“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852 |
Resumo: | By investigating the possibilities of recovering the playful dimension of teachers working with young children, a main requirement for teaching, this article presents and discusses teachers’ testimonies on their concepts and actions regarding plays/game, as well as observations of school days in one of the kindergarten/preschools of Universidade de São Paulo (USP). To do so, we did a qualitative case study with a group of 5-year-old children and their teacher, in addition to collective moments with the other children and teachers. We also conducted semi structured interviews with the observed teacher and the only male teacher in the staff. Moreover, we collected and analyzed documents, such as the Political Pedagogical Project of the institution. Data analysis was done articulating the Brazilian and foreign production of recent researchers on the field of childhood education pedagogy and social sciences (sociology and anthropology), and on the interface with arts, mainly corporal ones, in early childhood. When trying to understand how an education of sensitive listening and children protagonist, focused on the creation of playful spaces, times, and relations took place, we could see ways of fighting and territories of dispute for the right of kindergarten/preschool and, therefore, a reference and a resistance in favor of Brazilian Early Childhood Education. |
id |
USP-11_8e1eb221d38992c4ae3e5ecfb90dc810 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/169852 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP“Playing saves us”: playful dimension and resistance in USP kindergartens/preschoolsEarly childhood educationUniversity kindergarten/preschoolPlays/games – Teaching – ResistanceEducação infantilCreche/pré-escola universitáriaBrincadeiraDocência – ResistênciaBy investigating the possibilities of recovering the playful dimension of teachers working with young children, a main requirement for teaching, this article presents and discusses teachers’ testimonies on their concepts and actions regarding plays/game, as well as observations of school days in one of the kindergarten/preschools of Universidade de São Paulo (USP). To do so, we did a qualitative case study with a group of 5-year-old children and their teacher, in addition to collective moments with the other children and teachers. We also conducted semi structured interviews with the observed teacher and the only male teacher in the staff. Moreover, we collected and analyzed documents, such as the Political Pedagogical Project of the institution. Data analysis was done articulating the Brazilian and foreign production of recent researchers on the field of childhood education pedagogy and social sciences (sociology and anthropology), and on the interface with arts, mainly corporal ones, in early childhood. When trying to understand how an education of sensitive listening and children protagonist, focused on the creation of playful spaces, times, and relations took place, we could see ways of fighting and territories of dispute for the right of kindergarten/preschool and, therefore, a reference and a resistance in favor of Brazilian Early Childhood Education.Ao investigar as possibilidades de retomada da dimensão brincalhona de professoras e professores que atuam com crianças pequenas, principal pré-requisito da profissão docente, este artigo apresenta e discute relatos de professoras/es acerca de suas concepções e ações em relação à brincadeira, assim como as observações de suas jornadas educativas em uma das creches/pré-escolas da Universidade de São Paulo (USP). Para tanto, foi realizado um estudo de caso, de caráter qualitativo, com um grupo de meninas e meninos pequenas/os (5 anos de idade) e de sua professora, bem como momentos coletivos com as demais crianças, professoras e professor da instituição. Também foram realizadas entrevistas semiestruturadas com a professora da turma observada e com o único professor da equipe, além da coleta e análise de documentos, como o Projeto Político Pedagógico da referida creche/pré-escola. As análises dos dados foram realizadas em articulação com a produção brasileira e estrangeira de pesquisas recentes no campo da pedagogia da educação infantil e das ciências sociais (como a sociologia e a antropologia), bem como na interface com as artes na primeira infância, sobretudo com as corpóreas. Ao buscar compreender como ocorria uma educação de escuta sensível e de protagonismo infantil, centrada na criação de espaços, tempos e relações brincantes, verificaram-se caminhos de lutas e territórios de disputas pelo direito à creche e, por isso, de referência e de resistência pela Educação Infantil brasileira.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2021-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/16985210.1590/s1678-4634202046214189Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); e214189Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e214189Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e2141891678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160733https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160734https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160735Copyright (c) 2020 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Patrícia DiasAnselmo, Viviane Soares2021-06-14T21:56:24Zoai:revistas.usp.br:article/169852Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-14T21:56:24Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP “Playing saves us”: playful dimension and resistance in USP kindergartens/preschools |
title |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP |
spellingShingle |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP Prado, Patrícia Dias Early childhood education University kindergarten/preschool Plays/games – Teaching – Resistance Educação infantil Creche/pré-escola universitária Brincadeira Docência – Resistência |
title_short |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP |
title_full |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP |
title_fullStr |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP |
title_full_unstemmed |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP |
title_sort |
“A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP |
author |
Prado, Patrícia Dias |
author_facet |
Prado, Patrícia Dias Anselmo, Viviane Soares |
author_role |
author |
author2 |
Anselmo, Viviane Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Patrícia Dias Anselmo, Viviane Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early childhood education University kindergarten/preschool Plays/games – Teaching – Resistance Educação infantil Creche/pré-escola universitária Brincadeira Docência – Resistência |
topic |
Early childhood education University kindergarten/preschool Plays/games – Teaching – Resistance Educação infantil Creche/pré-escola universitária Brincadeira Docência – Resistência |
description |
By investigating the possibilities of recovering the playful dimension of teachers working with young children, a main requirement for teaching, this article presents and discusses teachers’ testimonies on their concepts and actions regarding plays/game, as well as observations of school days in one of the kindergarten/preschools of Universidade de São Paulo (USP). To do so, we did a qualitative case study with a group of 5-year-old children and their teacher, in addition to collective moments with the other children and teachers. We also conducted semi structured interviews with the observed teacher and the only male teacher in the staff. Moreover, we collected and analyzed documents, such as the Political Pedagogical Project of the institution. Data analysis was done articulating the Brazilian and foreign production of recent researchers on the field of childhood education pedagogy and social sciences (sociology and anthropology), and on the interface with arts, mainly corporal ones, in early childhood. When trying to understand how an education of sensitive listening and children protagonist, focused on the creation of playful spaces, times, and relations took place, we could see ways of fighting and territories of dispute for the right of kindergarten/preschool and, therefore, a reference and a resistance in favor of Brazilian Early Childhood Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852 10.1590/s1678-4634202046214189 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1678-4634202046214189 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160733 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160734 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160735 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação e Pesquisa http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 46 (2020); e214189 Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e214189 Educação e Pesquisa; Vol. 46 (2020); e214189 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713813630418944 |