Atividades de monitoria: uma possibilidade para o desenvolvimento da sala de aula
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136778 |
Resumo: | This study aims at discussing how students become collaborative agents in the teaching-learning process, as well as describing the results obtained from the implementation of a school intervention project which involved monitoring activities in the classroom. The monitoring activities consist of forming groups of three to four students, with a monitor, so they can perform the classroom tasks provided by the teachers. This study is based on Cultural Historical Activity Theory, and applies some central concepts of Vygotsky’s work, such as the Zone of Proximal Development (ZPD). Such a concept is essential for understanding the emergence of collaborative agency. Methodologically, this study is based on the Critical Collaborative Research (CCR), which enables all stakeholders to participate actively in the development of activities. We draw our data from classroom recordings and from a questionnaire responded by the students. We analyze the data using conversational and interactional analysis. Our results suggest that when students are also co-authors of a school intervention process, they have a potential for developing collaborative agency, so they can apply the concepts and rules developed during the implementation phase of the research to other activities outside the initial research aim. |
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Atividades de monitoria: uma possibilidade para o desenvolvimento da sala de aulaMonitoring activities: a possibility for classroom developmentMonitoringCollaborative agencyCollaborationActivity expansionMonitoriaAgência colaborativaColaboraçãoExpansão da atividade This study aims at discussing how students become collaborative agents in the teaching-learning process, as well as describing the results obtained from the implementation of a school intervention project which involved monitoring activities in the classroom. The monitoring activities consist of forming groups of three to four students, with a monitor, so they can perform the classroom tasks provided by the teachers. This study is based on Cultural Historical Activity Theory, and applies some central concepts of Vygotsky’s work, such as the Zone of Proximal Development (ZPD). Such a concept is essential for understanding the emergence of collaborative agency. Methodologically, this study is based on the Critical Collaborative Research (CCR), which enables all stakeholders to participate actively in the development of activities. We draw our data from classroom recordings and from a questionnaire responded by the students. We analyze the data using conversational and interactional analysis. Our results suggest that when students are also co-authors of a school intervention process, they have a potential for developing collaborative agency, so they can apply the concepts and rules developed during the implementation phase of the research to other activities outside the initial research aim. O objetivo deste trabalho é discutir como os alunos se tornam agentes colaborativos do processo de ensino-aprendizagem, bem como apresentar os resultados obtidos a partir da implementação de um projeto de intervenção em contexto escolar envolvendo atividades de monitoria em sala de aula. As atividades de monitoria consistem em formar grupos de três a quatro alunos, com um monitor, para que eles possam realizar as tarefas de sala de aula propostas pelo professor. Este estudo está baseado na teoria da atividade sócio-histórico-cultural, trazendo conceitos centrais da obra de Vygotsky, como zona de desenvolvimento proximal (ZDP), sentidos e significados. Tais conceitos são fundamentais para o entendimento da emergência da agência colaborativa. Metodologicamente, este trabalho baseia-se na pesquisa crítico-colaborativa (PCCol), que possibilita que todos da comunidade escolar tenham participação ativa no desenvolvimento das atividades. Os dados utilizados foram extraídos de gravações de aulas e de um questionário respondido pelos alunos. Como forma de análise, utilizamos análise de conversação e de padrões discursivos. Os resultados obtidos sugerem que, ao serem coautores do projeto de intervenção, os alunos desenvolvem um maior potencial para a agência colaborativa, de forma a aplicar os conceitos e regras desenvolvidos durante a fase de implementação do projeto para outras atividades fora do contexto inicial da pesquisa.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2017-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/13677810.1590/s1517-9702201707154754Educação e Pesquisa; v. 43 n. 3 (2017); 681-694Educação e Pesquisa; Vol. 43 No. 3 (2017); 681-694Educação e Pesquisa; Vol. 43 Núm. 3 (2017); 681-6941678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136778/132521https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/136778/132522Copyright (c) 2017 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessCunha Júnior, Fernando Rezende da2017-08-14T18:04:14Zoai:revistas.usp.br:article/136778Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2017-08-14T18:04:14Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
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