As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Artes, Amélia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Unbehaum, Sandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208
Resumo: Over the past decades, there has been an increase in the participation of negros2 students in higher education in Brazil, which points to a change in the racial-ethnic profile. This new scenario is the result of pressure from black social movements and the achievement of different inclusion policies through quotas, initiated in the 1990s and strengthened in the 2000s. Despite such initiatives, in comparison to the total population, the participation of the negros is still far from the desired percentage. To understand this reality, it is necessary to bring quantitative information to the discussion in order to characterize the trajectory of young people in upper secondary education and the marks of the differentiation of schools attended by whites and negros. To complement the analyses of racial belonging, it is necessary to include other social markers, such as gender and social status. Therefore, we have worked on intersectionality and the constitution of four analysis groups: white men, white women, negro men, and negro women. As a contribution, this article presents data provided by IBGE, from the 2000 and 2010 Demographic Censuses, as evidence of the changes observed in higher education institutions in Brazil regarding ethnic-racial diversity. These data measure the challenges still present and that need to be overcome with a view to quality education for all.
id USP-11_92369ee9e735b73d4a7141c3e7fe9f1c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/188208
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileiraEquityAccess to higher educationUpper secondary educationBlacksEquidadeAcesso ao ensino superiorEnsino médioNegrosOver the past decades, there has been an increase in the participation of negros2 students in higher education in Brazil, which points to a change in the racial-ethnic profile. This new scenario is the result of pressure from black social movements and the achievement of different inclusion policies through quotas, initiated in the 1990s and strengthened in the 2000s. Despite such initiatives, in comparison to the total population, the participation of the negros is still far from the desired percentage. To understand this reality, it is necessary to bring quantitative information to the discussion in order to characterize the trajectory of young people in upper secondary education and the marks of the differentiation of schools attended by whites and negros. To complement the analyses of racial belonging, it is necessary to include other social markers, such as gender and social status. Therefore, we have worked on intersectionality and the constitution of four analysis groups: white men, white women, negro men, and negro women. As a contribution, this article presents data provided by IBGE, from the 2000 and 2010 Demographic Censuses, as evidence of the changes observed in higher education institutions in Brazil regarding ethnic-racial diversity. These data measure the challenges still present and that need to be overcome with a view to quality education for all.Nas últimas décadas, observa-se um crescimento da participação de estudantes negros no ensino superior no Brasil, apontando uma mudança no perfil étnico-racial. Esse novo cenário é resultado da pressão dos movimentos sociais negros com a conquista de diferentes políticas de inclusão por meio de cotas, iniciadas nos anos de 1990 e fortalecidas nos anos 2000. Apesar das iniciativas, a participação de negros em comparação com o total da população é ainda distante da desejada. Para compreender essa realidade, é necessário trazer à discussão informações quantitativas para caracterização do percurso dos jovens no ensino médio e das marcas das diferenciações das escolas frequentadas por brancos e negros. Para complementar as análises de pertença racial, faz-se necessário trazer outros marcadores sociais, como sexo e condição social. Trabalha-se assim com a interseccionalidade e a constituição de quatro grupos de análise: homens brancos, mulheres brancas, homens negros e mulheres negras. Como contribuição, este artigo apresenta dados disponibilizadas pelo IBGE, por meio dos Censos Demográficos de 2000 e 2010, como evidências das mudanças observadas nas instituições de ensino superior no Brasil quanto à diversidade étnico-racial. Esses dados dimensionam os desafios ainda presentes e que precisam ser enfrentados visando a uma educação de qualidade para todos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/xmlapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/18820810.1590/S1678-4634202147228335Educação e Pesquisa; v. 47 (2021); e228335Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e228335Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e2283351678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208/173828https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208/173827https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208/173826Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArtes, Amélia Unbehaum, Sandra 2021-12-07T13:57:46Zoai:revistas.usp.br:article/188208Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-12-07T13:57:46Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
title As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
spellingShingle As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
Artes, Amélia
Equity
Access to higher education
Upper secondary education
Blacks
Equidade
Acesso ao ensino superior
Ensino médio
Negros
title_short As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
title_full As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
title_fullStr As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
title_full_unstemmed As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
title_sort As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira
author Artes, Amélia
author_facet Artes, Amélia
Unbehaum, Sandra
author_role author
author2 Unbehaum, Sandra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Artes, Amélia
Unbehaum, Sandra
dc.subject.por.fl_str_mv Equity
Access to higher education
Upper secondary education
Blacks
Equidade
Acesso ao ensino superior
Ensino médio
Negros
topic Equity
Access to higher education
Upper secondary education
Blacks
Equidade
Acesso ao ensino superior
Ensino médio
Negros
description Over the past decades, there has been an increase in the participation of negros2 students in higher education in Brazil, which points to a change in the racial-ethnic profile. This new scenario is the result of pressure from black social movements and the achievement of different inclusion policies through quotas, initiated in the 1990s and strengthened in the 2000s. Despite such initiatives, in comparison to the total population, the participation of the negros is still far from the desired percentage. To understand this reality, it is necessary to bring quantitative information to the discussion in order to characterize the trajectory of young people in upper secondary education and the marks of the differentiation of schools attended by whites and negros. To complement the analyses of racial belonging, it is necessary to include other social markers, such as gender and social status. Therefore, we have worked on intersectionality and the constitution of four analysis groups: white men, white women, negro men, and negro women. As a contribution, this article presents data provided by IBGE, from the 2000 and 2010 Demographic Censuses, as evidence of the changes observed in higher education institutions in Brazil regarding ethnic-racial diversity. These data measure the challenges still present and that need to be overcome with a view to quality education for all.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208
10.1590/S1678-4634202147228335
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208
identifier_str_mv 10.1590/S1678-4634202147228335
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208/173828
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208/173827
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188208/173826
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação e Pesquisa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 47 (2021); e228335
Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e228335
Educação e Pesquisa; Vol. 47 (2021); e228335
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713814337159168