“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Patrícia Dias
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Anselmo, Viviane Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852
Resumo: By investigating the possibilities of recovering the playful dimension of teachers working with young children, a main requirement for teaching, this article presents and discusses teachers’ testimonies on their concepts and actions regarding plays/game, as well as observations of school days in one of the kindergarten/preschools of Universidade de São Paulo (USP). To do so, we did a qualitative case study with a group of 5-year-old children and their teacher, in addition to collective moments with the other children and teachers. We also conducted semi structured interviews with the observed teacher and the only male teacher in the staff. Moreover, we collected and analyzed documents, such as the Political Pedagogical Project of the institution. Data analysis was done articulating the Brazilian and foreign production of recent researchers on the field of childhood education pedagogy and social sciences (sociology and anthropology), and on the interface with arts, mainly corporal ones, in early childhood. When trying to understand how an education of sensitive listening and children protagonist, focused on the creation of playful spaces, times, and relations took place, we could see ways of fighting and territories of dispute for the right of kindergarten/preschool and, therefore, a reference and a resistance in favor of Brazilian Early Childhood Education.
id USP-11_8e1eb221d38992c4ae3e5ecfb90dc810
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/169852
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP“Playing saves us”: playful dimension and resistance in USP kindergartens/preschoolsEarly childhood educationUniversity kindergarten/preschoolPlays/games – Teaching – ResistanceEducação infantilCreche/pré-escola universitáriaBrincadeiraDocência – ResistênciaBy investigating the possibilities of recovering the playful dimension of teachers working with young children, a main requirement for teaching, this article presents and discusses teachers’ testimonies on their concepts and actions regarding plays/game, as well as observations of school days in one of the kindergarten/preschools of Universidade de São Paulo (USP). To do so, we did a qualitative case study with a group of 5-year-old children and their teacher, in addition to collective moments with the other children and teachers. We also conducted semi structured interviews with the observed teacher and the only male teacher in the staff. Moreover, we collected and analyzed documents, such as the Political Pedagogical Project of the institution. Data analysis was done articulating the Brazilian and foreign production of recent researchers on the field of childhood education pedagogy and social sciences (sociology and anthropology), and on the interface with arts, mainly corporal ones, in early childhood. When trying to understand how an education of sensitive listening and children protagonist, focused on the creation of playful spaces, times, and relations took place, we could see ways of fighting and territories of dispute for the right of kindergarten/preschool and, therefore, a reference and a resistance in favor of Brazilian Early Childhood Education.Ao investigar as possibilidades de retomada da dimensão brincalhona de professoras e professores que atuam com crianças pequenas, principal pré-requisito da profissão docente, este artigo apresenta e discute relatos de professoras/es acerca de suas concepções e ações em relação à brincadeira, assim como as observações de suas jornadas educativas em uma das creches/pré-escolas da Universidade de São Paulo (USP). Para tanto, foi realizado um estudo de caso, de caráter qualitativo, com um grupo de meninas e meninos pequenas/os (5 anos de idade) e de sua professora, bem como momentos coletivos com as demais crianças, professoras e professor da instituição. Também foram realizadas entrevistas semiestruturadas com a professora da turma observada e com o único professor da equipe, além da coleta e análise de documentos, como o Projeto Político Pedagógico da referida creche/pré-escola. As análises dos dados foram realizadas em articulação com a produção brasileira e estrangeira de pesquisas recentes no campo da pedagogia da educação infantil e das ciências sociais (como a sociologia e a antropologia), bem como na interface com as artes na primeira infância, sobretudo com as corpóreas. Ao buscar compreender como ocorria uma educação de escuta sensível e de protagonismo infantil, centrada na criação de espaços, tempos e relações brincantes, verificaram-se caminhos de lutas e territórios de disputas pelo direito à creche e, por isso, de referência e de resistência pela Educação Infantil brasileira.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2021-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/16985210.1590/s1678-4634202046214189Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); e214189Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e214189Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e2141891678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160733https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160734https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160735Copyright (c) 2020 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Patrícia DiasAnselmo, Viviane Soares2021-06-14T21:56:24Zoai:revistas.usp.br:article/169852Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-14T21:56:24Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
“Playing saves us”: playful dimension and resistance in USP kindergartens/preschools
title “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
spellingShingle “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
Prado, Patrícia Dias
Early childhood education
University kindergarten/preschool
Plays/games – Teaching – Resistance
Educação infantil
Creche/pré-escola universitária
Brincadeira
Docência – Resistência
title_short “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
title_full “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
title_fullStr “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
title_full_unstemmed “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
title_sort “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
author Prado, Patrícia Dias
author_facet Prado, Patrícia Dias
Anselmo, Viviane Soares
author_role author
author2 Anselmo, Viviane Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Patrícia Dias
Anselmo, Viviane Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Early childhood education
University kindergarten/preschool
Plays/games – Teaching – Resistance
Educação infantil
Creche/pré-escola universitária
Brincadeira
Docência – Resistência
topic Early childhood education
University kindergarten/preschool
Plays/games – Teaching – Resistance
Educação infantil
Creche/pré-escola universitária
Brincadeira
Docência – Resistência
description By investigating the possibilities of recovering the playful dimension of teachers working with young children, a main requirement for teaching, this article presents and discusses teachers’ testimonies on their concepts and actions regarding plays/game, as well as observations of school days in one of the kindergarten/preschools of Universidade de São Paulo (USP). To do so, we did a qualitative case study with a group of 5-year-old children and their teacher, in addition to collective moments with the other children and teachers. We also conducted semi structured interviews with the observed teacher and the only male teacher in the staff. Moreover, we collected and analyzed documents, such as the Political Pedagogical Project of the institution. Data analysis was done articulating the Brazilian and foreign production of recent researchers on the field of childhood education pedagogy and social sciences (sociology and anthropology), and on the interface with arts, mainly corporal ones, in early childhood. When trying to understand how an education of sensitive listening and children protagonist, focused on the creation of playful spaces, times, and relations took place, we could see ways of fighting and territories of dispute for the right of kindergarten/preschool and, therefore, a reference and a resistance in favor of Brazilian Early Childhood Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852
10.1590/s1678-4634202046214189
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634202046214189
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160733
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160734
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160735
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); e214189
Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e214189
Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e214189
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713813630418944