional
Educação internacional
História dos conceitos
Transferência cultural
History of education
Transnational history
International education
History of concepts;
Cultural transfer
description This article discusses recent research in transnational history of education with an emphasis on the categories that lay at the core of the way in which objects of study are constructed. Oriented by the history of concepts and historical semantics, we first trace the emergence the field of transnational history of education in the confluence of the historically-formed concept of international education and of the transnational research project in historical sciences. We then present an overview of recent trends in this particular field, considering both study areas and theoretical and methodological approaches. We argue that the historical construction of the transnational has an influence in the ways in which we formulate our research questions, and launch an invitation to continue this self-reflexivity into other concepts and categories of the history of education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190580
10.1590/S1517-97022021470100301trad
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190580
identifier_str_mv 10.1590/S1517-97022021470100301trad
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190580/175838
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190580/175837
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 47 (2021); e470100301trad
Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e470100301trad
Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e470100301trad
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713814408462336